مقایسه روش تدریس جدید ترکیبی و معکوس با روش سنتی در پیشرفت درس زبان انگلیسی دانشجویان افسری هوانوردی ( مورد مطالعه: دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای آموزش زبان انگلیسی، مرکز آموزش زبانهای خارجی، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران

2 دکترای آموزش زبان انگلیسی، مرکز آموزش زبانهای خارجی،دانشگاه علوم و فنون هوایی شهیدستاری، تهران، ایران

3 استادیار مدیریت آموزش عالی، مرکز آموزش زبانهای خارجی، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: ویژگی جهان اکنون، پیچیدگی، تحولات نوشونده آموزشی، تربیتی و فناورانه است که این مولفه‌ها، مقوله آموزش را وارد شرایط جدید و نوآورانه‌ای نموده است. بدیهی است این محیط پیچیده و نوآورانه، به سازوکار متناسب‌تر و متکامل‌تری نیازمند است تا هر مجموعه آموزشی در راستای افق راهبردی خود مجموعه اجزای سیاستگذاری دانشی‌اش را هدایت و راهبری نماید. ازاین‌رو، هدف اصلی این پژوهش مقایسه روش تدریس ترکیبی و معکوس با روش سنتی در پیشرفت درس زبان انگلیسی دانشجویان افسری دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری از روشهای پیش گفته می‌باشد.
روش‌شناسی: نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها جزء پژوهش‌های نیمه آزمایشی و طرح تحقیق پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان متقاضی درس زبان انگلیسی عمومی (زبان تکمیلی 2) در ترم اول سال تحصیلی 1402-1403 مرکز آموزش زبانهای خارجی دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری (به تعداد 356) بودند که از بین آنان دو گروه 15 نفره از دانشجویان به روش نمونه‌گیری در دسترس و به طور تصادفی در دو کلاس آزمایش (A) و کنترل (C) سازماندهی شده‌اند. ابزار جمع آوری داده‌ها مشاهده نمرات پیش‌آزمون و نمرات پایان ترم درس زبان انگلیسی عمومی (زبان تکمیلی 2) می‌باشد.
یافته‌ها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که میانگین نمرات دانش آموزان در پس‌آزمون دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنادار چشمگیری با یکدیگر دارند.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش ترکیبی و معکوس اثر معنی‌داری بر یادگیری زبان انگلیسی عمومی داشته است و می‌تواند به عنوان روشی نو در امر آموزش زبان انگلیسی جایگزین روش‌های سنتی شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of New Blended and Reverse Teaching Method with Traditional Method in the Progress of English Course of Aviation Cadets (A Case Study of Shahid Sattari University)

نویسندگان [English]

  • Roohollah Maleki 1
  • Naser Janani 2
  • Mohammad Fallah 3
1 Department of Foreign Languages, Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology, Tehran, Iran.
2 Department of Foreign Languages, Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology, Tehran, Iran.
3 Department of Foreign Languages, Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Background & Purpose: The characteristic of today's world is the complexity, innovative educational, educational and technological developments that these components have brought the category of education into new and innovative conditions. One of these major trends in the field of education is the implementation and development of reversed and blended methods. Thus, the main goal of this research is to compare the new blended and reversed teaching method with the traditional method in the progress of the general English language course of the cadets of Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology.
Methodology: The type of research in terms of practical purpose and in terms of data collection method is part of semi-experimental research and pre-test and post-test control group design. The statistical population of the research was all the students applying for general English language course (Supplementary Language 2, n = 356), of which there were two groups of 15 cadets. They are organized randomly in two experimental and control classes by available sampling method. The data collection tool is to observe the pre-test scores and the end-of-semester scores of the general English course (supplementary language 2).
Findings: The results indicate that the average scores of the students in the post-test of the two experimental and control groups have a significant difference from each other.
Conclusion: It can be concluded that mixed and reversed teaching method has had a significant effect on general English language learning and can replace traditional methods as a new method in teaching English.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Aviation cadet
  • "
  • "Macro-trend"
  • "blended learning"
  • "flipped learning"
  • "aviation English language teaching"