ارایه الگوی تحول در حوزه حمل‌ و نقل اقلام آمادی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم انسانی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه هوایی شهید ستاری،تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری گروه مدیریت، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد مدیریت آماد، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: حمل‌ونقل اقلام آمادی به‌عنوان یکی از اجزای کلیدی زنجیره تأمین، نقش محوری در کارایی و اثربخشی فرآیندهای تأمین، تولید و توزیع ایفا می‌کند. با توجه به پیچیدگی‌های روزافزون در مدیریت آماد، از جمله رشد تجارت الکترونیک، تغییرات تقاضا، توسعه فناوری‌های حمل‌ونقل، شناسایی الگوی تحول در حوزه حمل‌ونقل اقلام آمادی از اهمیت به سزایی برخوردار است. بر این اساس، در این پژوهش به این مساله پرداخته می‌شود که الگوی تحول در حوزه حمل‌ونقل اقلام آمادی کدام هستند.
روش‌شناسی: این پژوهش دارای رویکرد آمیخته است. در بخش کیفی از راهبرد تحلیل مضمون و در بخش کمی از راهبرد توصیفی پیمایشی  استفاده شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان حوزه حمل و نقل آمادی بود که تعداد 20 نفر به عنوان نمونه از طریق تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. داده‌های بخش کیفی از طریق مصاحبه باز و عمیق گردآوری شد. نمونه آماری پژوهش در بخش کمی شامل 20 از کارشناس عملیاتی بود که از طریق تکنیک نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌های بخش کمی از طریق پرسشنامه گردآوری شد.
یافته‌ها: در تحلیل داده‌های کیفی  تعداد 71 مضمون پایه احصا شد و در ادامه 21 مضمون سازمان دهنده و در نهایت  7 مضمون فراگیر شامل حوزه آمادی، نیروی انسانی، مالی، سازمانی، استهلاک، مدیریتی و آموزشی به عنوان حوزه‌های تحول در حمل و نقل آمادی شناسایی شدند. بر اساس تحلیل داده‌های کمی و روش مدل سازی ساختاری – تفسیری الگوی حمل و نقل آمادی در سه سطح اول شامل نیروی انسانی، مالی و سازمانی، سطح دوم شامل آموزشی، مدیریتی و استهلاک و سطح سوم شامل حوزه آمادی دسته‌بندی شدند.
نتیجه‌گیری: تحولات حوزه حمل‌ونقل اقلام لجستیکی در عصر حاضر نیازمند رویکردهای نوآورانه و استفاده از فناوری‌های نوین است. بهره‌گیری از الگویی جامع و منسجم که بتواند چالش‌های موجود در زمینه بهینه‌سازی فرآیندها، کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت و پایداری زیست‌محیطی را پوشش دهد، می‌تواند نقشی کلیدی در ارتقای کارایی زنجیره تأمین ایفا کند. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Providing the Transformation Pattern in Transportation Logistic Goods

نویسندگان [English]

  • Mohammad Esmaeili 1
  • Aliakbar Talebzade 2
  • Behruz Omidi 3
1 Assistant professor Department of Humanities, Faculty of Basic Sciences, Shahid Sattari Aviation University, Tehran,Iran.
2 PhD student of Department of Management, Supreme National Defense University, Tehran, Iran
3 Senior Expert in logestic Management, Shahid Sattari Aviation University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background & Purpose: Transportation Logistic Goods, as the key components of the supply chain, plays a central role in the efficiency and effectiveness of supply, production and distribution processes. Considering the ever-increasing complexities in supply  management, including the growth of e-commerce, changes in demand, and the development of transportation technologies, Identifying the pattern of transformation in Transportation Logistic Goods is very important. Then, research deals with the issue of what are the transformation patterns in the Transportation Logistic Goods.
Methodology: This research has a mixed approach. In the qualitative part, thematic analysis strategy was used, and in the quantitative part, the descriptive survey strategy was used. The statistical population of the research in the qualitative part included experts in the field of transportation, 20 of whom were selected as a sample through the snowball technique. The data of the qualitative part were collected through open and in-depth interviews. The statistical sample of the research in the quantitative part included 20 operational experts who were selected through the convenience sampling technique. The data of the quantitative part were collected through a questionnaire.
Findings: In the qualitative data analysis, 71 basic themes were identified, followed by 21 organizing themes and finally 7 overarching themes including the areas of preparation, human resources, finance, organizational, depreciation, management and education were identified as areas of transformation in transportation. Based on the quantitative data analysis and the structural-interpretive modeling method, the transportation pattern was categorized into the first three levels including human resources, finance and organizational, the second level including education, management and depreciation, and the third level including the supply area.
Conclusion: Developments in the field of transportation of logistic goods in this era, require innovative approaches and the use of new technologies. Using a comprehensive and coherent model that can cover the challenges in the field of process optimization, cost reduction, and increase speed environmental sustainability can play a key role in improving the efficiency of the supply chain.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Transportation
  • logestic
  • transformation pattern
  اسلامی، بشیر. (1397). تحلیل کاربرد روش حمل ونقل ریلی در سامانه آمادی نهاجا با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی. پایان نامه چاپ نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری.
   حسن پور، حسینعلی و شنگر، عادل. (1402). مدل سازی سیستم حمل و نقل زائرین در اجتماع بزرگ اربعین با استفاده از شبیه سازی. دوفصلنامه آماد و پشتیبانی دفاعی،2(3).
راعی، جلال؛ اسماعیلی، مهدی و  داوود، غفوری. (1398). الگوی حمل و نقل زمینی نهاجا در جنگ‌های آینده. فصلنامه مدیریت نوآوری در سازمانهای دفاعی، 2(5)، 181-201.
رحیم اف، کامران و پیمان­زاد، پیمان. (1402). اراﺋﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻴﺰان ارزﻳﺎﺑﻲ ﻣﺪلﺷﺎﺧﺺﻫﺎیﺗﻮﺳﻌﻪ ﺣﻤﻞوﻧﻘﻞ رﻳﻠﻲﺗﺼﺎدﻓﺎت ﻛﺎﻫﺶ ﺑﺮﺟﺎده­ای. فصلنامه علمی جاده، 1(118).91-102.
رهبر، پوریا؛ خاکباز، محمدرضا و شیخ الاسلامی، عبدالرضا. (1403). شناسایی و بررسی شاخص‌های موثر بر انتخاب وسیله حمل و نقل کالا در زنجیره تامین لجستیک. فصلنامه علمی-پژوهشی حمل و نقل، 1(2). 67-88.
زعفرانی، الیاس؛ امین، رضا و خدایی، علی. (1403). بررسی وضعیت حمل ونقل هوایی بار در ایران؛ پیشنهادات جهت توسعه و افزایش کارایی. نشریه عمران و پروژه، 6(2)، 11-24.
زینالی، وحید؛ رمضانی، سعید و حسینعلی، حسن پور.(1402). استفاده از فناوری تولید افزایشی در زنجیره تامین قطعات یدکی در حوزه تجهیزات نظامی. دوفصلنامه آماد و پشتیبانی دفاعی، 2(3).
شهلایی، ناصر؛ نادری، علیرضا؛ قیم، جمال؛ اکبرپور، فریدون؛ ذوالفقاری، علی و صفر قادری، سیامک. (1395). مدل مناسب آماد و پشتیبانی در فرماندهی مشترک منطقه ای در فضای نبرد آینده. نشریه آینده پژوهی دفاعی، 1(3)، 7-34.
صادقی، امیر؛ ضرغامی، حمیدرضا و ابطحی ابرقویی، سید خلیل.(1402). شناسایی و اولویت بندی الگوهای نوظهور مدیریت زنجیره تامین دفاعی. دوفصلنامه آماد و پشتیبانی دفاعی، 2(3).
مهربان، امیررضا؛ مژدهی، ناهید و جلالی، علی اکبر. (1386). لجستیک الکترونیکی و نقش و اهمیت آن در مدیریت زنجیره تامین. همایش ملی تجارت الکترونیکی.
نصرت­پناه، سیاوش؛ عباسی­عقدا، علی و باقری، میثم. (1402). بررسی سیاست‌های توزیع اقلام و تجهیزات اداری و عمومی فراجا بر اساس الگوی .SWOT دوفصلنامه آماد و پشتیبانی دفاعی، 2 (4).
Antai, I., Hellberg, R. and Skoglund, P. (2024). Logistics growth in the armed forces: development of a theoretical framework and research propositions. Defence Studies, 24(1), 84-106.
Fareed, A. G., De Felice, F., Forcina, A. and Petrillo, A. (2024). Role and applications of advanced digital technologies in achieving sustainability in multimodal logistics operations: A systematic literature review. Sustainable Futures, 100278.
Jabbar, R., Dhib, E., Said, A. B., Krichen, M., Fetais, N., Zaidan, E. and Barkaoui, K. (2022). Blockchain technology for intelligent transportation systems: A systematic literature review. IEEE Access, 10, 20995-21031.
Kiger, M. E. and L. Varpio (2020). Thematic analysis of qualitative data: AMEE Guide No. 131. Medical Teacher, 42(8), 846-854.
Creswell, J. W. and Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches: Sage publications.
Kubule, A., et al. (2019). Modelling of the bioeconomy system using interpretive structural modelling. Agronomy Research, 17(4), 1665–1678
Kuchma, O., et al. (2024). Generalising cases of insensitive queuing city traffic management systems and their impact on the delivery of goods by air and road. MATEC Web of Conferences, EDP Sciences.
Kumar, R. and P. Goel (2022). Exploring the domain of interpretive structural modelling (ISM) for sustainable future panorama: a bibliometric and content analysis. Archives of Computational Methods in Engineering, 29(5), 2781-2810.
Majumdar, J., Mohril, R. S., Lad, B. K. and Kulkarni, M. S. (2024, February). Re-imagining Military Logistics—Reliability, Availability, Maintainability and Safety (ML-RAMS) with Intelligent, Interconnected, Digital and Distributed (I2D2) Technological Framework. In International Conference on Reliability, Safety, and Hazard (pp. 491-505). Singapore: Springer Nature Singapore.
McConnell, B. M., Hodgson, T. J., Kay, M. G., King, R. E., Liu, Y., Parlier, G. H., ... and Wilson, J. R. (2021). Assessing uncertainty and risk in an expeditionary military logistics network. The Journal of Defense Modeling and Simulation, 18(2), 135-156.
Mehmood, S., et al. (2024). How to Manage Supply Chains Successfully in Transport Infrastructure Projects. Sustainability, 16(2), 730.
Mukhamedova, Z. and D. Mukhamedova (2024). Prospects of Using Blockchain Technology in the Organization of the Transportation Process and Supply Chain. International Journal of Intelligent Systems and Applications in Engineering, 12(2s), 379-387.
Neu, W., et al. (2023). Next Generation Logistics CargoTube: Carbon Neutral High Throughput Logistics By Low-pressure Tube Transportation. Transportation Research Procedia, 72, 2944-2951.
Pawelczyk, M. (2018). Contemporary challenges in military logistics support. Security and Defence Quarterly, 20(3), 85-98
Sarjito, A. (2024). Optimizing the Defense Logistics Transportation System in Indonesia: A Case Study on Military Logistics. JISHUM: Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 2(3), 321-340            
Squires, V. (2023). Thematic analysis. Varieties of qualitative research methods: Selected contextual perspectives, Springer, 463-468.
Stemler, S. E., Bebell, D. and Sonnabend, L. A. (2011). Using school mission statements for reflection and research. Educational Administration Quarterly, 47(2), 383-420
Hussain, Zahid., Huo, C., Ahmad, A. and Shaheen, W. A. (2024). An assessment of economy-and transport-oriented health performance. Health Economics Review, 14(1), 80.