مقایسه روش تدریس ترکیبی و معکوس با روش سنتی در پیشرفت درس زبان انگلیسی دانشجویان افسری هوانوردی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای آموزش زبان انگلیسی، مرکز آموزش زبانهای خارجی، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران

2 دکترای آموزش زبان انگلیسی، مرکز آموزش زبانهای خارجی،دانشگاه علوم و فنون هوایی شهیدستاری، تهران، ایران

3 استادیار مدیریت آموزش عالی، مرکز آموزش زبانهای خارجی، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: روش‌های نوین تدریس همچون روش تدریس ترکیبی و معکوس به عنوان راهکارهایی مؤثر در بهبود کیفیت یادگیری زبان انگلیسی مورد توجه قرار گرفته‌اند. این روش‌ها با استفاده از فناوری‌های آموزشی و شیوه‌های یادگیری فعال می‌توانند میزان درک و تسلط دانشجویان بر مهارت‌های زبانی را افزایش دهند. ولی، روش‌های سنتی آموزش که عمدتاً مبتنی بر تدریس مستقیم و حفظ مطالب هستند، ممکن است محدودیت‌هایی در پرورش توانایی‌های زبانی و تفکر انتقادی داشته باشند. ازاین‌رو، در این پژوهش به مقایسه روش تدریس ترکیبی و معکوس با روش سنتی در پیشرفت درس زبان انگلیسی دانشجویان افسری پرداخته می‌شود. 
روش‌شناسی: نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها جزء پژوهش‌های نیمه آزمایشی و طرح تحقیق پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان متقاضی درس زبان انگلیسی هوانوردی در ترم اول سال تحصیلی 1402-1403 مرکز آموزش زبان‌های خارجی دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری (به تعداد 356) بود که از بین آنان  دو گروه 15 نفره به روش نمونه‌گیری تصادفی در دو کلاس آزمایش  و گواه سازماندهی شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مشاهده نمرات پیش‌آزمون و نمرات پایان ترم درس زبان انگلیسی هوانوردی بود.
یافته‌ها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که میانگین نمرات دانش آموزان در پس‌آزمون دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معنادار چشمگیری با یکدیگر دارند. درواقع، دانش آموزان گروه آزمایش پیشرفت بیشتری نسبت به گروه گواه نشان دادند.
نتیجه‌گیری: روش‌های تدریس جدید، از جمله روش ترکیبی و معکوس، تأثیر قابل توجهی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان افسری در درس زبان انگلیسی دارند. این نتایج نشان داد که بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آموزشی می‌تواند اثربخشی فرایند یادگیری را افزایش داده و پیشنهاد می‌شود در برنامه‌های آموزشی مراکز نظامی مورد توجه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of New Blended and Reverse Teaching Method with Traditional Method in the Progress of English Course of Aviation Cadets

نویسندگان [English]

  • Roohollah Maleki 1
  • Naser Janani 2
  • Mohammad Fallah 3
1 Department of Foreign Languages, Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology, Tehran, Iran.
2 Department of Foreign Languages, Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology, Tehran, Iran.
3 Department of Foreign Languages, Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Background & Purpose: Modern teaching methods such as blended and flipped teaching methods have been considered as effective solutions to improve the quality of English language learning. These methods, using educational technologies and active learning methods, can increase students' understanding and mastery of language skills. However, traditional teaching methods, which are mainly based on direct teaching and memorization of materials, may have limitations in developing language abilities and critical thinking. Therefore, this study compares blended and flipped teaching methods with the traditional method in the progress of English language courses of military students.
Methodology: The research type is applied in terms of purpose and data collection method, and is a quasi-experimental research with a pre-test and post-test research design with a control group. The statistical population of the research included all students applying for the Aviation English course in the first semester of the academic year 1402-1403 at the Foreign Language Education Center of Shahid Sattari University of Aeronautical Sciences and Technology (356 in total), from whom two groups of 15 students were organized by random sampling method into two experimental and control classes. The data collection tool was observing the pre-test scores and the end-of-semester scores of the Aviation English course.
Findings: The results indicate that the average scores of the students in the post-test of the two experimental and control groups have a significant difference from each other. In other words, the students of the experimental grou outperformed those on the control one.
Conclusion: New teaching methods, including blended and flipped learning, have a significant impact on the academic achievement of officer students in English language courses. These results showed that the use of new teaching methods can increase the effectiveness of the learning process and are recommended to be considered in the educational programs of military centers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aviation Officer Student
  • Blended Learning
  • Flipped Learning
  • Aviation English Language Training
اسفیجانی، اعظم. (1397). بررسی تأثیر آموزش ترکیبی بر عملکرد تحصیلی و رضایت دانشجویان. رویکردهای نوین آموزشی، 13(1)، 45-66.
بیک‌زاده درون‌کلائی، سمیه؛ یوسفی سعیدآبادی، رضا و صفاریان همدانی، سعید. (1398). شناسایی ابعاد آینده‌نگری در دانشگاه‌های علوم پزشکی استان مازندران. فصلنامه طب و تزکیه، 4، 80-69.
توفیقی، جعفر؛ نورشاهی، نسرین؛ فراستخواه، مقصود. (1391). واکاوی رابطۀ بین دو نظام دفاعی و آموزش‌عالی از دیدگاه خبرگان دو حوزه. فصلنامه راهبرد دفاعی، 36، 1-25.
جمشیدی، رسول؛ یادبروقی، محسن؛ و رضائی، سید جواد. (1397). تغییرات آتی آموزش‌عالی و دورنمای دانشگاه‌های آینده، نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 2.
حمیدی مطلق، روح‌الله؛ اسماعیل‌زاده، محمد؛ سلیمانی، سعید؛ یوسفی، امین؛ و اشعاری، محسن. (1398). مروری اجمالی برگزارش آینده‌ آموزش عالی- بررسی مگاترندهای آموزش‌عالی، تهیه شده در مؤسسه (ADL  Arthur D. Little2016)، سیاستنامه علم و فناوری، 3، 117 – 103.
رجبی، حسنعلی؛ زندی، بهمن؛ اکرادی، احسان؛ و شاکری، محسن. (1396). مطالعه اثر آموزش و تدریس به‌صورت ترکیبی بر یادگیری دانش‌آموزان؛ مطالعه موردی رشته‌های فنی و حرفه‌ای. تدریس پژوهی, 5(2), 69-81.
رشیدارده، حبیب‌الله؛ و خزائی، سعید. (1395). تحلیل کلان‌روندهای مؤثر بر آینده بازار صنعت بانکداری با رویکرد تحلیل ساختاری، تحلیل تأثیر متقابل (برگذر). فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 3 (22)، 86 –67.
رهسپار، زهره ؛ صالحی، کیوان؛  عزتی، میترا؛ و ذوالفقارزاده، محمدمهدی. (1398). شناسایی و تحلیل ساختاری  تأثیر متقابل پیشران‌های تغییر در حوزة آموزش و پرورش. فصل‌نامه نوآوری‌های آمـوزشـی، 70، 126-101.
ریچارد واتسون، ترجمه محمد آقایی. (1395). پیشران‌های آینده: روندها و تغییردهنده‌های اثرگذار محیط کسب و کار در 50 سال آینده، انتشارات ترمه، تهران، ایران.
زرین، اعظم؛ یادگارزاده، غلامرضا؛ خسروی، محبوبه؛ قادری، مصطفی؛ و خورسندی طاسکوه، علی. (1401). شناسایی ویژگی‌ها و مولفه‌های برنامه درسی آموزشی‌عالی در عصر انقلاب صنعتی چهارم. دو فصلنامه مطالعات برنامه‌درسی آموزش‌عالی، 25، 293 – 271.
سپهی، محسن؛ سلیمی، قاسم؛ محمدی، مهدی؛ جهانی، جعفر؛ و سهراب‌پور، وحید. (1401). کاربست تخصص‌های علوم رفتاری در خلق فرصت‌های تجاری‌سازی دانش: رویکرد میان‌رشته‌ای. دوماهنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،13 (1)، 16 -1.
سند جامع علم و فناوری در حوزه دفاعی. (1399). مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی.
شریف شیخ‌الاسلامی، سید جواد؛ نظری‌زاده، فرهاد؛ و گائینی، احمد. (1400). تحلیل روندها و پیشران‌های مؤثر بر شبکه‌های اجتماعی آینده. فصل‌نامه مطالعات‌رسانه‌های‌نوین، 27، 399-359.
صالحی عمران، ابراهیم؛ عین‌خواه، فرناز؛ و بارانی، سپیده. (1398). تحلیل جایگاه مهارت‌آموزی در سند نقشه جامع علمی کشور. فصلنامه علمی پژوهشی آموزش‌عالی ایران، 1، صص 38-2.
علیزاده، عزیز؛ و کاظمی اسفه، مصطفی. (1396). کلان‌روندهای شکل‌دهنده به آینده، موسسه انتشاراتی آموزش عالی آزاد دانشیار، تهران، ایران.
عزیزی علویجه, افسانه؛ و ضرابیان، فروزان. (1397). مطالعة تأثیر دو روش یاددهی-یادگیری ترکیبی (سنتی و تلفن همراه) و (سنتی و وبلاگ و تالار گفتگو) بر انگیزة پیشرفت دانش‌آموزان پایه نهم. پژوهش در برنامه ریزی درسی, 15(58), 39-49.
علیرضایی، سمیرا؛ پورسینا، نرگس؛ و موسوی، سیده ندا. (1401). مقایسه اثر روش تدریس ترکیبی و سنتی بر دانش و نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان. مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز, 13(2), 338-348.
فراستخواه، مقصود. (1392). چارچوبی مفهومی برای برنامه‌ریزی مبتنی بر آینده‌اندیشی در دانشگاه. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش‌عالی، 69، 21- 1.
قلم بر، محمد امین؛ عبادی، سید محمد علی؛ و کرمی، خسرو. (1401). کلان روندهای فناوری به روایت هشت موسسه برتر مشاوره مدیریت جهان، به سفارش مطالعات راهبردی و آینده پژوهی شرکت سرمایه گذاری دی، انتشارات کاریز، قم، ایران.
کیخا، احمد. (1400). تحلیل مضمون مؤلفه‌های بودجه‌ریزی عملکردمحور در دانشگاه. مدیریت دولتی، 13(4)،737 -706.
گلزاری، زینب؛ و عطاران، محمد. (1395). تدریس به روش معکوس در آموزش عالی: روایت‌های یک مدرس دانشگاه. دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی،4(7)، 81-136.
گودرزی، غلامرضا؛ و اجلالی، محمد مهدی. (1400). تحلیل روندهای آینده فناوری‌های دفاعی در افق ده ساله. آینده پژوهی دفاعی، 23، 57-37.
گوردن، آدام. (1396). شناخت آینده: شناسایی روندها، راهی به سوی تصمیم بهینه، مدیریت عدم قطعیت و بهره‌گیری از تغییرات، مترجمان: علیرضا میرمحمد صادقی؛ حسام‌الدین اصلانی و پروین سلامه، انتشارات دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران.
مطلبی کربکندی، مصطفی؛ گودرزی، غلامرضا؛ و پدرام،  عبدالرحیم. (1395). روندهای تاثیرگذار بر دانشگاه امام صادق (ع). اندیشه مدیریت راهبردی، 2 (22)، –117.
مهدی، رضا. (1392). آینده‌پژوهی در آموزش‌عالی: شرایط و ویژگی‌های دانشگاه‌های سرآمد در آینده، رهیافت، 55، 90–79.
میرشاه ولایتی، فرزانه؛ و نظری‌زاده، فرهاد. (1389). پویش محیطی، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، تهران.
نجفی، حسین. (1398). مقایسه تأثیرآموزش به روش ترکیبی و سنتی در یادگیری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی،۱۱(۲)، ۵۴-۶۳.
نوری، سیامک؛ و ایوبی، مریم. (1395). توسعه مدل آینده پژوهی مبتنی بر پیمایش محیطی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، 22(8)،55-66.
هومن، عباس. (1393). راهنمای عملی تحلیل محتوا، تهران، انتشارات مبتکران.
Anthony, B., Kamaludin, A., Romli, A., Raffei, A. F. M., A/L Eh Phon, D. N., Abdullah, A., & Ming, G. L. (2020). Blended learning adoption and implementation in higher education: A theoretical and systematic review. Technology, Knowledge and Learning, 27(2), 531-578.
Atchoarena, D. (2021). Universities as lifelong learning institutions: A new frontier for higher education?. UNESCO Institute for Lifelong Learning, Hamburg, Germany.
Bengston, D. N. (2016). The futures wheel: A method for exploring the implications of social–ecological change. Society & Natural Resources, 29(3), 374-379.
Boohene, R.,  & Williams, A. A. (2012). Resistance to organisational change: A case study of Oti Yeboah complex limited. International Business and Management, 4(1), 135-145.
Diego Lopes D. S., Nan T., Lucie B.-S., Alexandra M., & Xiao, L. (2022). Trends In world military expenditure, 2021, SIPRI Fact Sheet April 2022.
Edward, C. N., Asirvatham, D., & Johar, M. G. M. (2018). Effect of blended learning and learners’ characteristics on students’ competence: An empirical evidence in learning oriental music. Education and Information Technologies, 23(3), 2587-2606.
Friesen, N. (August 2012). Defining blended learning. https://www.normfriesen.info/papers/Defining_Blended_Learning_NF.pdf
Ghazal, S., Al-Samarraie, H., & Aldowah, H. (2018). I am still learning: Modeling LMS Critical success factors for promoting students’ experience and satisfaction in a blended learning environment. IEEE Access.
Gordon, T. J., & Glenn, J. C. (2009). Environmental scanning. In: Glenn, J. C.; Gordon, T. J., eds. Futures research methodology—version 3.0 [CD-ROM].Washington, DC: The Millennium Project.
Hans de Wit., & Philip G. Altbach (2021). Internationalization in higher education: global trends and recommendations for its future, Policy Reviews in Higher Education, 5:1, 28-46. https://www.uil.unesco.org/en/role-higher-education-institutions-lifelong-learning.
Huang, Y.-F., & Do, M.-H. (2021). Review of empirical research on university social responsibility. International Journal of Educational Management, 35)3(, 549-563.
Jones, E., Leask, B., Brandenburg, U., & de Wit, H. (2021). Global social responsibility and the internationalisation of higher education for society. Journal of Studies in International Education, 25(4), 330-347.
Skokauskas, N., Aleksic, B., Moe, M., Rayamajhi, D. & Guerrero, A. (2023). Internationalization of higher medical education in the post- COVID-19 era, Medical Education Online, 28)1(, 2202459, https://doi.org/10.1080/10872981.2023.2202459.
Nygren, H., Nissinen, K., Hämäläinen, R., & De Wever, B. (2019). Lifelong learning: Formal, non-formal and informal learning in the context of the use of problem-solving skills in technology rich environments. British Journal of Educational Technology, 50(4), 1759-1770.
Pallant, J. (2013). SPSS survival manual (5th ed.). Allen & Unwin. NSW. Australia.
Parvaneh, H., Zoghi, M., & Asadi, N. (2020). Flipped classroom approach: Its effect on learner autonomy and language anxiety of Iranian EFL learners. Journal of Foreign Language Research, 10(2), 330-347. https://doi.org/10.22059/jflr.2020.291793.698
Poon, J. (2014). A cross-country comparison on the use of blended learning in property education. Property Management, 32(2), 154-175.
Staker, H., & Horn, M. (May 2012). Classifying K–12 Blended Learning. I N NOS IGH T I N S T I T U T E.
Sursock, A. &  Smidt, H (2010). Trends 2010: A decade of change in European Higher Education. European University Association.