طراحی مدل توسعه شایستگی‌های تفکر راهبردی مدیران صنایع دفاعی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتر رشته مدیریت آموزشی،دانشکده علوم انسانی،واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

2 گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: تفکر راهبردی مدیران را به سوی یادگیری سریع از محیط و بکارگیری خلاقیت برای خلق ارزش‌های جدید هدایت می‌کند. هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه شایستگی‌های تفکر راهبردی مدیران صنایع دفاعی بود.
روش‌شناسی: برای نیل به این مقصود پژوهشگران از رویکرد آمیخته متوالی اکتشافی استفاده کردند، بدین‌صورت که در مرحله کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون، شایستگی‌های تفکر راهبردی مدیران صنایع دفاعی را از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان، احصاء شد، لذا در این مرحله 65 مفهوم، 13 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی به دست آمد. در مرحلۀ کمی، برای اعتبارسنجی عوامل احصاء شده، از روش دلفی کلاسیک استفاده شد، بدین‌صورت که پرسشنامه‌ای براساس عوامل احصاء شده در مرحله کیفی، طراحی و در بین 12 نفر خبره دانشگاهی، توزیع شد تا میزان اجماع آن‌ها در مورد عوامل احصاء شده به دست آید. داده‌های مرحله کمی نیز با استفاده از روش‌های آماری مانند ضریب هماهنگی کندال و اندازه‌های گرایش به مرکز و دور از مرکز مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته‌های حاصل از دو مرحله کیفی و کمی نشان داد که خبرگان بر روی مدل توسعه شایستگی‌های تفکر راهبردی مدیران صنایع دفاعی شامل دانش و معلومات حرفه‌ای(دانش روز مدیریت و سازمان، تصمیم‌گیری داده محور و دانش تحلیل روندها)، مهارت‌آموزی و پرورش(مهارت‌های رفتاری، مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی، مهارت‌های ادراکی، مهارت‌های راهبردی و مهارت‌های شناختی)، نگرش(انگاره‌های ذهنی سازمانی، انگاره‌های ذهنی محیطی و انگاره‌های ذهنی فردی) و بینش(پیش‌فرض‌های عینی/ مشهود و پیش‌فرض‌های ذهنی/ نامشهود) به اجماع رسیدند.
نتیجه‌گیری: هرگونه مدل برای توسعه و بهبود شایستگی‌های مورد نیاز مدیران نیازمند ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های مناسب است که در مدل نهایی این پژوهش شناسایی و معرفی شده‌اند. کاربست این مدل و عوامل آن به توسعه تفکر راهبردی مدیران صنایع دفاعی منجر خواهد شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a model for the development of strategic thinking skills of defense industry managers

نویسندگان [English]

  • mehdi namdari varposhti 1
  • Saeid Saffarian Hamedani 2
  • kiumars khatirpasha 2
1 PhD student in Educational Management, Faculty of Humanities, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
2 Department of Educational Management, Faculty of Humanities, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
چکیده [English]

Background and purpose: Strategic thinking leads managers to fast learning from the environment and use of creativity to create new values. The main goal of the current research was to design a model for the development of strategic thinking competencies of defense industry managers.
Methodology: To achieve this goal, the researchers used a mixed sequential exploratory approach, so that in the qualitative phase, using thematic analysis method, the strategic thinking competencies of defense industry managers were determined through semi-structured interviews with 15 experts. It was counted, so in this stage, 65 concepts, 13 sub-categories and 5 main categories were obtained. In the quantitative phase, the classic Delphi method was used to validate the calculated factors, so that a questionnaire based on the calculated factors in the qualitative phase was designed and distributed among 12 university experts, until their consensus about the factors Calculated to be obtained. Quantitative stage data were also analyzed using statistical methods such as Kendall's correlation coefficient and measures of tendency towards the center and away from the center.
Findings: The findings from two qualitative and quantitative stages showed that the experts based on the model of development of strategic thinking competencies of defense industry managers including professional knowledge and information , skill training and development (behavioral skills, communication and social skills, perceptual skills, strategic skills and cognitive skills), attitude (organizational mental images, environmental mental images and individual mental images) and insight (objective/visible defaults and mental/invisible defaults) They reached a consensus.
Conclusion: Any model for developing and improving the competencies required by managers requires appropriate dimensions, components and indicators that have been identified and introduced in the final model of this research. The application of this model and its factors will lead to the development of strategic thinking of defense industry managers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • competencies of managers
  • competence of strategic thinking
  • development of managers
حبیبی، آرش و  جلال‌نیا، راحله.(1401). پدیدارشناسی. تهران: نارون.
حبیبی، آرش، ایزدیار، صدیقه، سرافرازی، اعظم.(1393). تصمیم‌گیری چندمعیاره فازی. رشت، انتشارات کتیبه گیل.  
رجب بلوکات، مهدی؛ شریفی، سید مهدی و افکانه، محمد. (1399). شناسایی شایستگی‌های مدیران صنایع خلاق (مورد مطالعه: خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی ایران). مطالعات مدیریت دولتی ایران، 3(2)، 109-130.
شوقی، محمد؛ بازرگانی، محمد؛ نادری خورشیدی، علیرضا و دیواندی، علی. (1396). الگوی توسعه تفکر راهبردی مدیران ارشد بانک انصار. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 9(1)، 125-156.
غفاریان، وفا و کیانی، غلامرضا. (1389). پنج فرمان برای تفکر استراتژیک. تهران: نشر فرا.
قربانی، علی؛ رمضانی، طیبه؛ حسینی، میرزا حسن. (1399). طراحی مدل شایستگی‌های مدیران مبتنی بر آموزه‌های قرآن و نهج‌البلاغه. فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه، 8(31)، 109-128.
کرمی، مرتضی و صالحی، مسلم. (1388). توسعه مدیریت مبتنی بر شایستگی، تهران: انتشارات آییژ.
هل‌اتایی، سیدمحمد؛ سنجری، احمدرضا و حسن مرادی، نرگس. (1400). تدوین الگوی توسعه شایستگی‌های رهبری مدیران صنایع دفاعی. راهبرد دفاعی، 19(3)، 91-120.
Afsharfar, F. and Abbaspour, A. (2017). The impact of human resource competencies on performance of knowledge- based companies. Management Tomorrow, 54(17), 19–34.
Anwar, S. (2016). Modelling the competencies required by defence attaches in accomplishing their duties: study on the indonesian defence attaches. Journal of Defense Management, 6(3),152-162.
Bharwani, S. and Talib, P. (2017). Competencies of hotel general managers: a conceptual framework. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(1), 393-418.
Bonvillian, W. B., Van Atta, R. and Windham, P. (2019). The DARPA model for transformative technologies: perspectives on the US defense advanced research projects agency. (p. 510). Open Book Publishers.
Cimini, C., Adrodegari, F., Paschou, T., Rondini, A. and Pezzotta, G. (2021). Digital servitization and competence development: A case-study research. Cirp Journal of Manufacturing Science and Technology, 32, 447-460.
Cloud, R. C. (2010). Epilogue: Change leadership and leadership development. New Directions for Community Colleges, 2010(149), 73-79.
Dziekonski, K. (2017). Project manager’s competencies model for construction industry in Poland. Procedia Engineering, 182, 174-181.
Hill, L. A. (2014). New Manager Development for the 21st Century. The Academy of Management Executive, 18(3), 121–126.
Idrisa, N., Honga, T. S., Abu Mansora, N.N. (2018). A qualitative inquiry of women managers’ competence acquisition, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 40, 395 – 403.
Islamian, M., Qolipour, R.E. and Hamtian, H. (2018). Designing and explaining the competency model of senior managers of state banks with emphasis on the general policies of resistance economy. Research Journal of Executive Management, 10(19), 61-87.
Kraus, S., Jones, P., Kailer, N., Weinmann, A., Chaparro-Banegas, N. and Roig-Tierno, N. (2021). Digital transformation: An overview of the current state of the art of research. Sage Open, 11(3), 21582440211047576.
Lashgar Bloki, M. (2012). Commands and techniques of strategic thinking. second edition. Tehran: Naas Nashr.
Mergel, I., Edelmann, N. and Haug, N. (2019). Defining digital transformation: Results from expert interviews. Government Information Quarterly, 36(4), 101385.
Mistarihi, A. (2021). Strategic leadership competencies: Evidence from the state of Qatar. Journal of Human Resource and Sustainability Studies, 9(01), 57.
Ngereja, B. J. and Hussein, B. (2022). Employee learning in the digitalization context: An evaluation from team members’ and project managers’ perspectives. Procedia Computer Science, 196, 902-909.
Norveel, J., Gonzalez, R. and Presthus, W. (2022). Basic digital competence in Norwegian banking. Procedia Computer Science, 196, 183-190.
Pagon, M., Banutai, E. and Bizjak, U. (2008). Leadership competencies for successful change management: Study Report. Univerza v Mariboru.
Philip, J. (2021). Viewing digital transformation through the lens of transformational leadership. Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, 31(2), 114-129.
Ribeiro, A., Amaral, A. and Barros, T. (2021). Project Manager Competencies in the context of the Industry 4.0. Procedia computer science, 181, 803-810.
Russell, E. J. (2013). Servant leadership through distance learning: A case study. Turkish Online Journal of Distance Education, 14(4), 26-45.
Schulze, H. and Bals, L. (2020). Implementing sustainable purchasing and supply management (SPSM): A Delphi study on competences needed by purchasing and supply management (PSM) professionals. Journal of Purchasing and Supply Management, 26(4), doi.org/10.1016/j.pursup.2020.100625 .
Seyed Javadin, S. R., Saadat Nihad, M. H., Amiri, M., and Lesani Pasharaki, M.A. (1400). Identifying the competencies of correct managers; Thematic research in the Holy Quran. Human Resource Management Research, 13(4), 85-114.
Taqwa, M.R., Dehghani, R., and Tabatabaian, S.H. (1400). The model of strategies for developing senior managers of knowledge-based companies. Strategic Management Studies Quarterly, 12(48), 25-48.
Tűrkeș, M. C., Căpușneanu, S., Topor, D. I., Staraș, A. I., Hint, M. Ș. and  Stoenica, L. F. (2020). Motivations for the use of IoT solutions by company managers in the digital age: A Romanian case. Applied Sciences, 10(19), 6905.
Viitala, R.(2005). Perceived development needs of managers compared to an integrated management competency model, Journal of Workplace Learning, 17(7),436-451
Woodruffe, C. (2014). What Is Meant by a Competency? Leadership & Organization Development Journal, 14(1), 29.