الگوی فرآیند آموزش‌های حفاظت اطلاعات دانشگاه‌های افسری آجا

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم پایه، دانشکده علوم و فنون فارابی، تهران، ایران.

2 استادیار گروه علوم پایه، دانشکده علوم و فنون فارابی، تهران، ایران.

3 استادیار گروه علوم پایه دانشکده علوم و فنون فارابی، تهران، ایران.

4 دانشجوی دکترای مدیریت راهبردی، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: آموزش‌های حفاظت اطلاعات دانشگاه‌های افسری آجا دارای فرآیندی بسیار پیچیده و حساس بوده و از جایگاه ویژه‌ای در دانشگاه‌های افسری آجا جهت نیل به اهداف سازمان برخوردارند. از این رو، در این پژوهش به تدوین الگوی فرآیند آموزش‌های حفاظت اطلاعات دانشگاه‌های افسری آجا پرداخته می‌شود.   
روش‌شناسی: در این پژوهش از روش آمیخته اکتشافی متوالی استفاده شد. جامعه آماری برای بخش کیفی شامل فرماندهان، جانشینان و خبرگان ساحفاجا و آجا به تعداد ده نفر و در بخش کمی شامل تعداد شصت و پنج نفر از متخصصین مربوطه بود. برای تعیین جامعه نمونه در بخش کیفی از روش تمام شمار و در بخش کمی از روش تخمین فاصله‌ای میانگین استفاده‌ شد. داده‌های پژوهش بوسیله مطالعات کتابخانه‌ای و مطالعه میدانی گردآوری شدند. برای روایی اسناد و مدارک، مصاحبه و پرسشنامه از تجربیات اساتید و جامعه خبره استفاده‌شد و برای سنجش اعتبار از نرم‌افزار اِس‌پی‌اِس‌اِس و محاسبه آلفای کرانباخ استفاده‌ شد. داده‌های کیفی از  طریق نرم‌افزار مکس‌کیودا و داده‌های بخش کمی از طریق مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد که طرح‌ریزی آموزشی یکی از مؤثرترین ابزارهای نظارتی برای کارآمدی، توانمندی و توسعه و بهبود و بهسازی عملکرد آموزش‌های حفاظت اطلاعاتی در دانشگاه‌های افسری آجا است.
نتیجه‌گیری: الزاماً با شایسته‌خواهی و شایسته‌گزینی، شایسته‌پروری، شایسته‌داری و به‌تبع آن شایسته‌سالاری و ایجاد محیط آموزشی مناسب و جذاب در حوزه آموزش‌های حفاظت اطلاعاتی با به روز بودن اساتید و محتوای آموزشی متناسب با تهدیدات و آسیب‌پذیری‌ها، متناسب سازی واحدهای آموزش حفاظت‌اطلاعاتی با سایر واحدهای مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کنار به کارگیری شیوه‌های نوین ارایه‌ آموزش جذاب و مفید می‌توان موجب غنی‌تر شدن آموزش‌های حفاظت اطلاعاتی شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Process Model of Information Protection Trainings of Aja Officer Universities

نویسندگان [English]

  • Hamidreza Naderi 1
  • Alireza Tanhayee 2
  • Ebrahim Khalili 3
  • Shokrollah Kamyabineya 4
1 Associate Prof., Department of Basic Sciences, Farabi Faculty of Science and Technology, Tehran, Iran.
2 Assistant Prof., Department of Basic Sciences, Farabi Faculty of Science and Technology, Tehran, Iran.
3 Assistant Prof., Department of Basic Sciences, Farabi Faculty of Science and Technology, Tehran, Iran
4 Phd Student of Strategic Management, Commandery University and Aja Headquarters, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Background & Purpose: Information protection trainings of AJA officer universities have a very complex and sensitive process and have a special place in AJA officer universities to achieve the goals of the organization. Therefore, in this research, the model of information protection training process of Aja officer universities is discussed.
Methodology: In this research, a sequential exploratory mixed method was used. The statistical population for the qualitative part included the commanders, deputies and experts of Sahfaja and Aja in the number of ten people and in the quantitative part it included the number of sixty-five related experts. In order to determine the sample population, the whole number method was used in the qualitative part and the distance estimation method was used in the quantitative part. Research data were collected by library studies and field study. For validity of documents and documents, interviews and questionnaires, the experiences of professors and expert community were used, and SPSS software and Cronbach's alpha calculation were used to measure validity. Qualitative data were analyzed through MaxQuda software and quantitative data were analyzed through structural equation modeling.
Findings: The results of this research showed that educational planning is one of the most effective monitoring tools for the efficiency, capability and development and improvement of the performance of information protection training in the officer universities of Aja.
Conclusion: Necessarily with meritocracy and merit selection, meritocracy, meritocracy and consequently meritocracy and creating a suitable and attractive educational environment in the field of information protection training with up-to-date professors and educational content appropriate to threats and vulnerabilities, matching information protection training units with other units Approved by the Ministry of Science, Research and Technology, along with the use of new methods of providing attractive and useful training, information protection training can be enriched.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Model
  • Training
  • Information Protection
  • Officer Universities
احمدنیا آلاشتی، سیامک. (1374). تأثیر روش‌های آموزش بر بهبود و کیفیت آموزش‌های مدیریت در سازمان نظامی. تهران، پژوهشکده علوم انسانی دانشگاه امام حسین (ع).
امین زاده، رامین. (1388). فرآیند برنامه ریزی آموزش کارکنان. تهران، مجتمع آموزشی، پژوهشی، فرهنگی فراز پیشرو البرز کارا.
پروند، محمدحسن. (1369). مقدمات برنامه‌ریزی آموزشی و دولتی. تهران: انتشارات صحیفه.
پورصادق، ناصر. (1384). رویکردهای ارزشیابی اثربخشی آموزش.، مجله تدبیر، 1607.
چیذری، محمد. (1376). برنامه‌ریزی برای آموزش اثربخش. تهران: انتشارات دانشگاه تربیت‌معلم.
خسروابادی، مهدی. (1387). بررسی عوامل مؤثر بر آموزش‌های حفاظت اطلاعاتی افسران وظیفه آجا. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران:  دانشکده علوم و فنون فارابی.
خلیلی شورینی، سیاوش. (1382). اصول و مبانی برنامه ریزی آموزشی. تهران: انتشارات یادواره کتاب.
خورشیدی، عباس . (1382). مدیریت و رهبری آموزشی. تهران: انتشارات بسترون.
داد، سهیلا. (1372)،. بررسی اثرات اجرایی برنامه آموزش ضمن خدمت کارکنان شرکت ملی نفت ایران و تأثیر آن‌ها بر کارایی، موفقیت و رضایت شغلی آنان در سال 71 (پایان‌نامه). تهران، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران.
دسلر، گری . (1392). مبانی مدیریت(ترجمه داود مدنی). تهران: انتشارات مرکز پژوهش‌های بازرگانی.
دسلر، گری.، (1378). مبانی مدیریت منابع انسانی. علی پارسائیان، سید محمد اعرابی، انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی، چاپ سوم.
رضائیان، علی. (1392). اصول مدیریت. تهران: انتشارات سمت.
عباسیان، عبدالحسین. (1385). اثربخشی دوره‌های آموزشی، مجله تدبیر، 1709.
علیزاده، حشمت. (1384). میزان تأثیر آموزش‌های حین خدمت در ارتقاء عملیاتی کارکنان عملیات ساحفاجا. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران:  دانشکده علوم و فنون فارابی.
عنایتی، لطفعلی. (1391). نقش تربیت و آموزش تخصصی حفاظت اطلاعاتی با رویکرد سامانه‌ای در کارآمدی ساحفاجا. رساله دکتری، تهران:  دانشکده امنیت ملی دانشگاه و پژوهشگاه داعا.
قائمی، نورعلی. (1384). بررسی کمی و کیفی آموزش‌های حفاظتی ارائه‌شده در دانشگاه‌های آجا، پایان‌نامه کارشناسی ارشد. تهران:  دانشکده علوم و فنون فارابی.
مرادیان، محسن. (1389). مبانی نظری امنیت، تهران: دانشکده فارابی.
وحدانی اسدی، محمدرضا؛ نوروزی، داریوش؛ فردانش، هاشم؛ علی آبادی، خدیجه و باقری، خسرو. (1395). اعتباریابی الگوی طراحی آموزشی، برای آموزش اخلاق، فصلنامه روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، 12(40)191-211.
Brown, A. (2021). The role of interactive teaching methods in today’s classroom. Journal of Modern Education Review, 11(4), 225-232.