اسفیجانی، اعظم. (1397). بررسی تأثیر آموزش ترکیبی بر عملکرد تحصیلی و رضایت دانشجویان. رویکردهای نوین آموزشی، 13(1)، 45-66.
بیکزاده درونکلائی، سمیه؛ یوسفی سعیدآبادی، رضا و صفاریان همدانی، سعید. (1398). شناسایی ابعاد آیندهنگری در دانشگاههای علوم پزشکی استان مازندران. فصلنامه طب و تزکیه، 4، 80-69.
توفیقی، جعفر؛ نورشاهی، نسرین؛ فراستخواه، مقصود. (1391). واکاوی رابطۀ بین دو نظام دفاعی و آموزشعالی از دیدگاه خبرگان دو حوزه. فصلنامه راهبرد دفاعی، 36، 1-25.
جمشیدی، رسول؛ یادبروقی، محسن؛ و رضائی، سید جواد. (1397). تغییرات آتی آموزشعالی و دورنمای دانشگاههای آینده، نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 2.
حمیدی مطلق، روحالله؛ اسماعیلزاده، محمد؛ سلیمانی، سعید؛ یوسفی، امین؛ و اشعاری، محسن. (1398). مروری اجمالی برگزارش آینده آموزش عالی- بررسی مگاترندهای آموزشعالی، تهیه شده در مؤسسه (ADL Arthur D. Little2016)، سیاستنامه علم و فناوری، 3، 117 – 103.
رجبی، حسنعلی؛ زندی، بهمن؛ اکرادی، احسان؛ و شاکری، محسن. (1396). مطالعه اثر آموزش و تدریس بهصورت ترکیبی بر یادگیری دانشآموزان؛ مطالعه موردی رشتههای فنی و حرفهای. تدریس پژوهی, 5(2), 69-81.
رشیدارده، حبیبالله؛ و خزائی، سعید. (1395). تحلیل کلانروندهای مؤثر بر آینده بازار صنعت بانکداری با رویکرد تحلیل ساختاری، تحلیل تأثیر متقابل (برگذر). فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 3 (22)، 86 –67.
رهسپار، زهره ؛ صالحی، کیوان؛ عزتی، میترا؛ و ذوالفقارزاده، محمدمهدی. (1398). شناسایی و تحلیل ساختاری تأثیر متقابل پیشرانهای تغییر در حوزة آموزش و پرورش. فصلنامه نوآوریهای آمـوزشـی، 70، 126-101.
ریچارد واتسون، ترجمه محمد آقایی. (1395). پیشرانهای آینده: روندها و تغییردهندههای اثرگذار محیط کسب و کار در 50 سال آینده، انتشارات ترمه، تهران، ایران.
زرین، اعظم؛ یادگارزاده، غلامرضا؛ خسروی، محبوبه؛ قادری، مصطفی؛ و خورسندی طاسکوه، علی. (1401). شناسایی ویژگیها و مولفههای برنامه درسی آموزشیعالی در عصر انقلاب صنعتی چهارم. دو فصلنامه مطالعات برنامهدرسی آموزشعالی، 25، 293 – 271.
سپهی، محسن؛ سلیمی، قاسم؛ محمدی، مهدی؛ جهانی، جعفر؛ و سهرابپور، وحید. (1401). کاربست تخصصهای علوم رفتاری در خلق فرصتهای تجاریسازی دانش: رویکرد میانرشتهای. دوماهنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،13 (1)، 16 -1.
سند جامع علم و فناوری در حوزه دفاعی. (1399). مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی.
شریف شیخالاسلامی، سید جواد؛ نظریزاده، فرهاد؛ و گائینی، احمد. (1400). تحلیل روندها و پیشرانهای مؤثر بر شبکههای اجتماعی آینده. فصلنامه مطالعاترسانههاینوین، 27، 399-359.
صالحی عمران، ابراهیم؛ عینخواه، فرناز؛ و بارانی، سپیده. (1398). تحلیل جایگاه مهارتآموزی در سند نقشه جامع علمی کشور. فصلنامه علمی پژوهشی آموزشعالی ایران، 1، صص 38-2.
علیزاده، عزیز؛ و کاظمی اسفه، مصطفی. (1396). کلانروندهای شکلدهنده به آینده، موسسه انتشاراتی آموزش عالی آزاد دانشیار، تهران، ایران.
عزیزی علویجه, افسانه؛ و ضرابیان، فروزان. (1397). مطالعة تأثیر دو روش یاددهی-یادگیری ترکیبی (سنتی و تلفن همراه) و (سنتی و وبلاگ و تالار گفتگو) بر انگیزة پیشرفت دانشآموزان پایه نهم. پژوهش در برنامه ریزی درسی, 15(58), 39-49.
علیرضایی، سمیرا؛ پورسینا، نرگس؛ و موسوی، سیده ندا. (1401). مقایسه اثر روش تدریس ترکیبی و سنتی بر دانش و نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان. مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز, 13(2), 338-348.
فراستخواه، مقصود. (1392). چارچوبی مفهومی برای برنامهریزی مبتنی بر آیندهاندیشی در دانشگاه. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزشعالی، 69، 21- 1.
قلم بر، محمد امین؛ عبادی، سید محمد علی؛ و کرمی، خسرو. (1401). کلان روندهای فناوری به روایت هشت موسسه برتر مشاوره مدیریت جهان، به سفارش مطالعات راهبردی و آینده پژوهی شرکت سرمایه گذاری دی، انتشارات کاریز، قم، ایران.
کیخا، احمد. (1400). تحلیل مضمون مؤلفههای بودجهریزی عملکردمحور در دانشگاه. مدیریت دولتی، 13(4)،737 -706.
گلزاری، زینب؛ و عطاران، محمد. (1395). تدریس به روش معکوس در آموزش عالی: روایتهای یک مدرس دانشگاه. دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی،4(7)، 81-136.
گودرزی، غلامرضا؛ و اجلالی، محمد مهدی. (1400). تحلیل روندهای آینده فناوریهای دفاعی در افق ده ساله. آینده پژوهی دفاعی، 23، 57-37.
گوردن، آدام. (1396). شناخت آینده: شناسایی روندها، راهی به سوی تصمیم بهینه، مدیریت عدم قطعیت و بهرهگیری از تغییرات، مترجمان: علیرضا میرمحمد صادقی؛ حسامالدین اصلانی و پروین سلامه، انتشارات دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران.
مطلبی کربکندی، مصطفی؛ گودرزی، غلامرضا؛ و پدرام، عبدالرحیم. (1395). روندهای تاثیرگذار بر دانشگاه امام صادق (ع). اندیشه مدیریت راهبردی، 2 (22)، –117.
مهدی، رضا. (1392). آیندهپژوهی در آموزشعالی: شرایط و ویژگیهای دانشگاههای سرآمد در آینده، رهیافت، 55، 90–79.
میرشاه ولایتی، فرزانه؛ و نظریزاده، فرهاد. (1389). پویش محیطی، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، تهران.
نجفی، حسین. (1398). مقایسه تأثیرآموزش به روش ترکیبی و سنتی در یادگیری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی،۱۱(۲)، ۵۴-۶۳.
نوری، سیامک؛ و ایوبی، مریم. (1395). توسعه مدل آینده پژوهی مبتنی بر پیمایش محیطی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، 22(8)،55-66.
هومن، عباس. (1393). راهنمای عملی تحلیل محتوا، تهران، انتشارات مبتکران.
Anthony, B., Kamaludin, A., Romli, A., Raffei, A. F. M., A/L Eh Phon, D. N., Abdullah, A., & Ming, G. L. (2020). Blended learning adoption and implementation in higher education: A theoretical and systematic review. Technology, Knowledge and Learning, 27(2), 531-578.
Atchoarena, D. (2021). Universities as lifelong learning institutions: A new frontier for higher education?. UNESCO Institute for Lifelong Learning, Hamburg, Germany.
Bengston, D. N. (2016). The futures wheel: A method for exploring the implications of social–ecological change. Society & Natural Resources, 29(3), 374-379.
Boohene, R., & Williams, A. A. (2012). Resistance to organisational change: A case study of Oti Yeboah complex limited. International Business and Management, 4(1), 135-145.
Diego Lopes D. S., Nan T., Lucie B.-S., Alexandra M., & Xiao, L. (2022). Trends In world military expenditure, 2021, SIPRI Fact Sheet April 2022.
Edward, C. N., Asirvatham, D., & Johar, M. G. M. (2018). Effect of blended learning and learners’ characteristics on students’ competence: An empirical evidence in learning oriental music. Education and Information Technologies, 23(3), 2587-2606.
Friesen, N. (August 2012). Defining blended learning. https://www.normfriesen.info/papers/Defining_Blended_Learning_NF.pdf
Ghazal, S., Al-Samarraie, H., & Aldowah, H. (2018). I am still learning: Modeling LMS Critical success factors for promoting students’ experience and satisfaction in a blended learning environment. IEEE Access.
Gordon, T. J., & Glenn, J. C. (2009). Environmental scanning. In: Glenn, J. C.; Gordon, T. J., eds. Futures research methodology—version 3.0 [CD-ROM].Washington, DC: The Millennium Project.
Huang, Y.-F., & Do, M.-H. (2021). Review of empirical research on university social responsibility. International Journal of Educational Management, 35)3(, 549-563.
Jones, E., Leask, B., Brandenburg, U., & de Wit, H. (2021). Global social responsibility and the internationalisation of higher education for society. Journal of Studies in International Education, 25(4), 330-347.
Skokauskas, N., Aleksic, B., Moe, M., Rayamajhi, D. & Guerrero, A. (2023). Internationalization of higher medical education in the post- COVID-19 era, Medical Education Online, 28)1(, 2202459, https://doi.org/10.1080/10872981.2023.2202459.
Nygren, H., Nissinen, K., Hämäläinen, R., & De Wever, B. (2019). Lifelong learning: Formal, non-formal and informal learning in the context of the use of problem-solving skills in technology rich environments. British Journal of Educational Technology, 50(4), 1759-1770.
Pallant, J. (2013). SPSS survival manual (5th ed.). Allen & Unwin. NSW. Australia.
Parvaneh, H., Zoghi, M., & Asadi, N. (2020). Flipped classroom approach: Its effect on learner autonomy and language anxiety of Iranian EFL learners. Journal of Foreign Language Research, 10(2), 330-347. https://doi.org/10.22059/jflr.2020.291793.698
Poon, J. (2014). A cross-country comparison on the use of blended learning in property education. Property Management, 32(2), 154-175.
Staker, H., & Horn, M. (May 2012). Classifying K–12 Blended Learning. I N NOS IGH T I N S T I T U T E.
Sursock, A. & Smidt, H (2010). Trends 2010: A decade of change in European Higher Education. European University Association.