بررسی عوامل مؤثر بر افزایش گرایش اعضای هیئت‌علمی دانشگاه افسری امام علی (ع) به فعالیت‌های پژوهشی

نویسنده

دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، مدرس دانشگاه افسری امام‌علی(ع)، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر افزایش گرایش اعضای هیئت‌علمی به فعالیت‌های پژوهشی و ارائه مدل مفهومی انجام شد. این پژوهش ازنظر «ماهیت و اهداف» از نوع تحقیقات کاربردی است؛ روش تحقیق در این مطالعه توصیفی همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 84 نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه افسری امام علی (ع) و به‌صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه 5 بعدی و 41 گویه‌ای بود که روایی آن توسط اساتید خبره و پایایی آن با آلفای کرونباخ تائید گردید. جهت تحلیل داده‌‌ها از آمار توصیفی، آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون کولموگروف اسمیرنوف، آزمون F (تحلیل واریانس یک‌طرفه) و رگرسیون چند متغیره گام‌به‌گام استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که بین عوامل اقتصادی، شخصی، اجتماعی، ارتقای شغلی و ارتقای علمی و گرایش اعضای هیئت‌علمی به فعالیت‌های پژوهشی رابطه مثبت وجود دارد. واحد­های ذی‌ربط باید نسبت به اعطای تسهیلات مناسب به اعضای هیئت‌علمی‌ خود اقدام نماید، شرایط شرکت در سمینارها و کنفرانس‌ها را فراهم نمایند، وجود شرایط مناسب برای انجام چنین فعالیت‌هایی که فلسفه وجودی دانشگاه نیز آن را اقتضاء می‌کند موجب افزایش گرایش اعضای هیئت‌علمی ‌به فعالیت‌های پژوهشی خواهد شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the factors on the increase of faculty members of Imam Ali (AS) Military University to research activities

چکیده [English]

The present research made an attempt to determine the factors on increasing faculty membersuu, tendency as owners of teaching and research processes toward research activities and presented a conceotual mode.This research is of applied type in terms of "nature and goals"; The research method is descriptive-correlation. The participants of this study were 84 faculty members of Imam Ali University who were selected based on the census. The research method is descriptive-correlation. The participants of this study were 84 faculty members of Imam Ali University who were selected based on the census. The instrument used in the study was questionnaire with 5 dimensions and 41 items and its validity was already measured by instructors. The instrument validation was also obtained by cronbach Alpha and administered. Data collected from questionnaire. For the descriptive statistics ,circle diagram ,frequency distribution tabl ,Pearson and spearman correlation were used. Further ,for data analysis ,Kolmogrov Smirnov ,F test (one-way variance analysis) Moltiple Regression were used. Data analysis indicated that there is a positive relationship between economic, personal, social, career and scientific promotion factors and their faculty members ,tendency.Relevant units should provide appropriate facilities to its faculty members, provide conditions for participation in seminars and conferences, the existence of appropriate conditions for such activities, which is also required by the philosophy of the university, will increase the tendency of faculty members to research activities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Faculty members
  • Research activities
  • Tendency
[1] برکووتیس، لئونارد، (1387). روانشناسی اجتماعی، ترجمه: عباس محمدی اصل و محمدحسین فرجاد، انتشارات اساطیر، تهران.
[2] بنی‌اسدی، ندا، (1389). «عوامل مؤثر بر افزایش فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان و شهید باهنر کرمان»، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال سوم، شماره 3، ص 68-83.
[3] توسلی، غلامعباس، (1391) نظریه‌های جامعه‌شناسی، تهران، سمت.
[4] دادخواه، بهروز. محمدی، محمدعلی. پورناصری، شهناز. مظفری، ناصر. ادهم، داوود، (1387). «دیدگاه‌های اعضای هیئت‌علمی‌ دانشگاه‌های استان در مورد تحقیق و موانع تحقیق در این دانشگاه‌ها در سال 1382»، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دوره هشتم، شماره اول، ص 37- 44.
[5] روشه، گی، (1391). جامعه‌شناسی تالکوت، ترجمه: عبدالحسین نیک‌گهر، نشر نی، تهران.
[6] ریترز، جورج، (1391). نظریه جامعه‌شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، انتشارات علمی فرهنگی، تهران.
[7] ستار، آزیتا، (1377). «بررسی وضعیت تحقیقات در میان اعضاء هیئت‌علمی دانشکده‌های علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
[8] علاقه­بند، علی، (1397). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی، انتشارات روان، تهران.
[9] کریمی، افسانه، (1389). «موانع تحقیق از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی علوم پزشکی زاهدان»، مدیریت اطلاعات سلامت، دوره هفتم، شماره چهارم، زمستان.
[10] کریمی، یوسف، (1398). روانشناسی شخصیت، نشر ویرایش، تهران.
[11] کفاشی، مجید، (1387). «بررسی عوامل مؤثر بر میزان گرایش اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی به انجام فعالیت‌های پژوهشی»، فصل‌نامه اندیشه‌های تازه در علوم تربیتی، سال سوم، شماره چهارم، ص 87-111.
[12] کورکی، مسعود. محجوب، حسین. شیخ، نسرین، (1385). «بررسی عوامل مؤثر بر عدم گرایش به نگارش مقالات علمی ‌از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان»، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی همدان، شماره 46، ص 59-63.
[13] مرادی، مجید، (1384). «بررسی شیوه‌های تشویق و ترغیب مدرسان و دانشجویان به امور پژوهشی»، طرح پژوهشی قم.
[14] Azarmi ,S .Aliyari ,S. Zareian ,A and Sharififar ,S. (2018). Research Barriers from the Viewpoints of Faculty Members of a Military University of Medical Sciences. J Arch Mil Med. 2018 June; 6(2):e66867
[15] Abbott, M. and Doucouliagos, H. (2004). “Research output of Australianuniversities”, Education Economics, 12 (3), 251-265.
[16] Brus ,W. Tuckman).1972). conduction and educational research.university printed in the U S A، p.l
[17] Daigle, S. L. and Jarmon, C. G. (1997). Building the campus infrastructure that really counts. Educom Review, 32 (4), 35.
[18] Dunn V, Crichton N, Roe B, Seers K, Williams K.(2016) Using research for practice: a UK experience of theBARRIERS Scale. J Adv Nurs 1998; 26(6): 1203-10Edu.2016;38(8):848-851
[19] Hamilton G. Two faces of nurse faculty: teacher and research، Journal of Advanced Nursing 2006; 11(2): 217-23.
[20] Jacobs, D. (2001) .Abibliometric study of the publication patterns ofscientists in South Africa 1992-96, withparticular reference to status and funding. Information Research 6(3).
[21] Jaiswal, V. (2015). Towards achieving teaching excellence in higher education. University News, 53(15), 13-19.
[22] Kala ,D .and Chaubey ,D.S. )2015 .(Attitude of Faculty Members towards Faculty Development Programs and their Perceived Outcomes Pacific Business Review InternationalVolume 8, Issue 2
[23] Lioyd T ,Phillips ,B.R,Aber,RC.)2004 .(factors that influence doctors participation in clinical research.Med Edu:38(8):848-851.
[24] Nemati Sh.and et al. (2019) .Study of Barriers to Research in Faculty Members of Guilan University of Medical Sciences in 2017: A Mixed Method.
[25] Palmar،E and rdman ,B.(2011) Psysical،mental،and social factor in predicting longevity thecer ontologist، vol 9(2،pt)،103-108.
[26] Pergamit M.Ranal janathan R.veum )1995 .(what is promotion؟Jurnal of the Association for communication Administration ،28(2)،pp.213-28.
[27] Sandro،G.and Tracy، M. Katrherinej، H. (2007) .Ehalles aggio،Estimated Deathy attribution to social factor American jurnal of public Health.August، 2011، vol.101 N108، 1456-1465.
[28] Smeby، J. C. and Try ,S.(2005) .Departmental Contxts and faculty research activity in Norwey، Reseach in Higher Education، 46 (6)، pp. 55-619.
[29] Solomon SS,TomSC,PichertJ.)2003 .(Impact of medical student research in the development of physician scientists. JInvestig Med. 51(3):149-150
[30] Imran Ghaffar Sulehri،I.G. and Muhammad Tariq،M.(2018) .Research output by the faculty members of the University of the Punjab. 2 No. 1 (2018): International Journal of Information Management Science (IJIMS):42-52