طراحی الگوی فرایند و زیرساخت‌های اجرای مستندسازی تجربیات کارکنان

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استاد مدعو گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، استاد دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.

3 دانشیار مدعو گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، استاد دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: امروزه اهمیت دانش و تجربه به عنوان مهمترین دارایی نامشهود در کسب مزیت رقابتی سازمان‌ها بر کسی پوشیده نیست و سازمان‌ها به‌دنبال استفاده و مدیریت بهینه دانش و تجارب در قالب پروژه‌های مستندسازی هستند.  طراحی الگوی اجرایی مناسب این پروژه‌ها برای اجرای درست و اثربخش آنها ضروری است. بر این اساس، در این پژوهش به طراحی الگوی اجرای اثربخش مستندسازی تجربیات کارکنان در یک سازمان عمومی پرداخته شده است.
روش‌شناسی: در این پژوهش از روش آمیخته اکتشافی - تحلیل مضمون و راهبرد پیمایش - استفاده شد. جامعۀ آماری بخش کیفی شامل 15 نفر از خبرگان و بخش کمی شامل 180 نفر از مدیران بود. گردآوری داده‌ها در بخش کیفی با مصاحبۀ عمیق نیمه‌ساختاریافته و مرور ادبیات و در بخش کمی با پرسش‌نامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی هر بخش تأیید شد. داده‌های بخش کیفی با استفاده از کدگذاری سه‌مرحله‌ای و در بخش کمی با آزمون‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی (مدل‌یابی معادلات ساختاری) تحلیل شدند.
یافته‌ها: بر اساس تحلیل داده‌‌های پژوهش، الگوی اجرای مستندسازی تجربیات کارکنان  شامل 32 مضمون پایه، 5 مضمون سازمان‌دهنده (فرایند اجرایی مستندسازی، الزامات منابع انسانی، الزامات فناوری، الزامات فرهنگی و الزامات حقوقی-قانونی) و یک مضمون فراگیر در قالب اجرا بود. همچنین تحلیل داده‌های کمی پژوهش حاکی از برازش الگوی  مستندسازی تجربیات کارکنان بود.
نتیجه‌گیری: هر گونه فرایند اجرای موثر در مورد الگوهای مستندسازی تجارب نیازمند زیرساخت‌هایی در قالب ابعاد و مولفه‌های مناسب است. این موضوع در الگوی نهایی پژوهش شناسایی شده است. بر این اساس، ارزیابی و انجام اقدامات مورد نیاز بر اساس آسیب‌پذیری، زمینه نهادینه‌سازی و پذیرش بیشتر این پروژه را فراهم خواهد نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Model for Evaluating the Effectiveness of Documenting Employee Experiences

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Tavallaei 1
  • Mehdi Kheirandish 2
  • Nasser Asgari 3
1 PhD student in Public Administration, Faculty of Management and Economics, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Visiting Professor, Department of Public Administration, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran, Professor at Shahid Sattari Aviation University, Tehran, Iran.
3 Visiting Associate Professor, Public Administration Department, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran, Professor Shahid Sattari Aviation University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Background & Purpose: Today, the importance of knowledge and experience as the most important intangible asset in gaining competitive advantage of organizations is not hidden to anyone, and organizations are looking for the optimal use and management of knowledge and experiences in the form of documentation projects. Designing a suitable implementation model for these projects is essential for their correct and effective implementation. Then, in this research, the design of the effective implementation model of documenting the experiences of employees in a public organization has been discussed.
Methodology: In this research, the exploratory mixed method - thematic analysis and survey strategy - was used. The statistical population of the qualitative part included 15 experts and the quantitative part included 180 managers. The data was collected in the qualitative part with in-depth semi-structured interview and literature review and in the quantitative part with the researcher's questionnaire, the validity and reliability of each part was confirmed. Data in the qualitative section were analyzed using three-step coding and in the quantitative section with descriptive statistics and inferential statistics (structural equation modeling) tests.
Findings: Based on the analysis of the research data, the implementation model of documenting the experiences of employees included 32 basic themes, 5 organizing themes (the executive process of documentation, human resource requirements, technological requirements, cultural requirements and legal-legal requirements) and an overarching theme in the form of implementation. Also, the quantitative data analysis of the research indicated the appropriateness of the model of documenting the experiences of employees.
Conclusion: Any effective implementation process regarding experience documentation patterns requires infrastructure in the form of appropriate dimensions and components. This issue has been identified in the final model of the research. Then, evaluating and taking the necessary measures based on vulnerability will provide the basis for institutionalization and greater acceptance of this project.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Documentation of Experiences
  • Experiences of Employees and Managers
  • Evaluation Model
ابطحی، حسین و خیراندیش، مهدی.(1394). مدیریت دانش با رویکرد بسترهای سازمانی، تهران، انتشارات مدیران امروز.
احمدی، علی‌اکبر و صالحی، علی.(1389). مدیریت دانش، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور.
اخوان، پیمان و شهابی پور، علی.(1394). توسعۀ فرایند اکتساب و انتشار دانش ضمنی و مستندسازی تجارب به‌منظور آموزش و توانمندسازی سازمانی، رشد فناوری، 12(45)، 45-58
بصیریان جهرمی، رضا؛ گرایی، احسان و کوکبی، مرتضی.(1397). نقش و جایگاه مستندسازی در مدل‌های عمومی مدیریت دانش: رویکردی تحلیلی. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 29(2)، 117-132.
بهاری‌فر، علی و الهی، شعبان.(1383). طراحی ساختار نظام مستندسازی تجربیات سازمانی مدیران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی- پرتال جامع علوم انسانی،9(20)، 23-52.
جعفری مقدم، سعید.(1386). معیارهای انتخاب تجربه در مستندسازی تجارب مدیران. فصلنامۀ مطالعات مدیریت، 39 و40، 209-230.
جمشیدی، گیتی؛ حیدری، غلامرضا و فرج پهلو، عبدالحسین.(1395). دیدگاه­های مدیران کتابخانه­های دانشگاهی ایران در مورد راهکارهای مستندسازی تجارب و دانش. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 6(1)، 127-144.
حیدری، علی.(1397). خبرگزاری کار ایران (ایلنا). پایگاه خبری سازمان تأمین‌اجتماعی. https://www.tamin.ir/News/Item/63532.
حیدری، علی.(2015). جای خالی مدیریت دانش در سازمان تأمین­اجتماعی. تأمین پرسhttp://taminpress.com.
خشوعی، مهدیه‌سادات.(1397). تدوین فرایند یکپارچۀ مستندسازی تجربه‌های سازمانی با رویکرد مدیریت تجربه. ماهنامه فرایند مدیریت و توسعه، 31(3)، 181-218.
دانش فرد، کرم اله.(1394). فرایند خط‌مشی­ گذاری عمومی، تهران، انتشارات صفار.
دانش‌فرد، کرم اله و ذاکری، محمد.(1394). مدیریت دانش (مبانی، فرایندها و کارکردها)، تهران، انتشارات صفار.
درخشش، آزیتا؛ یوسفی سعیدآبادی، رضا و صفاریان همدانی، سعید.(1400). طراحی چهارچوبی به‌منظور تأثیر عوامل مؤثر بر مدیریت تجربه در دانشگاه­های علوم پزشکی مازندران، مجلۀ توسعۀ آموزش جندی شاپور اهواز، 12(3)، 943- 953.
رضوی، محمدرضا و صمدی انصاری، هدایت.(1399). مستندسازی و واکاوی تجربۀ تدوین راهبرد فناوری در یک سازمان اقتصادی بزرگ. فصلنامۀ مدیریت توسعۀ  فناوری،8(2)، 11-44.
زاهدی، شمس السادات.(1380). نقش فن آوری‌های نوین ارتباطی در مدیریت دمکراتیک جامعه. مجموعه مقالات سمینار منطقه‌ای کشورهای غرب و مرکز آسیا، یونسکو.
زمانی، اصغر.(1395). تحلیل کیفی اصول مستندسازی تجارب سازمانی رؤسای دانشگاه: گامی در جهت ارزش‌آفرینی تجربۀ سازمانی. نشریۀ پژوهش در نظام‌های آموزشی،10(35)،201-228.
سالاری، علی‌محمد و ابراهیمی، نصراله.(1398). ارائۀ الگوی تدوین تجربه‌های مدیران. مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، 3(10)، 361-387.
شفیعی، سلیمان؛ نوکاریزی، محسن و جعفرزاده کرمانی، زهرا.(1394). شناسایی و مستندسازی دانش سازمانی در کتابخانه­های مرکزی دانشگاه‌های دولتی ایران: ارائۀ مدل عملی، تعامل انسان و اطلاعات،3(1)، https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=464233.
ضیایی، ثریا و توکلی، ثامنه.(1394). مستندسازی تجربیات مدیران: تحلیلی بر عوامل رفتاری و فرهنگی مدیران مرکز اسناد آستان قدس رضوی. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 26(4)، 139-154.
عالی‌زاده، عادله؛ حسین‌پور، محمد و برکت، غلامحسین.(1401). ارائۀ الگویی جهت مستندسازی تجربیات مدیران به‌منظور ارتقای کیفیت دوره‌های آموزشی سازمان تأمین‌اجتماعی استان بوشهر. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 6(1)، 397-410.
عباس­زاده، عاصفه؛ رحمانی، خالد؛ موسس غفاری، بهار و باباحاجیان، اسرین.(1400). کیفیت مستندسازی پرونده‌های بیماران توسط دانشجویان پزشکی و پزشکان در بیمارستان توحید سنندج. مجلۀ علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 26(4)، 104-93
غلامیان، محمدرضا؛ ابراهیمی، بابک و خواجه افضلی، مریم.(1385). نقش مدیریت دانش در ارتباط با مشتری، تدبیر، 178، 54-60.
محمود صالحی، مهدی و دری، بهروز.(1389). مدیریت تجربه: مباتی، رویکردها و روش­های به کارگیری مدیریت تجربه، تهران، ناشر: سرآمد (وابسته به مؤسسۀ مطالعات بهره­وری منابع انسانی)، چاپ اول
محمودی، حمیدرضا و محرابی، نازیلا. (1399). شناسایی موانع مستندسازی تجارب کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان خراسان جنوبی. دانش­شناسی، 13(50)، 76-89
مکوندی، محمد؛ مهرعلی‌زاده، یدالله و حسین‌پور، محمد.(1397). بررسی و تبیین چگونگی استخراج و مستندسازی دانش ضمنی مدیران و کارکنان شرکت‌های تولیدی منطقۀ آزاد اروند بر اساس روش نظریۀ داده‌بنیاد، کتابداری و اطلاع‌رسانی،21(4)، 162-200
موسوی، سید محمدمهدی.(1391). مستندسازی فرایندها در سازمان‌های فرهنگی و شرکت‌های انتشاراتی، فصلنامۀ تحلیلی پژوهشی کتاب مهر، 1(7)، 33 – 16
میرسپاسی، ناصر.(1389). مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار، تهران، انتشارات میر
نویدی، فاطمه و ریاحی‌نیا، نصرت.(1396). نقش مستندسازی در مدیریت دانش سازمانی: مطالعۀ موردی پژوهشکدۀ سامانه‌های ماهواره، فصلنامۀ مطالعات کتابداری و علم اطلاعات دانشگاه شهید چمران اهواز، 9(19)، 20- 1.
Alksasbeh, M and Alqaralleh, B.(2018). factors that influence the success of knowledge management implementation in jordanian higher education institutions. Research Journal of Applied Sciences, Engineering and Technology,  (7)15, 249-260.
Amitabh, R.(2020). Human knowledge is doubling every 12 hours,Linked in, 22 october. https://lodestarsolutions.com/keeping-up-with-the-surge-of-information-and-human-knowledge/.
Arnett, D and Wittmann, M.(2017). Improving Marketing Success: The role of tacit knowledge exchange between sales and marketing. Journal of Business Research. (3)67, 324-331.
Baker, A.(2018). An investigation of the interaction between organizational culture and knowledge sharing through socialization: a multi-level perspective. A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in Information Systems, College of Engineering and Computing Nova Southeastern University.
Bellini, A., Aarseth,W. and Hosseini, A.(2016). effective knowledge transfer in successful partnering projects, Energy Procedia , 96(4). September 2016, 218-228.
Brayant, S. E. (2003). The role of transformational and transactional leadership on creating, sharing and exploiting organizational knowledge. The Journal of Leadership and Organizational Study, 9(4). 32–44.
Carmeli, A., Atwater, L. and Levi, A.(2011). Howleadership enhances employees’ knowledge sharing: the intervening. The Journal of Technology Transfer, 36, 257-274
Chugh, R.(2013). Workplace dimensions: Tacit knowledge sharing in universities. Journal of Advanced Management Science, 1(1). 24-28.
Chugh, R.(2018). Tacit knowledge transfer in Australian universities: Exploring the barriers and enablers. In MATEC Web of Conferences, 05 October 2018 ,210 (04054). EDP Sciences.
Cardoso,L.(2010). Role of organizational commitment in knowledge    management: exploring a relationship, European Conference  on Knowledge Management, Portugal,1(11). 209-217.
Dalkir, K. (2011). Knowledge management theory and practice. Second Edition. Boston, MA: MIT Press.
Davenport.T.H. and Pruska. L.(1998). working knowledg: how organizations manage what they know? Harvard Business School Press
Denton K. (1994).  Designing in customer sat is faction, International Management, January, Feb, 1994
Drucker, Peter (1994). The New Realities, Butterworth –Heinemann Ltd., Oxford.
Durai, T. and King, M. R.(2018). Employee experience and its influence on employee engagement–with reference to innovative tech companies in chennai. International Conference on Emerging Trends in Management,  5(6). 276-280.
Gavrilova,T. and Andreeva, T.(2012). Knowledge elicitation techniques in a knowledge management context. Knowledge Management, 16(4). 523- 534.
Guo, Y., Jasovska, P., Rammal, H. G., & Rose, E. L. (2018). Global mobility of professionals and the transfer of tacit knowledge in multinational service firms. Journal of Knowledge Management, 24(3). 553-567. https://doi.org/10.1108/JKM-09-2017-0399.‏
Hackett, B.(2000). Beyond Knowledge Management: New Ways to Work and Learn, New York: Conference Broad.
Ithia , A.(2003). UK lawyers spend more on KM, KM Review, 79(3). 1-10.
Joosung, L.(2018). The effects of knowledge sharing on individual creativity in higher education institutions: socio-technical. Administrative Science, 8(2), 21, doi: 10. 3390/admsci8020021.
Kelly. K.(1996). The Economics of Ideas. Business, 4(6). 1-6.
Lemon, L. L.(2019). The employee experience: How employees make meaning of employee engagement. Journal of Public Relations Research, 31(5-6). 176-199.‏
Lee, H. and Choi, B.(2003). Knowledge Management enablers, Process and Organisational Performance,:An Integrative view and Empirical Examination. Journal of Management Information Systems, 20(1). 179-228.
Li ,X. Zhou, C. and Hu, H.( 2014). From craftsman’s control to managerial control-A research on tacit knowledge explicitation in scientific management. Science and Technology Management Research, 5(1)193- 204.
Bizzi, L.(2015). Social capital in organizations, international encyclopedia of the social & behavioral sciences (Second Edition).December 2015, Pages 181-185. http://dx.doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.73108-4
Martensson, M.(2002). A Critical review of knowledge management as a management tool. Journal of Knowledge Management, (3)4, 204-216.
Mason. R. O.(1995). Ethics of Information Management, Sage Publications, CA, Thousand Oaks
Morgan, J.(2017). The employee experience advantage: how to win the war for talent by giving employees the workspaces they want, the tools they need, and a culture they can celebrate. Wiley Publications.
Nigel R. Shadbolt and paul R, Smart.(2015). Knowledge elicitation: methods, tools and techniques, evaluation of human work. Boca Raton, Florida, USA. CRC Press, 163-200.
Odor ,Ho. (2018). Knowledge management. Journal of Business & Financial Affairs,  07(02), DOI: 10.4172/2167-0234.1000335.
Okuthe, P. and Manoj ,L.(2018). Capturing tacit knowledge: A case of traditional doctors in Mozambique. Tshwane University of Technology.
Ong, S. Y., Moore Jeffery, M., Williams, B., O’Connell, R. T., Goldstein, R. and Melnick, E. R.(2021). How a virtual scribe program improves physicians’ ehr experience, documentation time, and note quality. NEJM Catalyst Innovations in Care Delivery, 2(12), DOI: 10.1056/CAT.21.0294.
Piera, C., Roberto,C. and Emilio, E.(2018). How to deal with knowledge management misalignment: a taxonomy based on a 3d fuzzy methodology. Journal of Knowledge  Management, (22)3, https: //doi. org/10. 1108/ JKM-10-2016-0456.
Plaskoff, J.(2017). Employee experience: the new human resource management approach. Strategic HR Review, 16(3). 136-141.‏
Renzl, B. (2008). Trust in management and knowledge sharing: the mediating effects of fear and knowledge documentation. Omega, April 2008, (36)2, 206-220.
Suhaimee,S., Abu Bakr,A.Z. and Alias,R.A.(2006). Knowledge sharing culture in malaysian public institution of higher education: an overview. Proceedings of the Postgraduate Annual Research Seminar,1(1). 354-359.
Teseng, S.M.(2008). Knowledge Management System Performance Measure Index. Expert Systems with Applications, 34(1). 734–745.
Tseng,S.(2010). The correlation between organizational culture and knowledge conversion on corporate performance. Journal of Knowledge Management, 14(2). 269-284.