Identification of Mental Health Promotion Methods for Students of Khatam-al-Anbia Air Defense University

Abstract

The aim of this study was to identify methods of promoting mental health in university students. After studying the literature and the history of research, two hypotheses were assessed using a researcher-made questionnaire consisting of 48 questions in the Likert spectrum (five options). Content validity and reliability were performed using Cronbach's alpha. The statistical population consisted of students who were selected as the sample size of 140. The results of data analysis confirmed the assumptions of the research. Accordingly, it can be acknowledged that organizational measures provision of educational space and appropriate rest, allocation of suitable facilities for students, access to psychological services, holding workshops and workshops as well as monitoring the mental health level of students and individual learning skills Life as well as coping skills by students are effective in promoting the mental health of students.

Keywords


]۱[ آتش‌سیرو، ‌گلاله. (۱۳۹۴). رابطه دین‌داری و سرمایه خانوادگی (سرمایه اجتماعی- فرهنگی) با سازگاری اجتماعی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه ارومیه). نوآوری‌های مدیریت آموزشی، 40(10)، 47-64.
‏]۲[ آشنایی با دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص). (۱۳۹۶). بازیابی از: .http://khadu.aja.ir‎
‏]۳[ اخوان‌تفتی، ‌مهناز؛ و ولی‌زاده، ‌زهرا. (۱۳۸۵). مقایسه سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه تهران در ابتدا و انتهای دوره دانشگاه. پژوهشنامه تربیتی، 7(2)، 1-16.
]۴[ الیاسی، محمد حسین. (1385). عوامل مؤثر بر شادکامی دانشجویان بسیجی. فصلنامه مطالعات بسیج، سال نهم، شماره 33: 34-23.
‏‏]۵[ پشتکار، راحله. (1388). بررسی سلامت روان و عزت‌نفس مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی «ره» با اطلاعات دموگرافیک در مشهد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته راهنمایی و مشاوره، تهران: دانشگاه الزهرا.
‏]۶[ تبرائی، ‌رامین. (۱۳۸۹). بررسی جایگاه «معنویت» در الگوهای عمده سلامت روان. روانشناسی و دین، 9(3)، 5-30.
]۷[ جدیری، جعفر. (1391). بهداشت روانی،موسسه‌ی آموزشی- پژوهشی امام خمینی (ره).
‏]۸[ جزایری، ‌علیرضا؛ و قهاری، ‌شهربانو. (۱۳۸۲). رویکردی اساسی در بررسی سلامت روانی دانشجویان «مدلی برای مداخله». پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 27-28(9)، 127-156.
‏‏‏]۹[ درتاج، ‌فریبا؛ و اللهی، ‌ذبیح‌الله. (۱۳۹۴). بررسی اثربخشی مراسم اعتکاف در سلامت روان و شادکامی دانشجویان. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 4(3)، 75-88.
‏]۱۰[ ریاحی، ‌محمد‌اسماعیل؛ وردی‌نیا، ‌اکبر‌علی؛ و پورحسین، ‌سیده‌زینب. (۱۳۸۹). بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و سلامت روان. رفاه اجتماعی، 39(10)، 85-122.
]۱۱[ رحیمیان، حوریه بانو. (1382). نظریه‌ها و روش‌های مشاوره و روان‌درمانی. تهران: مهرداد.
‏]۱۲[ سعادتی‌شامیر، ‌ابوطالب؛ شهرآرای، ‌مهر‌ناز؛ و فرزاد، ‌ولی‌الله. (۱۳۸۶). بررسی ارتباط بین سبک‌های هویت و مسئولیت‌پذیری در دانشگاه‌های تهران. پژوهشنامه تربیتی، 10(2)، 91-116.
‏]۱۳[ سلیمانی حمیدی نژاد، ‌مریم؛ و یوسفی، ‌فریده. (۱۳۹۴). الگوی معادلات ساختاری از روابط بین هوش عاطفی، مثلث شناختی و سلامت روانی. روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، 22(6)، 117-138.
]۱۴[ فاضلی، ‌عصمت. (۱۳۸۳). تأثیر مشاوره در پیشرفت تحصیلی دانشجویان. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 31-32(10)، 61-90.
‏‏‏]۱۵[ فاضلی، ‌محمد؛ جنادله، ‌علی؛ و طالبیان، ‌امیر. (۱۳۹۲). پارادوکس ایسترلین در سلامت روان: مطالعه تأثیر رفاه مادی و سرمایه اجتماعی بر سلامت روانی. مسائل اجتماعی ایران، 13(1)، 187-212.
]۱۶[ کافتری، حسین. (1394). عوامل بهداشت روانی در آموزه‌های دینی با نگاهی به کاربرد آن در نیروهای مسلح. رساله علمی سطح 3 حوزه علمیه قم.
‏]۱۷[ کشاورز، ‌امیر؛ مهرابی، ‌حسینعلی؛ و سلطانی‌زاده، ‌محمد. (۱۳۸۸). پیش‌بینی کننده‌های روان‌شناختی رضایت از زندگی. روانشناسی تحولی، 22(6)، 159-168.
‏]۱۸[ مؤیدنیا، ‌فرید. (۱۳۸۹). بررسی آموزه‌های دینی مرتبط با بهداشت و سلامت روان، و تبیین اثربخشی کاربرد آن‌ها بر انسان. پیوند، 374(1)، 19-22.
‏]۱۹[ محمودی، ‌مریم؛ زهراکار، ‌کیانوش؛ و یعقوبیان، ‌فاطمه. (۱۳۹۲). اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر بهبود کیفیت زندگی دانشجویان. روانشناسی تحولی، 37(10)، 71-80.