طراحی مدلی برای رتبه‌بندی مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمان

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

2 استادیار بخش مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

3 دانشیار بخش مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد ، یزد، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در دهه اخیر به مسأله غالب حوزه اداره سازمان‌ها تبدیل شده است و سازمان‌های بزرگ جهانی، مسئولیت در برابر اجتماع و محیط اجتماعی را جزیی از استراتژی خود می‌بینند. بر این اساس، در پژوهش حاضر به طراحی مدل رتبه‌بندی مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌های معدنی سنگ آهن استان یزد پرداخته شده است.
روش‌شناسی: در این پژوهش از روش آمیخته اکتشافی استفاده شد.  در بخش کیفی از راهبرد تحلیل محتوا و در بخش کمی از راهبرد توصیفی همبستگی بهره‌گیری شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان حاضر در شرکت‌های معدنی سنگ آهن استان یزد و در بخش کمی شامل کارشناسان فعال در حوزه منابع انسانی، ایمنی و بهداشت و روانشناسی صنعتی در شرکت‌های فوق بود. برای گردآوری دادها از مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. تحلیل داده‌‌های کیفی از طریق فرایند کدگذاری و تحلیل داده‌های کمی از طریق روش‌های مدلسازی ساختاری تفسیری و نگاشت شناختی فازی انجام شد.
یافته‌ها: بر اساس تحلیل داده‌های پژوهش، مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها دارای ابعاد ایمنی و سلامت، قانونی، اخلاقی، زیست محیطی، نوع دوستی و اقتصادی است. بر اساس تکنیک نگاشت شناختی فازی، شاخص‌های تلاش برای کاهش آسیب رساندن به محیط زیست، تلاش برای کاهش گازهای سمی و گلخانه‌ای، افزایش رضایت و انگیزش در کارکنان، توسعه و ارتقای دانش و فرهنگ جامعه و ارائه اطلاعات واقعی در مورد کار و ضررهای ناشی از آن، دارای بالاترین وزن در رتبه‌بندی مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتهای معدنی سنگ آهن استان یزد است.
نتیجه‌گیری: بر اساس شدت تاثیر شاخص‌ها بر یکدیگر مشخص گردید که شاخص‌های حمایت از اقدامات داوطلبانه کارکنان در فعالیت‌های اجتماعی، تلاش برای کاهش گازهای سمی و گلخانه‌ای و شفافیت در قرارداد با پیمانکاران دارای بیشترین شدت تاثیر است و جامعه آماری پژوهش جهت افزایش سطح مسئولیت‌پذیری اجتماعی خود باید بیشترین توجه خود را به این شاخص‌ها معطوف نمایند. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Model for Ranking the Organization's Social Responsibility

نویسندگان [English]

  • Mohsen Asgari 1
  • Alireza Naser Sadrabadi 2
  • Seyed Heidar Mirfakhredini 3
  • Ali Morovati Sharif Abadi 3
1 Ph.D. Candidate in Industrial Management, Faculty of Economics, Management and Accounting, Yazd University,Yazd , Iran.
2 Assistant Prof., Department of Industrial Management, Faculty of Economics, Management and Accounting, Yazd University, Yazd, Iran
3 Assosiate Prof., Department of Industrial Management, Faculty of Economics, Management and Accounting, Yazd University, Yazd, Iran
چکیده [English]

Background & Purpose: Corporate social responsibility has become a dominant issue in the field of organization management in the last decade, and large global organizations see responsibility towards society and the social environment as part of their strategy. Hence, in this research, the design of social responsibility ranking model of iron ore mining companies in Yazd province has been discussed
Methodology: In this research, the exploratory mixed method was used. Content analysis strategy was used in the qualitative part and descriptive correlation strategy was used in the quantitative part. The statistical population of the research in the qualitative part included experts present in the iron ore mining companies of Yazd province, and in the quantitative part it included experts active in the field of human resources, safety and health, and industrial psychology in the above companies. Interviews and questionnaires were used to collect data. Qualitative data analysis was done through coding process and quantitative data analysis was done through interpretive structural modeling and fuzzy cognitive mapping methods.
 Findings: Based on the research data analysis, corporate social responsibility has safety and health, legal, ethical, environmental, altruistic and economic dimensions. Based on the fuzzy cognitive mapping technique, indicators of efforts to reduce damage to the environment, efforts to reduce toxic and greenhouse gases, increase satisfaction and motivation in employees, develop and promote knowledge and culture of society and provide real information about work and losses caused by It has the highest weight in the ranking of social responsibility of iron ore mining companies in Yazd province.
Conclusion: Based on the intensity of the influence of the indicators on each other, it was determined that the indicators of supporting the voluntary actions of employees in social activities, efforts to reduce toxic and greenhouse gases, and transparency in contracts with contractors have the greatest impact and the statistical community of the research should increase its level of social responsibility the most Pay attention to these indicators.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Responsibility
  • Content Analysis
  • Fuzzy Cognitive Mapping
  • Interpretive Structural Modeling
اردلان، محمدرضا؛ قنبری، سیروس؛ بهشتی راد، رقیه و نویدی، پرویز. (1394). تأثیر سرمایه اجتماعی و مسئولیت‏پذیری اجتماعی بر تعهد سازمانی (مطالعه موردی کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه). مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 5(10)، 109-132.
ایران نژاد، منیژه و قلتاش، عباس. (1401). چگونگی توجه به مسئولیت‌پذیری اجتماعی در آموزش و پرورش ایران وآلمان. دومین کنفرانس ملی مطالعات کاربردی در فرایندهای تعلیم و تربیت.
بهروزی، منصوره؛ عزیزی، فتانه و رحمتی، فرهاد. (1396). تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد برند (مطالعه موردی صنعت محصولات لبنی کاله استان مازندران). کنفرانس بین المللی مدیریت، چالش‌ها و راهکارها، تهران.
بیاتی صداقت، مهدیه؛ سرداری، احمد و  یزدانی، ناصر. (1396). بررسی رابطه‌ی بین ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت و وفاداری مشتری (مورد مطالعه: شرکت حمل و نقل مسافری رجاء). راهبردهای بازرگانی،11(4)، 90-74.
پورصفر، علی؛ رضائی، سجاد و سیاهکل محله، علیرضا. (1398). نقش میانجی مسئولیت‌های اجتماعی در رابطه بین کارکردهای مربیگری (منتورینگ) و تعهد سازمانی در کارکنان بیمارستانی. تصویر سلامت،  10(4)، 299-287.
حاجی‌ها، زهره و قربانی، ایوب. (1400). تاثیر مسئولیت‌پذیری اجتماعی بر رتبه‌بندی اعتباری شرکت‌ها با توجه به نقش تعدیلی نوسان پایین به بالای بازده سهام. نشریه دانش حسابداری، 2(12)؛ 105-121.
خوانساری، زهرا و نیل فروشان، پریسا. (1399). رابطة مسئولیت‌های اجتماعی با رضایت تحصیلی: نقش میانجی خودکارآمدی تصمیم گیری و انطباق پذیری مسیر شغلی و نقش تعدیل گری مقطع تحصیلی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 21(1)، 101-116.
زمی، آذین. (1392). بررسی رابطه بین مسئولیت‌پذیری اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی در شرکت گاز شهر شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور شیراز.
رضایی، محمد و تشویق، فاطمه. (1392). بازخوانی سنجه‌های سرمایه فرهنگی. فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 2(1)، 9-35.
صادقی، امیر؛ مفتون، فرزانه؛ حائری مهریزی، علی اصغر و طاووسی، محمود. (1397). بررسی نقش تعدیل کنندگی خودکارآمدی بر رابطه رضایت شغلی و سالمت روان. پایش، 18(1)، 87-94.
کاظم پور، مرتضی؛ کاشانی پور، محمد؛  یزدی فر، حسن و حمیدی زاده، علی. (1399). چارچوبی برای رتبه‌بندی افشای مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها. پژوهش‌های حسابداری مالی،1(43)، 103-124.
کاظم پور، مرتضی و رحیمیان، نظام الدین. (1397). مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت‌ها: مفاهیم، ابعاد، نظریه‌ها و مروری بر مدل‌های آن. فصلنامه حسابداری و منافع اجتماعی، 8(4)، 152-174.
غلامی، الهام. (1399). تاثیر مسئولیت‌های اجتماعی بر عملکرد سازمانی. رهیافتی در مدیریت بازرگانی، 1(2).
 فرزین‌فر، زهره؛ سعیدا اردکانی، سعید و نادری‌بنی، محمود. (1395). تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر وفاداری مشتریان با توجه به نقش میانجی اعتماد و رضایت. مطالعات مدیریت گردشگری، 11(33)، 83-68.
قاسمی حسین‌آّبادی، فائزه. (1395). مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و نحوه سنجش آن. دو ماهنامه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 1(2)، 43-54.
قدردان، احسان؛ مقدم،عبدالکریم؛ سلطانیان، چیمن و شاهمرادی، شهین. (1399). ایفای نقش مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی با تاکید بر نقش سرمایه فکری. نشریه تحقیقات حسابداری و حسابرسی (تحقیقات حسابداری)، 45(12)، 71-88.
نوروزی، محمدرضا، محمدرضا؛ دانایی فرد، حسن؛ فانی، علی اصغر و حسن زاده، علیرضا. (1393). پردازش نظری مسئولیت اجتماعی بر مبنای نظریه داده بنیاد. نشریه علمی– پژوهشی بهبود مدیریت، 4 (26)،35-34 .
نیکومرام، هاشم. (1389). مسئولیت اجتماعی از دیدگاه اسلام. تهران، نشر راهیان، چاپ اول.
Abdel-Salam, Doaa M. et al. (2015). Job Satisfaction among Resident Doctors at Assiut University Hospitals. National Journal of Research in Community Medicine. 4(2), 167-180.
Aluchna, M. (2010). Corporate social responsibility of the top ten; examples taken from the Warsaw Stock Exchange. Social Responsibility Journal, 6(4), 611-626.
Branco, M. C. and Rodrigues, L. (2006). Corporate social responsibility and resource-based perspectives. Journal of Business Ethics, 69(2), 111–132.
Carrera, Letizia. (2022). Corporate social responsibility. A strategy for social and territorial sustainability. International Journal of Corporate Social Responsibility,7(1), DOI: 10.1186/s40991-022-00074-0
  Carroll, Archie B. and Brown, Jill A. (2018). Corporate Social Responsibility: A Review of Current Concepts, Research, and Issues, Corporate Social Responsibility, 39-69, DOI: 10.1108/S2514-175920180000002002
Daft, R. (2009). The New Era of Management. publication by Gostareh.
Devale, Anish and Mahat, Shabnam. (2023). Corporate social responsibility, new challenges with new development, and new structural work management framework business development cycles. Journal of Propulsion Technology, 44(4),1001-1015.
Del Baldo, M. (2018). CSR, Innovation And Human Resource Management: The Renaissance Of Olivetti’s Humanistic Management In Loccioni Group, Springer.
Farrington, T.,  Curran, R., Gori, K. and  O’Gorman, K. D. (2017) . Corporate Social Responsibility: Reviewed, Rated, Revised. January International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(1), DOI: 10.1108/IJCHM-05-2015-0236.
Feng, M.,  Wang, X. and  Glenn K. J. (2016). Corporate social responsibility and firm financial performance: Comparison analyses across industries and CSR categories. American Journal of Business, DOI: 10.51430/IJIRP.2021.13.001.
Gao, Y. (2011). CSR in an emerging country: a content analysis of CSR reports of listed companies, Baltic Journal of Management, 6, 263-291.
Gyves, S. and O'Higgins, E. (2016). Corporate Social Responsibility: An Avenue For Sustainable Benefit For Society And The Firm?. Society And Business Review, 3(3), 207-223
Hirigoyen, Gerard and Poulain, Rehm. (2014). Relationships between Corporate Social Responsibility and Financial Performance: What is the Causality? Available at SSRN: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2531631
Kitzmueller, Markus and Shimshack, Jay. (2012). Journal of Economic Literature, 50(1), 51-84.
Lamandi, I. (2017). Corporate Social Responsibility And Social Responsiveness In A Global Business Environment- A Comparative Theoretical Approach. Romanian Economic Journal, 10(23), 3-18.
Liang, H. and Renneboog, L. (2020). Corporate Social Responsibility and Sustainable Finance : A Review of the Literature. European Corporate Governance Institute - Finance Working Paper, No. 701. This paper will appear in the Oxford Research Encyclopedia of Economics and Finance., Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3698631
Mattila, M. (2017). Corporate Social Responsibility And Image In Organizations: For The Insiders Or The Outsiders?, Social Responsibility Journal, 5(4), 540-549.
McKinley, A. (2008). The Drivers and Performance of Corporate Environmental and Social Responsibility in the Canadian Mining Industry. A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the degree of Master of Geography, University of Toronto.
Milton, J., Soares, L., Pasa, C. and Farache, F. (2014). Strategic Corporate Social Responsibility Management For Competitive Advantage. Brazilian Administration Review, 7(3), 294-309.
Min Wang, David Han; Chen, Pei-Hua; Kuang Yu, Tiffany Hui and Yi Hsiao, Chih. (2015).The effects of corporate social responsibility on brand equity and firm performance. Journal of Business Research, 68(11), 2232-2236.
Molina, M.C. and Clemente, I.M. (2010). Elcomportamient of inancierodelas  empresas socialmente  responsables. Investigaciones Europeas de Direcciny  Economya de la Empresa, 16(2), 15–25.
Muller, A. and Kolk, A.( 2010). Extrinsic and intrinsic drivers of corporate social performance: Evidence from foreign and domestic firms in Mexico. Journal of Management Studies, 47,1-26.
Newman, A.; Miao, Q.; Hofman, P.S. and Zhu, C.J. (2016). The Impact Of Socially Responsible Human Resource Management On Employees' Organizational Citizenship Behaviour: The Mediating Role Of Organizational Identification. The International Journal Of Human Resource Management, 27(4), 440-455.
Valmohammadi, Ch. (2014). Impact of corporate social responsibility practices on organizational performance: an ISO 26000 perspective, Social Responsibility Journal, 10(3), 455-479. https://doi.org/10.1108/SRJ-02-2013-0021.
Vázquez, D., GallardoLuis, J., Enrique, V. and Díaz, Á. M. C. (2019). Corporate Social Responsibility as an Antecedent of Innovation, Reputation, Performance,  and Competitive Success: A Multiple Mediation Analysis, Sustainability11(20), 5614.
Wickert,  Christopher. (2021). Corporate Social Responsibility Research in the Journal of Management Studies: A Shift from a Business-Centric to a Society-Centric Focus. Society for the Advancement of Management Studies and John Wiley & Sons, Ltd. S & P Global Market Intelligence ecgi 19 Download This Paper Open PDF in Browser Add Paper to My Library.