شناسایی عوامل، چالش ها و راهکارهای مقابله با جنگ شناختی با تمرکز بر نسل زِد در ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه علوم و فنون فارابی، تهران، ایران.

2 دکتری علوم سیاسی، مدرس دانشگاه علوم و فنون فارابی؛ تهران، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: جنگ شناختی به‌عنوان صورت جدیدی از نبردهای معاصر، بر حوزه ادراکی انسان­ها متمرکز است و نبرد را به‌جای خاک­ریزها به قلوب، احساسات و باورهای افراد انتقال داده است. جنگ شناختی ابزار اصلی دستیابی به اهداف توسعه‌طلبانه قدرت­های استکباری بدون درگیری نظامی است. یکی از بسترهای مورد استفاده در این جنگ، فضای سایبر و مجازی بوده و نسل نوجوان و جوان جامعه(نسل زِد) همواره یکی از اهداف آن­ها بوده است. هدف این پژوهش پرداختن به تأثیر جنگ شناختی دشمن بر نسل زِد و بررسی چالش­ها و راهکارهای پیش­رو است.  
روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئت ‌علمی و صاحب­نظران حوزه جنگ شناختی و علوم اجتماعی بود که تعداد ده نفر به روش گلوله­برفی انتخاب‌شدند. داده­های پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شدند و تحلیل آنها از طریق کدگذاری با نرم افزار مکس‌کودا انجام شد. همچنین، پایایی پژوهش به روش بازآزمون و روایی آن از طریق تحلیل و بازبینی توسط افراد مطلع و کثرت‌گرایی (چند سویه نگری) و تحلیل و بازبینی توسط مشارکت‌کنندگان تایید شد.
یافته‌ها: بر اساس تحلیل داده‌های پژوهش، تغییر افکار، تغییر باور، تغییر رفتار و تغییر ساختار از عوامل اصلی مدل پژوهش بودند. همچنین،  12چالش جنگ شناختی در کشور و 16 راهکار اجرایی برای کاهش تأثیرات منفی آن بر اساس نظر خبرگان تدوین شدند.
نتیجه‌گیری: کنترل و چگونگی رفتار با نسل زد توسط مدیران، یکی از ظرافت‌ها و مهارت‌های مدیریتی مهمی است که تاثیر به سزایی بر بهبود عملکرد و بازدهی بیشتر واحد‌های مختلف دارد. براساس یافته­های پژوهش می توان راهکارهای اجرایی احصاء شده را به کار بست تا  تأثیرات منفی جنگ شناختی در نسل زد را کاهش داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the Factors, Challenges and Solutions to deal with Cognitive War with a Focus on Generation Z in Iran

نویسندگان [English]

  • Davood Rezaei 1
  • Hossein Ebrahimi 2
1 Assistant Professor, Farabi University of Science and Technology, Tehran, Iran.
2 Ph.D. in political science, lecturer at Farabi University of Science and Technology; Tehran Iran.
چکیده [English]

Background & Purpose: Cognitive war, as a new form of contemporary battles, is focused on the perceptive field of humans and has transferred the battle to the hearts, feelings and beliefs of people instead of the rubble. Cognitive warfare is the main means of achieving the developmental goals of arrogant powers without military conflict. One of the platforms used in this war is the cyberspace and the young generation of the society (Generation Z) has always been one of their targets. The purpose of this research is to deal with the effect of the enemy's cognitive warfare on generation Z and to examine the challenges and solutions ahead.
Methodology: Based on the research data analysis, the dimensions of change of thoughts, change of belief, change of behavior and change of structure were the main elements of the research model. Also, 12 challenges of cognitive warfare in the country and 16 practical solutions to reduce its negative effects were formulated based on the opinion of experts. Also, the reliability of the research was confirmed by the method of retesting and its validity through analysis and review by informed people and pluralism (multiple perspectives) and analysis and review by the participants.
Findings: Based on the analysis of the research data, change of thoughts, change of belief, change of behavior and change of structure were the main factors of the research model. Also, 12 challenges of cognitive warfare in the country and 16 practical solutions to reduce its negative effects were formulated based on the opinion of experts.Conclusion: Controlling and how to treat generation Z by managers is one of the subtleties and important management skills that have a significant impact on improving the performance and efficiency of various units. Based on the findings of the research, it is possible to apply the calculated implementation solutions to reduce the negative effects of cognitive warfare in the Z generation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • War
  • cognitive war
  • generation Z
  • challenges
  • solutions
مقام معظم رهبری(1401). مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری.
جوانی، محمد.(1401). علوم شناختی در جنگ شناختی. چاپ چهاردهم، تهران، انتشارات نواندیشان دنیای کتاب.
طاهری زاده، محمدناصر و ترابی، قاسم(1400). انقلاب سایبری و تحول مفهوم جنگ اطلاعاتی در عرصه روابط بین‌الملل. فصلنامه مطالعات بین‌الملل، 17(4)، 47-65.
عراقی، عبدالله؛ بیگدلی، محمد و رجبی، اصغر. (1401). واکاوی اهداف جنگ شناختی دشمن و راه­کارهای تاب­آوری مقابله با آن با تأکید برآموزه­های قرآن. فصلنامه علمی دفاع مقدس، 8(41)، 143-162.
قیامی، برات؛ سجادی اصل، وحید و مصدق،مسعود. (1399). معماری سازمانی جنگ شناختی در ارتش جمهوری اسلامی ایران. دو فصلنامه علمی بازی جنگ، 3(7)، 133-152.
کوثری، مسعود. (1387). نسل­های ایکس، وای و زد و سیاست­گذاری فرهنگی در ایران، فصلنامه راهبرد فرهنگ، 1(3)، 65-85
محجوب، حسن و شکوری، سعید.(1401). جنگ شناختی مدرن: از شناخت در رزم تا عرصه جنگ شناختی، فصلنامه مطالعات منابع انسانی، 12(2)، 156-180.
محمدی نجم، سیدحسین،(1387)، جنگ شناختی، بعد پنجم جنگ، مرکز آینده پژوهی علوم و فناوری دفاعی-مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
نوری، زهره. (1401). نگاهی بر ابعاد روان‌شناختی و سبک زندگی نسل z(متولدین دهه‌های هشتاد و نود). تهران؛ انتشارات بوی کاغذ.
 
Bergan,  B. (2021), Real-Life Mind-Control Techologies. Retrieved from interesting engineering. Aavailabe at: https://interestingengineering.com / mind-control-technologies-bci-brainstroms-goverments-nanoparticles.
Bureau, U. C. (2021). Behind the 2018 us. Midterm Election turnout. The united states census Bureau. Rctrieved Jun.
De Week, H. and Ferguson, V.(2020). Educating generationz: Psychosocial dimensions. Journal of Nurs Education in Practice, 49(2),102901.
 
Forstmann, B. U., Wagenmakers, E.J., Eichele, T., Brown, S. and Serences, J. T.(2011). Reciprocal relations between cognitive neuroscience and formal cognitive models: opposites attract? Trends Cognition, 15, 272-279.
KAY, K.N., Naselaris, T., Prenger, R. J. and Gallant, J. L.(2008). Identifying images from human brain activity. Nature, 452,352-355.
Kellogg, R.T.(2007). Cognitive Psychology. London:Sage Publications.
Kriegeskorte, N. and Mok, R.m.(2018). Building machines that and compute like brains. Behavioral and Brain Sciences, 40, 269.
Marblestone, A. H., Wayne, G. and Kording, K. P.(2016). Towards an integration of deep learning and neuroscience. Computational Neuroscience, 10,94.
Reed, S.K.(2010). Cognition: Theories and Applications. London: Cengage.
Zerbavel, E. (2019). The oxford Handbook of Cognitive Sociology. Edited by Wayne H. Brekhus and Gabe Ignatow. New York: Oxford Univercity Press.