مطالعه‌ای آمیخته از ابعاد شایستگی‌ کارآفرینان بین‌المللی ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته کارآفرینی بین‌الملل، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران.

2 استادیار مدیریت، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.

3 استادیار رشته کارآفرینی، گروه مدیریت، واحد گنبدکاوس، دانشگاه گنبدکاوس، گنبدکاوس، ایران

چکیده

زمینه و هدف: با توجه به نقش مهم کسب‌وکارهای بین‌المللی نقش در اقتصاد و مدیریت کشورها، شناسایی شایستگی‌های مورد نیاز کارآفرینان فعال در این عرصه می‌تواند سهم قابل ملاحظه‌ای در توسعه این کسب‌وکارها داشته باشد. از این رو، در این پژوهش به  مطالعه الگوی مفهومی شایستگی‌های کارآفرینان در کسب‌وکارهای بین‌المللی در ایران  با رویکرد آمیخته پرداخته شده است.
روش‌شناسی: این پژوهش با رویکرد آمیخته انجام شد. در بخش کیفی از راهبرد تحلیل محتوا و در بخش کمی از راهبرد توصیفی- پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان حوزه شایستگی و کارآفرینی و جامعه آماری بخش کمی شامل کارآفرینان بین‌المللی شرکت‌های بین‌المللی استان تهران بود. در بخش کیفی از روش نمونه‌گیری هدفمند و در بخش کمی از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شد. داده‌‌‌های کیفی پژوهش از طریق کدگذاری و داده‌های کمی از طریق مدل‌سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافته‌ها: بر اساس تحلیل داده‌‌های پژوهش، شایستگی‌های کارآفرینان در کسب‌وکارهای بین‌المللی ایران در هفت مقوله شایستگی‌های راهبردی، فرصت محور، ارتباطی، بین فرهنگی، فردی، تخصصی، مدیریتی و 77 عامل فرعی دسته‌بندی شدند. همچنین، تحلیل داده‌های کمی حاکی از برازش الگوی کیفی پژوهش بود.
نتیجه‌گیری: الگوی مذکور می‌تواند مبنای مهمی برای جذب، توسعه و نگهداشت کارآفرینان در کسب‌وکارهای فعال در عرصه بین‌المللی باشد. استفاده اثربخش از الگوی مذکور موجب موفقیت افراد و سازمان‌های مذکور خواهد شد. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Mixed Study of the Competency Dimensions of International Entrepreneurs of Iran

نویسندگان [English]

  • Ahmad Reza Talebian 1
  • Mohammad Bagher Gorji 2
  • Hadi Sanae poor 3
1 PhD Student in Entrepreneurship, International, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
2 Assistant Prof., Department of Management, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
3 Assistant Prof., Department of Management, Gonbadkavus Branch, Gonbadkavus University, Gonbadkavus, Iran
چکیده [English]

Background & Purpose: Considering the important role of international businesses in the economy and management of countries, identifying the competencies needed by entrepreneurs active in this field can make a significant contribution to the development of these businesses. Therefore, in this research, the conceptual model of the competencies of entrepreneurs in international businesses in Iran has been studied with a mixed approach.
Methodology: This research was done with a mixed approach. Content analysis strategy was used in the qualitative part and descriptive-survey strategy was used in the quantitative part. The statistical population of the qualitative part included experts in the field of competence and entrepreneurship, and the statistical population of the quantitative part included international entrepreneurs of international companies in Tehran province. In the qualitative part, the purposeful sampling method was used, and in the quantitative part, the simple random sampling method was used. Qualitative research data were analyzed through coding and quantitative data through structural equation modeling.
Findings: Based on the analysis of the research data, the implementation model of documenting the experiences of employees included 32 basic themes, 5 organizing themes (the executive process of documentation, human resource requirements, technological requirements, cultural requirements and legal-legal requirements) and an overarching theme in the form of implementation. Also, the quantitative data analysis of the research indicated the appropriateness of the model of documenting the experiences of employees. Also, quantitative data analysis indicated the fit of the qualitative research model.
Conclusion: The mentioned model can be an important basis for attracting, developing and keeping entrepreneurs in businesses active in the international arena. The effective use of the mentioned model will lead to the success of the mentioned people and organizations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • Competency Model
  • International Entrepreneurship
بازرگان هرندی، عباس.(1396). روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردی متداول در علوم رفتاری. تهران، چاپ ششم، نشر دیدار.
تبریزی، منصوره.(1393). تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی. فصلنامه علوم اجتماعی، 64، 44-15.
ثنایی‌پور، هادی.(1396). طراحی مدل مفهومی تدوین خط‌مشی ملی توسعه کارآفرینی در گردشگری ایران. به راهنمایی: سعید جعفری مقدم. دانشگاه تهران، رساله‌ دکتری، دانشکده کارآفرینی.
حسینی مقدم، عارفه و آرائی، زهرا.(1395). تأثیر شایستگی‌های کارآفرینانه زنان بر عملکرد کسب‌وکار حوزه صنعت فناوری اطلاعات، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کارآفرینی.
رحیم نیا، فریبرز و حسنی راد، پریسا سادات.(1395). بررسی رویکرد فرصت‌محور و منبع‌محور بر کارآفرینی بین‌الملل. کنفرانس بین‌المللی کسب‌وکار: فرصت‌ها و چالش‌ها.
زعفرانلو، زهرا.(1393). طراحی الگوی شایستگی مدیران شرکت ایران‌خودرو دیزل. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی ساوه.
مدیریت خدمات مدیران شرکت ایران‌خودرو.(1387). ارزیابی 360 درجه از تئوری تا عمل. چاپ دوم موسسه انتشارات فراز اندیش سبز و مرکز آموزش ایران‌خودرو.
Anderson, U., Dasi, A., Mudambi, R. and Pedersen, T.(2016). Technology, Innovation, and Knowledge: The Importance of Ideas and International Connectivity. Journal of World Business,  51(1),153-162.
Baradaran, M. S., Yadollahi Farsi, J. Hejazi, S. R. and Akbari, M.( 2019). A Competency-based Typology of Technology Entrepreneurs: A Systematic Review of the Empirical Studies.  Iranian Journal of Management Studies (IJMS),12(2), 191-211.
Behling, G. and Lenzi, F.C.(2019). Entrepreneurial Competencies and Strategic Behavior: a Study of Micro Entrepreneurs in an Emerging Country. Brazilian Business Review, 16(3), 255-271.
Brouthers, K.D., Nakos,G. and Dimitratos, P.(2015). SME Entrepreneurial Orientation, International Performance and the Moderating Role of Strategic Alliances. Entreprenerurship Theory and  Practice. 39(5), 1161–1187.
Christine W. Sandroto, Yussi Ramawati, Syarief Darmoyo(2018)" The Role of Competencies and Education in Increasing Entrepreneurial Intention in Creative Economy" international research journal of Business Studies, Vol11,No1,pp. 97-112
Cortellazzo, L., Bonesso, S. and  Gerli, F.(2020). Entrepreneurs Behavioural Competencies for Internationalisation: Exploratory Insights from the Italian Context.  International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 26(4), 723-747.
Dimitratos, P., Buck, T.,  Fletcher, M. and  Li, N.( 2016). The Motivation of International Entrepreneurship: The Case of Chinese Transnational Entrepreneurs. International Business Review,25(5), 1103-1111.
Garud, R., Hardy,C. and Maguire,S.(2007). Institutional Entrepreneurship as Embedded Egenly: An Introduction to The Special Issue. Organization Studies, 28(7),957-969.
Gil-Pechuan, I., Exposito-Langa., M. and Tomas-Miquel, J.V.(2013). International Entrepreneurship in SMEs: a Study of Influencing Factors in the Textile Industry. International Entrepreneurship and Management Journal,9(1), 45-57
Hegarty, C., Gallagher, P., Cunningham, I. and Stephens, S.(2019). Developing Entrepreneurial Competencies for Second Chance Entrepreneurs. Journal of Business Research, 99(1), 415–425.
Ibrahim, H.I., Kabir, M. and Shah, M. K.A.M.(2018). Competencies of Women Entrepreneurs in Nigeria: Cost Strategy as a Mediator. International Academic Journal of Business Management, 5(2), 191-208.
Kabir, M., Ibrahim, H.I. and Shah, M. K.A.M.(2017). Empirical Evidence of Entrepreneurial Competencies and Firm Performamnce:A Study of Women Entrepreneurs of Nigeria. International Journal of Entrepreneurial Knowledge, 5(1),133-164.
Kaur, H. and Bains A.(2013). Understanding The Concept of Entrepreneurs Competency. Journal of Business Management & Social Science Research, 2(11), 31-33.
Man, T.W.Y. and Lau,T.(2000). Entrepreneurial Competencies of SME Owner/Managers in the Hong Kong services sector: A qualitative analysis. Journal of Enterprising Culture, 8(3), 235–254.
Morris, M.H., Webb, J.W., Fu, J. and Singhal, S.(2013). A Competency-Based Perspective on Entrepreneurship Education: Conceptual and Empirical Insights. Journal of Small Business Management, 51(3), 352–369.
Mitchelmore, S. and Rowley, J.(2013). Entrepreneurial Competencies of Woman Entrepreneurs Pursuing Business Growth. Journal of Small Business Enterprise Development,20(1), 125-142.
Olga M.(2008). Cross-Cultural Entrepreneurial Competence in Identifying International Business Opportunities. European Management Journal, 26(1), 366– 377.
Oviatt, B.M., McDougall,B.P. and Shrader, R.C.(2003). A Comparison of International and Domestic New Ventures. Journal of International Entrepreneurship,1, 55-82
Rathna, K G. and Vijaya, T.G.(2009). Competencies of Entrepreneurs and Intrapreneurs: A Comparative Study. South Asian Journal of Management; New Delhi, 6(2), 28-60.
Korsakienė, R., Bekešienė,Svajonė. and Hošková-Mayerová, Š.(2019). The Effects of Entrepreneurs’ Characteristics on Internationalisation of Gazelle Firms: a Case of Lithuania. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 32(1), 2864-2881.
 Rojas, F. and Huergo, E.(2016). Characteristics of Entrepreneurs and Public Support for NTBFs. Small Business Economics, 47(2), 363-382.
Sinkovics, R.R., Bell, J. and Deans, K. R.( 2004). Using Information Communication Technology to Develop International Entrepreneurship Competencies. Journal of International Entrepreneurship, 2, 125–137.
Spencer, L.M.nd a Spencer.S.M.(1993). Competence at Work: Models for Superior Performance. New yourk.John Wiley and sons
Spikes, D. andStroup, J.(2008). Competencies for Success in International Leadership in Challenging Times. Innovations in Human Resource Management, 20(2), 143-165.
Zizile, T. and Tendai, C.(2018). The Importance Of Entrepreneurial   Competencies on The Performance of Women Entrepreneurs in South Africa. The Journal of Applied Business Research,34(2), 87-112.
Bamiatzi, V.,  Jones, S.,  Mitchelmore, S. and Nikolopoulos, K.(2015). The Role of Competencies in Shaping the Leadership Style of Female Entrepreneurs: The Case of North West of England, Yorkshire, and orth Wales. Journal of Small Business Management, 53(3), 10.1111/jsbm.12173.