]۱[ آقاویردی، بابک، (1390) عوامل مؤثر بر توانمندسازی نیروی انسانی بهمنظور تعالی انسانی در بین کارمندان گمرک جمهوری اسلامی ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش تحول دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، استاد راهنما: فتاح شریفزاده.
                                                                                                                ]۲[ اورعی یزدانی، بدرالدین؛ یعقوبی، نورمحمد؛ غفوری جلیسه، محمد؛ سمیع پورگیری، ابراهیم، (1391)، بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر توانمندسازی کارکنان و معرفی راهکارهای بهبود آن، فصلنامه توسعه، سال هفتم، شماره 24.
                                                                                                                ]۳[ اخوان، علیمحمد؛ جمشیدی، مسلم؛ یزدی خواه، مهدیه السادات، (1391)، بررسی عوامل سازمانی مؤثر بر توانمندسازی کارکنان ناجا.
                                                                                                                ]۴[ بازرگان، عباس؛ خرازی،کمال؛ جمالی فر،منصور، (1391)، بررسی مقایسهای آموزش مداوم بر توانمندسازی منابع انسانی در دانشکدههای پزشکی و فنی دانشگاه تهران، ماهنامه اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی کار و جامعه،شماره 150.
                                                                                                                ]۵[ تیمور نژاد، کاوه؛ صریحی اسفستانی، رسول، (1389)، تأثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان ستادی امور اقتصاد و دارایی، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، شماره 62، 59-37.
                                                                                                                ]۶[ جزینی، علیرضا، (1387)، عوامل مؤثر بر توانمندسازی کارکنان، چاپ اول، تهران، ناشر معاونت آموزش ناجا.
                                                                                                                ]۷[ حلاجیان، ابراهیم؛ ثریایی،علی، (1391)، بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران روش AHP ، فصلنامه مدیریت، سال نهم، ویژهنامه.
                                                                                                                ]۸[ خالقی، ارغوان، (1389)، عوامل مؤثر بر توانمندسازی کارکنان بانک صنعتومعدن، پایاننامه کارشناسیارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، استاد راهنما: میرعلی سید نقوی.
                                                                                                                ]۹[ خانعلیزاده، رقیه؛ کردنائیچ، اسدا..؛ فانی، علیاصغر؛ مشبکی، اصغر، (1389)، رابطه بین توانمندسازی و یادگیری سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس، پژوهشنامه مدیریت تحول، سال دوم، شماره 3.
                                                                                                                ]۱۰[ دلاوری حمزه کلائی، بیگم، (1390)، بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی کارکنان شهرداری منطقه 2، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، استاد راهنما: کاوه تیمور نژاد.
                                                                                                                ]۱۱[ دعائی،حبیب االله؛ مرتضوی، سعید، کوشا زاده، سعید، (1390)، اثر توانمندسازی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، سال دوم، شماره 3 و 4، شماره پیاپی 7 و 8، 147-121.
                                                                                                                ]۱۲[ رجایی پور، سعید و  جمشیدیان، عبدالرسول و نادری، ناهید (1387)، مفاهیم و راهبردهای توانمندسازی کارکنان، ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 186.
                                                                                                                ]۱۳[ طالب نژاد، احمد؛ تابع بردبار،فریبا؛ صرافپور،مهران، (1391)، رابطه توانمندسازی روانشناختی و کیفیت زندگی کاری، فصلنامه پژوهشهای مدیریت سرمایه انسانی، سال اول، شماره 1، 117-93.
                                                                                                                ]۱۴[ صدقی، سیما، (1389)، بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی کارکنان بانک ملت حوزه مراغه، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، استاد راهنما: رضا رسولی.
                                                                                                                ]۱۵[ احسانی،محبوبه ؛شفازاده ابوالفضل،بررسی موضوع توانمندسازی در سازمانها نشریه فروغ تدبیر،زمستان سال 1391، شماره 20.
                                                                                                                ]۱۶[ کارتر، تونی، (2009)، نقش رفتار سازمانی بر توانمندسازی کارکنان.
                                                                                                                ]۱۷[ میرطالبی، سمانه السادات، (1390)، بررسی و ارائه راهکارهای توانمندسازی کارکنان اتحادیه تعاون بر اساس مدل لیتگو، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دانشکده علوم انسانی.
                                                                                                                ]۱۸[ معینی فر، نگار، (1390)، بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان میانه، پایاننامه کارشناسی ارشد، مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، استاد راهنما: آقای ضماهنی.
                                                                                                                ]۱۹[ وطنی، خسرو، (1389)، بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی منابع انسانی ادارات کل برنامهریزی و نظارت اعتباری و اعتبارات بانک ملت، فصلنامه مدیریت، سال هفتم، شماره 20.
                                                                                                                [20] Bogler, Ronit. Somech, Anit.(2004), Influence of teacher empowerment on teachers'
                                                                                                                [21] Kim, P., Lee, G. and Jang, J. (2017), "Employee empowerment and its contextual determinants and outcome for service workers", Management Decision, Vol. 55 /No. 5, pp. 1022-1041.
                                                                                                                [22] Mostafa, A. (2017), "The mediating role of positive affect on the relationship between psychological empowerment and employee outcomes", Evidence-based HRM, Vol. 5 No. 3, pp. 266-282.
                                                                                                                [23] Guerrero, S., Chênevert, D., Vandenberghe, C., Tremblay, M. and Ben Ayed, A. (2018), "Employees’ psychological empowerment and performance: how customer feedback substitutes for leadership", Journal of Services Marketing, Vol. 32 /No. 7, pp. 868-879.
                                                                                                                [24] Baird, K., Su, S. and Munir, R. (2018), "The relationship between the enabling use of controls, employee empowerment, and performance", Personnel Review, Vol. 47 /No. 1, pp. 257-274.
                                                                                                                [25] Pradhan, R., Panda, M. and Jena, L. (2017), "Transformational leadership and psychological empowerment", Journal of Enterprise Information Management, Vol. 30 /No. 1, pp. 82-95.
                                                                                                                [26] Singh, M. and Sarkar, A. (2019), "Role of psychological empowerment in the relationship between structural empowerment and innovative behavior", Management Research Review, Vol. 42 /No. 4, pp. 521-538.
                                                                                                                [27] Hirzel, A., Leyer, M. and Moormann, J. (2017), "The role of employee empowerment in the implementation of continuous improvement", International Journal of Operations & Production Management, Vol. 37 /No. 10, pp. 1563-1579.
                                                                                                                [28] Jeung, C. and Yoon, H. (2016), "Leader humility and psychological empowerment: investigating contingencies", Journal of Managerial Psychology, Vol. 31 /No. 7, pp. 1122-1136.
                                                                                                                [29] Horrenkol boy c, Judson G.thomas and Heffiner Judith A.(1999), defining and Measuring employee Empoverment, journal of Applied behavioral science, spe, vol. 35, issue 3.
                                                                                                                [30] Liu, M.M. Anita. Chiu, W.M. Fellows, Richard.(2007), Enhancing commitmentthrough work empowerment, Journal: Engineering, ConstructionandArchitecturalManagementVol14No: 6pp: 568-580.
                                                                                                                [31] Moye, Melindaj. (2003). the relationship of employee empowerment & commitment to the organization to interpersonal. Level trust. Ph.D. The University of Uiowa.
                                                                                                                [32] Sprutzer grechaen M.(1996),” social characteristies of psychological Empoverment “, academy of management journal, vol.39,no.2.
                                                                                                                [33] Savery, K.L.Luks, A.J. (2001). The relation between Empowerment, job satisfaction and reported stress levels: some Australian evidence. Leadership & organization Development Journal. 3/2.P97-104.
                                                                                                                [34] Tsung,H.K,et al.(2009) Employe  Empowerment in a technology Advanced work Environment international management & data systems,110,(1),p.24-420.