مدل تبیین مدیریت کج‌رفتاری مالی مدیران در سازمان به رویکرد آمیخته

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: کج‌رفتاری مساله‌‌ای غالب در بسیاری از   سازمان‌ها محسوب می‌شود. وجود کج‌رفتاری و نقض قوانین در  سازمان‌ها، خصوصاً توسط مدیرانی که خود، رهبران سازمان هستند، تهدیدی جدی برای افراد جامعه محسوب می‌شود و باعث سلب اعتماد عمومی به دولت شده و اثرات زیانباری بر جای می‌گذارد. از این رو، در این پژوهش به مطالعه مدل تبیین مدیریت کج‌رفتاری مالی مدیران در سازمان پرداخته می‌شود.
روش‌شناسی: این پژوهش بر اساس روش آمیخته است. در بخش کیفی از راهبرد نظریه داده‌بنیاد و در بخش کمی از راهبرد پیمایش استفاده شد. داده‌های پژوهش در بخش کیفی از طریق انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با بیست نفر از خبرگان، مدیران، کارشناسان دانشگاهی و  سازمان‌های دولتی گردآوری شدند. این داده‌ها از طریق فرایند کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. در بخش کمی، داده‌های پژوهش به وسیله پرسشنامه 187 گویه‌‌ای محقق‌ساخته و روش نمونه‌گیری خوشه‌ای میان 5 سازمان دولتی توزیع و گردآوری شدند. این داده‌ها از طریق تحلیل مسیر و مدل‌سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافته‌ها: تحلیل داده‌های پژوهش نشان داد که عوامل فردی (نظیر شناخت، آگاهی، گرایش، انگیزش، شخصیت) و عوامل سازمانی (نظیر اهداف، ساختار، فرهنگ و جو سازمان و فناوری اطلاعات) و عوامل فراسازمانی (نظیر عوامل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی) به عنوان شرایط علی بر معنابخشی کج‌رفتاری مالی مدیران و تمایل آنها به کج‌رفتاری تاثیر می‌گذارند و ظهور پیامدهای مثبت و منفی به واسطه انتخاب راهبردهای سازنده و یا مخربی است که مدیران در تقابل با این عوامل اتخاذ می‌کنند. علاوه بر این، عوامل زمینه‌ای (نظیر سیستم مدیریت منابع انسانی ) و شرایط مداخله‌‌گر (نظیر مهیاسازی، عوامل اجرایی و نظارت و ارزیابی) روابط را در مدل پژوهش متاثر نموده و بر اجرای راهبردهای پژوهش تاثیر دارند. همچنین، تحلیل داده‌های کمی حاکی از برازش بخش کمی مدل و تایید مدل پژوهش بودند.
نتیجه‌گیری: هرگونه مدل برای مدیریت کج‌رفتاری مالی مدیران در  سازمان‌های دولتی نیازمند ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های مناسب است که در مدل نهایی این پژوهش شناسایی شده‌اند. کاربست این مدل، عوامل و راهبردهای آن به کاهش و کنترل کج‌رفتاری مالی مدیران منجر خواهد شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Model for Explaining Management of Financial Deviance of Managers in the Organizations with a mixed Approach

نویسندگان [English]

  • Soraya Piri 1
  • Mohammad Mosavi 2
  • Mohammad Ali Sarlak 3
  • Hassan Darvish 2
1 PhD Student, Department of Public Administration, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 Associate Prof., Department of Public Administration, Payame Noor University, Tehran, Iran.
3 Prof., Department of Public Administration, Payame Noor University,Theran, Iran.
چکیده [English]

Background & Purpose: Deviance is a dominant problem in many organizations. The presence of deviance and violation of laws in organizations, especially by managers who are the leaders of the organization, is considered a serious threat to the society and causes loss of public trust in the government and leaves harmful effects. Therefore, in this research, the explanation model of management of managers' financial deviance in the organization is discussed.
Methodology: This research is based on mixed method. In the qualitative part, the strategy of grounded theory was used, and in the quantitative part, the survey strategy was used. Research data in the qualitative part were collected through semi-structured interviews with twenty experts, managers, academic experts and public organizations. These data were analyzed through the coding process in three stages of open, central and selective coding. In the quantitative part, research data were collected by means of a 187-item researcher-made questionnaire and cluster sampling method among 5 public organizations. These data were analyzed through path analysis and structural equation modeling.
Findings: The analysis of the research data showed that individual factors (such as knowledge, awareness, orientation, motivation, personality) and organizational factors (such as goals, structure, culture and atmosphere of the organization and information technology) and extra-organizational factors (such as social, cultural, political factors, economic) as causal conditions affect the meaningfulness of managers' financial deviance and their tendency to deviance, and the emergence of positive and negative consequences is due to the selection of constructive or destructive strategies that managers adopt in opposition to these factors. In addition, contextual factors (such as human resource management system) and intervening conditions (such as preparation, executive factors and monitoring and evaluation) affect the relationships in the research model and have an impact on the implementation of research strategies. Also, quantitative data analysis indicated the fit and approval of the research model.
Conclusion: Any model for managing the financial deviance of managers in public organizations requires appropriate dimensions, components and indicators that have been identified in the final model of this research. The application of this model, its factors and strategies will lead to reducing and controlling the financial misbehavior of managers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Deviance Management
  • Managers’ Financial Deviance
  • Cognitive Deviance
  • Deviance Sensemaking
امینی خیابانی، غلامرضا؛ احمدی ،کریم.(1395). رابطه فضیلت سازمانی و کیفیت زندگی کاری کارکنان با
 استفاده از تحلیل گام به گام رگرسیونی (مطالعه موردی: بانک قوامین)، فصلنامه منابع انسانی ناجا، 11(46)، 77-100.
باجلانی، یاسین. (1400)، تحلیل جرم شناسی جرایم اقتصادی در پرتو نظریه خنثی‌سازی، ششمین کنفرانس
 ملی حقوق، علوم اجتماعی و انسانی، روانشناسی و مشاوره،1-7.
بشارت، رضا؛ احمد، عالیه.(2020). ارتباط بین مربیگری مدیریتی و کج رفتاری در محل کار: نقش میانجی
 پیشرفت شغلی، مجله ایرانی مطالعات مدیریت، 13(2)، 467-494.
خندان، عباس.(1395). فساد سیاسی و اداری: تاثیرات متقابل و نقش عوامل اجتماعی، فصلنامه اقتصاد مقداری، 13(4)، 19-44
رامین‌مهر، حمید، چارستاد، پروانه.(1392). روش تحقیق کمی با کاربرد مدلسازی معادلات ساختاری(نرم افزار لیزرل)، تهران، ترمه.
سرلک، محمد علی.(1390). چهره‌های نو ظهور سازمان در قرن بیست و یکم(ج اول). تهران: نشر مرجع دانش
سلطانی،ایرج. ( 1387). ابزارهای خودارزیابی و بهبود در مدیریت منابع انسانی. اصفهان. انتشارات ارکان دانش
صادقیان، مسعود؛ بنی محمد، بهمن؛ جهانگیرنیا، حسین و جمکرانی، رضاغلامی. (1398). ماکیاولیسم، جهت‌گیری اخلاقی و گزارشگری مالی متقلبانه، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی،26(3)، 413-434.
غلامی دون، حسین. (1399). تحلیل تلفیقی جرم حکومتی در پرتو نظریه فنون خنثی‌سازی و مکانیسم‌های
 دفاعی. مطالعات حقوق کیفری و جرم‌شناسی، 50(1)، 207-230.
کوثری، مسعود. (1389). نظریه‌های آنومی اجتماعی. تهران: جامعه شناسان.
منطقی، محسن. (1399). کجروی مدیران و نقش آن در شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی در  سازمان‌ها.
 فصلنامه مطالعات اسلامی آسیب‌های اجتماعی، 2(1)، 113-132.
مصطفوی,محمد حسین.(1394).اخلاق اقتصادی در آموزه‌ها و عملکردهای دولت اسلامی,فصلنامه علمی-
 ترویجی اقتصاد و بانکداری اسلامی ،شماره دهم ،ص 147-192
مرادی، مرتضی؛ زندی پاک، رابعه.(1399). ارائه الگوی کاهش کجرفتاری‌های اداری تعاونی‌های تولیدی
 کشاورزی با تاکید بر تعهد سازمانی، فصلنامه تعاون و کشاورزی، 9(36) 94-139.
نور علی دخت، حمید. (1396). شناسایی و آسیب شناسی عوامل مدیریتی موثر بر فساد اداری – مالی، مجله
 نظارت و بازرسی، 40، ۵۰ -72.
Amin, A, Shofiam., Adriani, Zulfina, Khaeruddin, B.D. and Habibi, A.(2020). relationship between workplace spirituality, organizational commitment, and workplace deviance,: Elsivier, Data in Brief, Volume 31,1-17.
Anderson, Linda., FitzGerald, Mary. and Luck, Lauretta. (2010). An integrative literature review of interventions to reduce violence against emergency department nurses. Journal of Clinical Nursing, 19 (17/18), 2520-2530
 Bennett, R. and Robinson, S. (2003). The Past, Present, and Future of Workplace Deviance Research. In Jerald: Greenberg (Ed) Organizational Behavior The State of the Science (2nd ed.), 247-281.
Bennett, R. and Marasi, Sh.(2016). Workplace Deviance, Encyclopedia of Mental Health, 4. 382-386.Elsevier Inc
Bennett, Rebecca. J., Marasi, Shelly. and Locklear, Lauren. (2019). Workplace deviance. In Oxford research encyclopedia of business and management (pp. 1–25). New York: Oxford University Press.
Chen L.L., Chan Y.F.B., and Jina, T. Ch. (2016). Perceived Organizational Support and Workplace Deviance in the Voluntary Sector, Procedia Economics and Finance, 35, 468 – 475
Chernyak-Hai, L. and Aharon, T. (2014). Relationships between counterproductive work behavior, perceived justice and climate, occupational status, and leader-member exchange, Journal of Work and Organizational Psychology 30 (2014) 1-12, elsevierRobinson
Corbin, J. and Strauss, A. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques, Londres Sage: 41.
Dearden, Th.E.(2015(. Causal pathways to white-collar offending, Submitted to degree Doctor of PhilosophyIn the Department of Criminal JusticeIndiana University.
Fischer, Th., Tian, A.W., Lee, A. and Hughes, D.J.( 2021). Abusive supervision: a systematic review and fundamental rethink. The Leadership. Quality. 32 (1) ,101540-101548.
Galperin, B.L.(2002), Determinants of Deviance in the Workplace:An Empirical Examination in Canada and Mexico. Presented for the Degree of Doctor o f Philosophy at Concordia University Montreal, Quebec, Canada
Gok, K., et al.( 2017). You may not reap what you sow: how employees’ moral awareness minimizes ethical leadership’s positive impact on workplace deviance. J. Bus. Ethics 146 (2), 257–277.
Kondrasuk, J. N., Moore, H.L. and Wang, H. (2001). Negligent hiring: The emerging contributor to workplace violence in the public sector. Public Personnel Management, 30 )2),1-11.
kumarsing, S.(2019). Territoriality, task performance, and workplace deviance: Empirical evidence on role of knowledge hiding, Journal of Business Research, 97, 10-19.
Lipsett, B. (1998). The organization of white collar crime: institutional impacts on crime and criminal justice in three high-profile cases of white collar crime.,The Pennsylvania State University The Graduate School Graduate Program in Administration of Justice
Lugo, M.A.(2013). Self-control, Attitudinal Beliefs, and White-Collar Crime Intentions, A thesis submitted for the degree of Masters of Arts Department of Criminology College of Behavioral and Community Sciences University of South Florida.
Mackey, J.D., McAllister, C.P., Ellen III, B.P. and Carson, J.E.( 2021). A meta-analysis of interpersonal and organizational workplace deviance research. J. Manag, 47 (3), 597–622.
Mackey, J.D. (2022). The effect of cultural values on the strength of the relationship between interpersonal and organizational workplace deviance, Journal of Business Research, 149, 760–771
Marasi, Sh., Cox, S.S. and Bennett, R. J.(2016). Job embeddedness: is it always a good thing? J. Manag. Psychol, 31 (1), 141–153.
MccaRrdle, JIE GUO.(2007).organizational justice and workplace deviance :the role of organizational structure,powerlessness,and information saience submitted for the degree of Doctor at the University of Central Florida Orlando, Florida
Malik, P. and Malik P. (2015).role of hr in navigating the workforce from negative deviance to positive deviance, International Journal Of Management Research, 3, (2) , 2321-1709.
Messner, S.F., and Rosenfeld, R. (1994). Crime and the American dream. America,Belmont, CA: Wadsworth.
Michel1, J.S., and Hargis, M.B. (2016). What motivates deviant behavior in the workplace? An examination of the mechanisms by which procedural injustice affects deviance. Department of Psychology, Auburn University, 41, 51-68 .
Muafi, U.(2011). Causes and consequence deviant workplace behavior, International Journal of Innovation, Management and Technology, 2(2), 123-126.
Narayanan1, K., and Murphy, S.E.(2017). Conceptual Framework on Workplace Deviance Behaviour: A Review, Journal of Human Values, 23(3) 1–16.
Nguyen, D. (2008). Moral Reasoning as a Moderator to Organizational Justice and Workplace Deviance: A Person-Situation Interactionist Model. submitted for the degree of Doctor .Windsor, Ontario, Canada
Perrin ,Robin D. (2015). Cognitive Deviance conventional Beliefs, The Handbook of Deviance n, First Edition.Edited by Erich Goode.© 2015 John Wiley & Sons, Inc. Published 2015 by John Wiley & Sons, Inc
Peoples, C.D. and Sutton, J.E. (2020). Congress as a Deviant Organization: An Application of Ermann and Lundman’s Organizational Deviance Framework, Deviant Behavior, 41(2), 186-199.
Reynolds, P.D., Fitzgerald, B.A. and Hicks, J. (2017). The expendables: A qualitative study of police officers' responses to organizational injustice. Police Quarterly, 21(1), 3–29.
Richards, D.A. and Schat, A.C. H. (2011). Attachment at (not to) work: applying attachment theory to explain individual behavior in organizations. J. Appl. Psychol, 96, 169–182.
Qaiser, N., Imran, S. And Henna, G. (2020).Efect of Destructive Leadership on Workplace Deviance andInterpersonal Deviance: Mediating Role of Emotional Exhaustion, The University of Agriculture, Peshawar, Pakistan, International Journal of Business and Economic A_airs (IJBEA), 5(5), 256-271.
Schmidt, M. (2013). White Collar Crime and Morality: How Occupation Shapes Perception, Thesis submitted to the Eberly College of Arts and Sciences at West Virginia University in partial fulfillment of the requirements.
Stefano, G.D., Scrima, F. and Parry, E.(2017). The effect of organizational culture on deviant behaviors in the workplace, The International Journal of Human Resource Management, 30(7), 2482-2503.
Weick, K. E.(1995). Sensemaking In Organizations, Sage, 1995
Yıldıza, B. and Alpkanb, L. ( 2015). A Theoretical Model on the Proposed Predictors of Destructive Deviant Workplace Behaviors and the Mediator Role of Alienation, Procedia - Social and Behavioral Sciences,  210, 330 – 338 .