آسیب‌شناسی آموزش مهارت محور در مراکز آموزشی آجا (مطالعه موردی: مرکز آموزش‌های تخصصی نیروی پدافند هوایی آجا)

نویسندگان

دکترای مدیریت راهبردی نظامی، دانشگاه و پژوهشگاه مطالعات و تحقیقات راهبردی دفاع ملی، تهران، ایران

چکیده

تربیت و آموزش نیروها همواره نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در جنگ‌ها دارد. بقا و استمرار عملیاتی نیروهای مسلح مستلزم کسب مجموعه‌ای از علوم، مهارت‌های فنی و تخصصی و انتقال صحیح و به‌موقع آن‌ها به کارکنان جدید است که این مهم با اجرا، نظارت دقیق و نظام‌مند تربیت و آموزش میسر می‌گردد. هدف پژوهش حاضر، آسیب‌شناسی آموزش در مرکز آموزش‌های تخصصی پدافند هوایی با استفاده از الگوی سه‌شاخگی است. این پژوهش به لحاظ روش‌شناسی، رویکردی کیفی دارد که به کمک ابزارهایی ازجمله مشاهده، مصاحبه و اسناد و مدارک دست اولی که در دسترس بوده است انجام شده است. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند با استفاده از روش اشباع نظری بوده است و در تجزیه‌وتحلیل به روش تحلیل محتوا در سه حوزه محتوایی (رفتاری)، ساختاری (فرآیندی) و زمینه‌ای (محیطی) برای یافتن نتایج تحقیق استفاده شده است. ﺗﺤﻠﯿﻞ داده‌ها ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺭﻭﺵ ﺗﺤﻠﯿﻞ محتوا ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓته که ﭘﺲ ﺍﺯ غوطه‌وری ﺩﺭ ﺗﺤﻠﯿﻞ داده‌ها، ﮐﺪﻫﺎﯼ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﺍﺳﺘﺨﺮﺍﺝ ﮔﺮﺩﯾﺪ. ﺟﻬﺖ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﺍﺻﻠﯽ، ﮐﺪﻫﺎی اﻭﻟﯿﻪ ﺩﺭ ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺎﺯﺑﯿﻨﯽ، ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻭ طبقه‌بندی ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ. نتایج تحقیق نشان داد که عامل محتوایی (رفتاری) به دلیل زمینه‌های اعتقادی سلسله‌مراتب آموزش، اساتید و فراگیران در وضعیت بهتری قرار دارد؛ اما عوامل ساختاری و زمینه‌ای (محیطی) دچار عارضه و آسیب می‌باشند و سه‌شاخه مزبور، سه گونه از یک نوع (عمدتاً از نوع غالب زمینه) بوده و بین آن‌ها به‌هیچ‌وجه سه‌گانگی حاکم نیست و تنها عامل محتوایی نمی‌تواند اثربخشی این آموزش‌ها را تضمین نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Pathology of skill-based training in Army of the Islamic Republic of Iran training centers (Case study: Army of the Islamic Republic of Iran Air Defense Specialized Training Center)

چکیده [English]

Education and training have always played a crucial role in the war. The survival and continuity of the armed forces requires the acquisition of a set of sciences, technical and professional skills, and timely transfer to new employees, which is important to implement, detailed, and systematic monitoring of education and training. the purpose of this study is training pathology at the center of specialist air defence training center using the three dimensional model. methodology, it has a qualitative approach that has been carried out with tools including observation, interview, and first - hand documents. sampling has been purposefully using theoretical impregnation method and has been used to analyze content analysis method in three contexts (behavior), structural (process) and context (environment) to find research results. data analysis was done through content analysis method that was extracted after immersion in data analysis. in order to determine the main concepts, initial codes were reviewed and categorized in several stages. the results showed that the content factor (behavior) is in a better position due to the belief fields in the hierarchy, but the structural and contextual factors (environment) are affected and there are three types of one type (mainly of the dominant type) and the only content factor cannot guarantee.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Training
  • Skill-based training
  • Specialized training center of Army of the Islamic Republic of Iran Air Defense Force
[1] حضرت آیت‌الله‌العظمی سید علی خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، بیانات، (برگرفته از سایت www.khamenei.ir).
[2] الوانی، سید مهدی (1374)، مدیریت عمومی، تهران: انتشارات مروارید.
[3] اعرابی، سید محمد و دیگران (1385)، مدل اندازه­گیری بهره­وری مبتنی بر برنامه­ریزی سازمان، مطالعه موردی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
[4] امامی میبدی، علی (1384)، اصول اندازه‌گیری کارایی و بهره‌وری (علمی-کاربردی)، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی.
[5] پیدایی، میر مهرداد و نوری، فیروز (1389)، آسیب‌شناسی آموزش کارکنان در سازمان‌ها، انتشارات سیمای دانش، چاپ اول.
[6] جزنی، نسرین (1378)، مدیریت منابع انسانی، انتشارات نشر نی.
[7] جمعی از نویسندگان (1389)، راهنمای نحوه تدوین استاندارد آموزش مهارت محور، معاونت آموزش دفتر طرح و برنامه‌های درسی، کرج: مرکز تربیت مربی.
[8] رستمی محمود (1378)، فرهنگ واژه‌های نظامی تهران: چاپخانه ارتش.
[9] شاملو، رضا، شریفان، سید اسماعیل (1397)، «تبیین نقاط قوت و ضعف تربیت و آموزش نیروهای مسلح ج.ا.ایران در حوزه کاربردی و مهارتی و ارائه راهکارها»، همایش مهارت محوری در آموزش کارکنان نیروهای مسلح، تهران: دانشگاه عالی دفاع ملی، دی، ص 25-1.
[10] شکیبا راد، علی و اکبری، حسین (1398)، آسیب‌شناسی آموزش مهارت محور در هیئت‌های نظامی آموزشی تجهیزات یگانی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه علوم و فنون نظامی، 15(50)، زمستان، ص 86-67.
[11] قاضی‌زاده فرد، سید ضیاءالدین و نادری خورشیدی، علی‌رضا و احمدوند، علی‌محمد احمدوند و جلالی کوتنایی، فیض‌الله (1394)، فصل‌نامه راهبرد دفاعی.
[12] کریمی، منیژه (1378). ضرورت توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بر اساس نیاز بازار کار، هفته‌نامه بازار کار، سال هشتم، (402).
[13] گارنیه، آر. ام و بریگز، لسلی جی و ویگر، والتر دبلیو (1374)، اصول طراحی آموزشی، ترجمه خدیجه علی‌آبادی، تهران: نشر دانا.
[14] نفیسی، عبدالحسین (1381)، بررسی نارسایی‌های ارتباط نظام‌های آموزش‌وپرورش و بازار کار و ارائه راه‌حل‌های اصلاح، تهران: وزارت آموزش‌وپرورش.
 
 
[15]. Alexanderia. (2003). Career counseling for human development: An International perspective. The Career Development Quarterly. Jun.Vol.51, Iss.4;p.306.
 
[16] سایت اینترنتی آریا داناک، (1399)؛ آموزش مهارت محور و اهداف آن، قابل‌دسترسی در: WWW.ARYADANC.COM  .