مطالعه‌ای آمیخته از عوامل تسهیل‌گر یادگیری سازمانی در چارچوب جانشین‌پروری

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت دولتى، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران

3 استاد گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: در عصر جوامع بهبود عملکرد سازمان‌ها نیازمند برخورداری از کارکنانی توانمند است. وجود برنامه‌های جانشین‌پروری باعث اطمینان از وجود سرمایه‌های انسانی مورد نیاز خواهد شد. یادگیری موثر نقش مهمی در اجرای برنامه‌های جانشین‌پروری دارد. به لحاظ اهمیت یادگیری در این پژوهش به ارائه الگوی تسهیل یادگیری سازمانی در چارچوب جانشین‌پروری در سازمان‌های دولتی پرداخته می‌شود.
روش‌شناسی: این مطالعه، یک پژوهش کاربردی است که به روش آمیخته انجام شده است. در بخش کیفی از راهبرد تحلیل مضمون  و در بخش کمی از راهبرد پیمایش استفاده شد. از مصاحبه نیمه ساختاریافته  و پرسشنامه جهت گردآوری داده‌ها استفاده شد. مصاحبه‌ها با 10 نفر از خبرگان به‌صورت گلوله‌برفی تا مرحله اشباع نظری انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل 263 نفر از مدیران مدارس متوسطه سازمان آموزش و پرورش بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 156 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.
یافته‌ها: الگوی پژوهش شامل پنج بعد فرهنگی(ایجاد فرهنگ یادگیری مناسب، فرهنگ اشتراک دانش بین همکاران، فضای اعتماد و اطمینان در سازمان، فرهنگ یادگیری و یاددهندگی و فضای همدلی در سازمان)، آموزشی(آمادگی سیستم برای یادگیری، ارائه آموزش‌های ضمن خدمت و رشد فردی، راه‌اندازی حوزه‌های پژوهشی در دستگاه‌ها، کارایی و اثربخشی آموزش، سرمایه‌گذاری برای توسعه حرفه‌ای کارکنان، ابزار های یادگیری اثربخش و داشتن گروه‌های آموزشی فعال)، مدیریتی(احساس ثبات مدیریتی، سیستم ارزیابی عملکرد اثربخش و کارا، تمرکززدایی، تدوین چشم‌انداز و برنامه‌ریزی استراتژیک، شایسته‌سالاری، مدیریت جانشین‌پروری در سازمان، مدیریت یادگیری در سازمان و حاکم شدن تفکر سیستمی در سازمان)، نوآورانه(آمادگی برای پذیرش تغییرات، بازطراحی فرایندها و رویه‌ها، پذیرش ایده‌های نو در سازمان، پایش تغییرات محیطی و هوشمندسازی آموزش و یادگیری) و فردی(ویژگی‌های کارکنان و نگرش) است. همچنین تحلیل داده‌های کمی پژوهش حاکی از برازش الگوی  نهایی پژوهش بود.
نتیجه‌گیری: تسهیل یادگیری در سازمان آموزش و پرورش نیازمند برنامه‌ریزی جامع در ابعاد الگوی پژوهش است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Mixed Study of Facilitating Factors of Organizational Learning in the Framework of Succession

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Akbari 1
  • Kaveh Teymoornejad 2
  • Mehdi Kheirandish 3
1 school maPhD student, Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Qazvin Islamic Azad University, Qazvin, Iran nager
2 Assistant Prof., Department of Public Management, Faculty of Management , Islamic Azad University, Tehran Center Branch, Tehran, Iran
3 Professor of Management Department, Faculty of Management, Shahid Sattari University of Aeronautical Sciences and Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background & Purpose: Corporate governance has become very important in the contemporary period with the growth and development of companies in developed and emerging economies. Based on this, in the current research, considering the importance of the airport sector, the design of the corporate governance model with the commercialization approach of the country's airports has been discussed.
Methodology: This study is an applied research that has been done with a mixed method. In the qualitative part, the theme analysis strategy was used and in the quantitative part, the survey strategy was used. Semi-structured interview and questionnaire were used to collect data. Interviews with 10 experts were conducted in a snowball fashion until the theoretical saturation stage. The statistical population in the quantitative part included 263 secondary school principals of the Education Organization, 156 of whom were selected as a sample using Cochran's formula.
Findings: The model includes five cultural dimensions(creating a suitable learning culture, knowledge sharing among colleagues, an environment of trust and confidence in the organization, a culture of learning and teaching, and an atmosphere of empathy in the organization), educational(system readiness for learning, providing in-service training and Individual growth, setting up research areas in institutions, efficiency and effectiveness of training, investment for professional development of employees, effective learning tools and having active training groups, managerial(sense of managerial stability, effective and efficient performance evaluation system, decentralization, formulation of vision and planning It is strategic, meritocracy, succession management in the organization, learning management in the organization and the rule of systemic thinking in the organization), innovative(readiness to accept changes, redesigning processes and procedures, accepting new ideas in the organization, monitoring environmental changes and smartening education and learning) and and individual (employee characteristics and attitude).. Also, the analysis of the quantitative data of the research indicated the suitability of the final model of the research.
Conclusion: Facilitating learning in the education organization requires comprehensive planning in the dimensions of the research model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning
  • Organizational learning
  • Succession