الگوی ارزش پیشنهادی کارفرما؛ مطالعه‌ای در یک سازمان عمومی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: امروزه، بهبود عملکرد سازمان‌ها نیازمند برخورداری از کارکنانی توانمند است. سازمان‌ها با تاکید فزاینده بر اهمیت جذب و حفظ استعدادها تلاش زیادی برای بهبود ادراک از سازمان خود به عمل می‌آورند. این موضوع در قالب برند کارفرما تجلی می‌یابد. از این‌رو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی الگوی ارزش پیشنهادی کارفرما؛ مطالعه‌ای در یک سازمان عمومی انجام شد.
روش‌شناسی: این پژوهش به روش آمیخته انجام شد. در بخش کیفی از راهبرد تحلیل مضمون  و در بخش کمی از راهبرد پیمایش استفاده شد. از مصاحبه نیمه ساختاریافته  و پرسشنامه جهت گردآوری داده‌ها استفاده شد. مصاحبه‌ها با 12 نفر از خبرگان یک سازکان عمومی به‌صورت گلوله‌برفی تا مرحله اشباع نظری انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل مدیران و کارکنان همان سازمان عمومی بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.
یافته‌ها: الگوی ارزش پیشنهادی کارفرما شامل هفت بعد جبران خدمات مناسب (حقوق و مزایای مناسب، امنیت درآمد، پاداش جذاب و رقابتی، تامین مالی، پاداش منصفانه)، توسعه کارکنان (آموزش شغلی، فرصت رشد و پیشرفت، یادگیری و توسعه، خود یادگیری، آموزش ضمن خدمت)، ارزش‌های کلیدی (رفتارهای کارکنان، شرایط استخدام، احترام به کارکنان، احترام به اعضای بازنشسته، کارکنان به عنوان سرمایه و ارزش)، تعادل بین کار و زندگی (توجه به زندگی شخصی، انعطاف‌پذیری کاری، ساعات کاری منعطف، ساعات کاری عرف)، تصویر سازمان (موفقیت سازمان، شهرت سازمان، وجه سازمان)، جو کاری (محیط حمایتی، امنیت کاری، تجهیزات و امکانات، جو کاری شاد و  غیر دستوری، ریسک‌پذیری در کار، جو کاری رقابتی، نیاز به شناخته شدن، ارتباطات فراگیر) و ماهیت شغل (وجهه اجتماعی شغلی خوب، شغل تخصصی، شغل خلاقانه، وظایف متنوع، ثبات شغلی و فرصت پیشرفت شغلی)بود. همچنین تحلیل داده‌های کمی پژوهش حاکی از برازش الگوی  نهایی پژوهش بود.
نتیجه‌گیری: وجود نیروهای متخصص و توانمند و شایسته، نیروی محرک رشد و تعالی سازمان به شمار می‌روند. شناسایی اجزای کلیدی مدل پیش بینی‌کننده نشان کارفرما و ارزش پیشنهای کارفرما زمینه جذب و نگهداشت اثربخش کارکنان را فراهم خواهد نمود و به ایجاد موقعیت مطلوب سازمان در بازار و همچنین پایداری رقابتی آن کمک خواهد نمود. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Employer Value Proposition Model; A Study in a Public Organization

نویسندگان [English]

  • Seyedeh Masoomeh Ghamkhari 1
  • Davood Shafiepoor 2
  • Farzad Amni 3
1 Assistant Prof., Department of Business Management, Payam Noor University, Tehran, Iran.
2 Assistant Prof., Department of Management, Payam Noor University, Tehran, Iran
3 Master of Public Administration, Islamic Azad University, Science and Research Unit, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background & Purpose: Nowadays, improving the performance of organizations requires having capable employees. With increasing emphasis on the importance of attracting and retaining talents, organizations make great efforts to improve the perception of their organization. This issue is manifested in the form of the employer's brand. Therefore, the current research aims to identify the employer's proposed value model; A study was conducted in a public organization.
Methodology: This research was conducted using a mixed method. In the qualitative part, the thematic analysis strategy was used and in the quantitative part, the survey strategy was used. Semi-structured interview and questionnaire were used to collect data. The interviews with 12 experts of a public organization were conducted in a snowball form until the theoretical saturation stage. In the quantitative section, the statistical population included managers and employees of the same public organization, and 384 people were selected as a sample using Cochran's formula.
Findings: The employer's proposed value model includes seven dimensions of appropriate service compensation (appropriate salary and benefits, income security, attractive and competitive reward, financing, fair reward), growth and learning opportunities (job training, opportunity for growth and development, learning and development, self-learning , in-service training), organization values (employee behaviors, employment conditions, respect for employees, respect for retired members, employees as capital and value), balance between work and life (attention to personal life, work flexibility, flexible working hours, customary working hours), image of the organization (success of the organization, reputation of the organization, image of the organization), work environment (supportive environment, work security, equipment and facilities, happy and non-mandatory working atmosphere, risk-taking at work, competitive working atmosphere, need for recognition communication) and the nature of the job (social aspect of a good job, specialized job, creative job, diverse tasks, job stability and opportunity for career advancement). the analysis of the quantitative data of the research indicated the suitability of the final model of the research.
Conclusion: The existence of competent, capable and expert forces is the driving force for the growth and excellence of the organization. Identifying the key components of the predictive model of the employer's brand and the value of the employer's proposals will provide the basis for effective recruitment and retention of employees and will help to create a favorable position of the organization in the market as well as its competitive stability.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Branding
  • Employer Proposition Value
  • Public Organizatiojn
حسنقلی پور، طهمورث؛ ملایری نوریجانی، عزیزمحمد و باباشاهی، جبار(1394). تاملی بر جنبه انسانی برند: بررسی تاثیر شخصیت برند سازمان ارتش جمهوری اسلامی ایران. نشریه علمی پژوهشی بهبود مدیریت، 9(1)، 94-79.
حمیدی‌زاده، علی؛ محمدنژاد فدردی، منصوره و  باباشاهی، جبار(1395). تأثیر نشانکارفرما بر نگهداشت کارکنان: هویت سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی در نقش میانجی. مجله فرآیند مدیریت توسعه، 29(2)، 69-47.
حمیدیان پور، فخریه؛ ضیایی بیده، علیرضا و اردکانی، محمد سعید(1392). ارائه مدلی جهت بررسی پیامدهای ارزش ویژه برند کارفرما با استفاده از رویکرد مدلسازی معادله ساختاری. دو فصلنامة علمی ـ پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، 5(20) 20-1.
خدامی، سهیلا و اصانلو، بهاره (1394). طراحی مدل ایجاد جذابیت کارفرما مبتنی بر ساخت برند متمایز کارفرما. مجله پژوهش های مدیریت منابع انسانی، 5(1)، 60-82.
قلی پور، آرین و برغمدی، قاسم (1394). بررسی تاثیر برندسازی کارفرما بر جذب استعدادها در بانک رفاه. مدیریت فرهنگ سازمانی، 13(1)،  227-201.
محمدنژادفدردی منصوره؛ حمیدی زاده، علی و باباشاهی جبار(1395). تاثیر نشان کارفرما بر نگهداشت کارکنان: هویت سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی در نقش میانجی. فرایند مدیریت و توسعه، ۲۹ (۲)، ۴۷-۷۰.
مرادی، بابک؛ جزنی، نسرین؛ عالم تبریز، علی اکبر و هادیزاده، اکرم(1394). ارائه الگوی بنیادین مبتنی بر ارزش پیشنهادی برند به مشتریان و کارکنان در سازمان های چابک ایرانی. چشم انداز مدیریت بازرگانی، 14(4)، 30-13.
Alniaçik, E. and Alniaçik, Ü. (2012), Identifying dimensions of attractiveness in employer branding effects of age, gender, and current employment status. Social and Behavioral Sciences, 58 , 1336 – 1343
Alshathry, S., Marilyn C. and Goodman, S. (2017) The role of employer brand equity in employee attraction and retention: a unified framework. International Journal of Organizational Analysis, 25(3), doi: 10.1108/ IJOA-05-2016-1025.
Backhaus, K. and Tikoo, S. (2004). Conceptualizing and researching employer branding, Career Development International, 9(5), 501-517.
 Bakanauskiene, I., Bendaraviciene, R., Krikstolaitis, R. and Lydeka, Z. (2011). Discovering an employer branding: identifying dimensions of employer’s attractiveness in university. Management of Organizations: Systematic Research, 59, 7-22 .
Barrow, S. and Mosley, R. (2005). The employer brand: Bringing the best of brand management to people at work. New York: John Wiley & Sons.
Berthon, P., Ewing, M. and Hah, L.L. (2005). Captivating company: dimensions of attractiveness in employer branding, International Journal of Advertising, 24(2),151-172.
Buelens, M., Sinding, C. and Waldstrom, A. (2011). Organizational behavior (4th ed.). New York: McGraw-Hill Education.
Charest, J. (2011). Global Talent Risk – Seven Responses. Retrieved February 18, 2011,  fromhttp: //3. weforum. org/docs PS_WEF_ Global Talent Risk_Report_ 2011.pdf
Cheese, P., Thomas, R.J. and Craig, E. (2007). The talent powered organization: Strategies for globalization. talent management and high performance. London: Kogan Page Limited.
Collins, C.J. and Stevens, C.K. (2002). The relationship between early recruitment-related activities and the application decisions of new labor-market entrants: a brand equity approach to recruitment. Journal of Applied Psychology, 87(6), 1121-233.
Cooper, K. (2008). Attract, develop and retain: Initiatives to sustain a competitive workforce. Spring Hill, Qld: Mining Industry Skills Centre.
Davies, G. (2008). Employer branding and its influence on managers. European Journal of Marketing, 42 (6), 667-681.
Davies, G., Mete, M. and Whelan, S. (2017) When employer brand image aids employee satisfaction and engagement. d, https://doi.org/10.1108/JOEPP-03-2017-0028.
Engelund, H. and Buchhave, B. (2009). Employer branding som discipline. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Grunewalder, A. (2007). Employer branding: marketing the company as an attractive employer (seminar review). Norderstedt, Germany: Druck and Bindung.
Heilmann, P., Saarenketo, S., and Liikkanen, K. (2013). Employer branding in power industry. International Journal of Energy Sector Management, 7(2), 283-302.
Kapoor, V. (2010). Employer Branding: A Study of Its Relevance in India. The IUP Journal of Brand Management, 7, 51–75.
Minchington, B. (2010). The employer brand manager’s handbook: Torrensville: Collective Learning.
Moroko, L. and Uncles, M.D. (2008). Characteristics of successful employer brands. Journal of Brand Management, 16(3), 160-175.
Mosley, R.W. (2007). Customer experience, organizational culture and the employer brand. Journal of Brand Management, 15(2), 123-34.
Turban, D.B., Forret, M.L. and Hendrickson, C.L. (1998). Applicant attraction to firms: influences of organization reputation, job and organizational attributes, and recruiter behaviours. Journal of Vocational Behavior, 52, 24-44
 Wallace, M., Lings, I., Cameron, R., and Neroli, S. (2014). Attracting and retaining staff: the role of branding and industry image”. R. Harris, and T. Short (eds.). Workforce Development, DOI 10.1007/978-981-4560-58-0_2, 19 © Springer Science + Business Media Singapore.