طراحی الگوی چالش های تیم‌های مجازی در سازمان؛ مطالعه‌ای کیفی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

4 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: مدیریت چالش‌های تیم‌های مجازی در محیط کاری جهانی و فناورانه امروزی به موضوعی مهم تبدیل شده است. تیم‌های مجازی گروه‌هایی از افراد هستند که از راه دور با یکدیگر همکاری می‌کنند‌، اغلب مکان‌های مختلف‌، مناطق زمانی و حتی فرهنگ‌ها را پوشش می‌دهند. در حالی که تیم‌های مجازی مزایای متعددی مانند افزایش انعطاف‌پذیری و دسترسی به یک مجموعه‌ای از استعدادهای متنوع را فراهم می‌نمایند، با چالش‌های منحصر به فردی نیز روبرو هستند. بر این اساس، در پژوهش حاضر به طراحی الگوی چالش­های تیم‌های مجازی در سازمان با رویکرد کیفی پرداخته می‌شود.
روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف دارای ماهیت اکتشافی، از نظر نوع، کاربردی و از نظر روش‌شناسی به‌عنوان یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل مضمون است. جامعه آماری پژوهش شامل هجده نفر از خبرگان بود که به روش هدف‌مند انتخاب شدند.  گردآوری داده‌ها به کمک مصاحبه‌های نیمه‌ساختار یافته‌ انجام شد. بعد از انجام مصاحبه عبارات معنایی، استخراج و سپس با روش کدگذاری باز از این عبارات معنایی چالش‌های تیم‌های مجازی تدوین شدند.
یافته‌ها: بر اساس تحلیل داده‌های پژوهش چالش‌های تیم‌های مجازی در 5 حوزه چالش‌های  ارتباطاتی(مشکلات ارتباطی انسانی، مشکلات فرآیندی ارتباطی، مشکلات ساختاری ارتباطی و شفافیت در ارتباطات )، چالش‌های  فرآیندهای  عملیاتی(مشکلات بازخوردگیری، چالش‌های مدیریت زمان، چالش­های عملکردی مدیریت، چالش­های شفافیت در ساختار مدیریتی و چالش‌های انسجام تیمی)، چالش‌های مدیریت منابع انسانی(چالش‌های انگیزشی، چالش‌های فرهنگی و چالش‌های آگاهی و آموزش)، چالش‌های امنیتی (چالش‌های ضعف امنیتی و تهدید‌های امنیت فضای سایبر) و چالش‌های فناوری و زیرساخت‌های فنی(چالش‌های فناوری و زیرساخت‌های فنی) طبقه‌بندی شدند.
نتیجه‌گیری: بر اساس الگوی نهایی ، تیم‌های مجازی با چالش‌های مختلفی مواجه هستند.  برای غلبه بر این چالش‌ها، نیاز به استراتژی‌های مؤثر در مدیریت فناوری، تقویت مهارت‌های ارتباطی، و ایجاد محیطی مبتنی بر اعتماد وجود دارد. استفاده از ابزارهای دیجیتال مناسب و تقویت همکاری میان‌فرهنگی می‌تواند به بهبود عملکرد و انسجام تیم‌های مجازی کمک کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing the Model of Challenges of Virtual Teams in the Organization; A Qualitative Study

نویسندگان [English]

  • Saed Jaferinia 1
  • Akbar Hassan pour 2
  • Maryam Tehrani 3
  • Mahsa Kiani Khozestani 4
1 Associate Prof., Department of Human Resource Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 Associate Prof., Department of Human Resource Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
3 Assistant Prof., Department of Human Resource Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran.
4 PhD Student, Department of Human Resource Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background & Purpose: Managing the challenges of virtual teams has become an important issue in today's global and technological work environment. Virtual teams are groups of people who collaborate remotely, often spanning different locations, time zones, and even cultures. While virtual teams provide many benefits, such as increased flexibility and access to a diverse talent pool, they also come with challenges. They are also unique. Based on this, in the present research, the design of the model of challenges of virtual teams in the organization is discussed with a qualitative approach.
Methodology: This research has an exploratory nature in terms of its purpose, in terms of type, it is applied, and in terms of methodology, it is a qualitative study with a theme analysis approach. The statistical population of the research included eighteen experts who were selected in a targeted way. Data collection was done using semi-structured interviews. After conducting the interview, semantic expressions were extracted and then using the open coding method, the challenges of the virtual teams were compiled from these semantic expressions.
Findings: Based on the analysis of research data, the challenges of virtual teams in 5 areas of communication challenges (human communication problems, communication process problems, communication structural problems and transparency in communication), operational process challenges (feedback problems, time management challenges, management functional challenges, challenges of transparency in the management structure and challenges of team cohesion), challenges of human resources management (motivational challenges, cultural challenges and challenges of awareness and training), security challenges (challenges of security weaknesses and threats to the security of cyber space) and challenges of technology and technical infrastructure (challenges technology and technical infrastructure) were classified.
Conclusion: Based on the final model, virtual teams face various challenges. To overcome these challenges, there is a need for effective strategies in managing technology, strengthening communication skills, and creating an environment based on trust. Using the right digital tools and strengthening cross-cultural collaboration can help improve the performance and cohesion of virtual teams.

کلیدواژه‌ها [English]

  • challenges
  • Virtual Teams
  • Pattern of Challenges
  • Business to Government
خانی، حمزه و بابایی، محمدرضا.( 1401)، بررسی تاثیر اخلاق حرفه ای در تیم مجازی بر کارکنان خدمات غیرحضوری در سازمان تامین اجتماعی تهران. https://civilica.com/doc/1845753.
خیراندیش، مهدی؛ خدایی، ارشیا؛ محمدی، علیرضا. (1394). مدل جامع عوامل مؤثر بر کارتیمی اثربخش در بستر سازمان و مقیاس‌های سنجش آن. مطالعات رفتار سازمانی، 4(14)، 31-60.
دانشور دیلمی، محمدرضا؛ دهقانان، حامد و ادیب پور، محمدرضا. (1397). تأثیر رهبری الکترونیکی بر نگرش‌های شغلی کارکنان در تیم‌های مجازی با تأکید بر نقش کانال‌های ارتباطی آنلاین و رضایت ارتباطی ادراک‌شده. مدیریت فرهنگ سازمانی، 16(2)، 369-391.
دهقانان، حامد و پورمقدسیان، پویا. (1394). تحلیل رابطه ی اعتماد و اثربخشی در تیم های مجازی با تاکید بر نقش تسهیم دانش.  مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 4(13)، 1-19.
سلیمی، قاسم؛ نظری، الناز؛ صفوی، علی اکبر؛ محمدی، مهدی و شفیعی سروستانی، مریم. (1399). واکاوی تیم‌های‌ مجازی پژوهشی در نظام آموزش عالی کشور: مطالعه موردی کیفی. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی11(46)، 105-126.
عزیزیان، محمد و عاقلی، میثم و بقائی صفت، سهیلا. (1401). اثر اشتراک گذاری دانش بر کارایی تیم های مجازی با نقش همکاری و اعتماد، سومین کنفرانس بین المللی ایده های نوین در مدیریت، حسابداری، اقتصاد و بانکداری.
علیزاده ثانی، محسن؛ یحیی زاده فر، محمود وحسن زاده، مریم. (1394). اثر تنوع ادراک شده بر عملکرد مالی تیم: نقش تعدیلگر اعتماد سازمانی. مطالعات رفتار سازمانی، 3(11)، 175-197.
نادی، مجتبی؛ آهنچیان، محمدرضا و نوغانی دخت بهمنی، محسن. (1396). مطالعه کیفی وضعیت تیم‌سازی و کارتیمی در دانشگاه‌های دولتی ایران. مطالعات رفتار سازمانی، 6(1)، 120-81.
Abdulmuhsin, A. A. and Tarhini, A. (2021). Impact of knowledge leadership on the challenges and innovative performance of virtual teams: an empirical examination in oil sector companies. International Journal of Knowledge Management Studies, 12(1), 1-33.
Ali, A., Bahadur, W., Wang, N., Luqman, A. and Khan, A. N. (2020). Improving team innovation performance: role of social media and team knowledge management capabilities. Technology in Society, 61, 101259.
Arif, Z. et al. (2022). Challenges in Global Virtual Teams. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences.
Azizi, M. R., Atlasi, R., Ziapour, A., Abbas, J. and Naemi, R. (2021). Innovative human resource management strategies during the COVID-19 pandemic: A systematic narrative review approach. Heliyon, 7(6), e07233.
Batirlik, S. N. et al. (2022). Leadership Styles in Virtual Teams. ResearchGate.
Ben Sedrine, S., Bouderbala, A. and Nasraoui, H. (2021). Leadership style effect on virtual team efficiency: trust, operational cohesion and media richness roles. Journal of Management Development, 40(5), 365-388.
Breuer, C., Hüffmeier, J., Hibben, F. and Hertel, G. (2020). Trust in teams: A taxonomy of perceived trustworthiness factors and risk-taking behaviors in face-to-face and virtual teams. Human Relations, 73(1), 3-34.
Cascio, W. F. and Shurygailo, S. (2003). E-leadership and virtual teams. Organizational Dynamics, 31(4), 362-376.
Dulebohn, J. H. and Hoch, J. E. (2017). Virtual teams in organizations: A review and future research directions. Human Resource Management Review, 27(4), 569-574.
Gallego, J. S., Ortiz-Marcos, I. and Ruiz, J. R. (2021). Main challenges during project planning when working with virtual teams. Technological Forecasting and Social Change, 162, 120353.
Gibson, C. B. and Cohen, S. G. (2003). Virtual teams that work: Creating conditions for virtual team effectiveness. Jossey-Bass.
Hellberg, A. S. and Moll, J. (2022). Virtual teams, Routledge.
Jahagirdar, R. and Bankar, S. (2021). Performance in Virtual Teams–A Conceptual Overview. Bilingual Research Journal, 7(28),262-267
Jarvenpaa, S. L. and Leidner, D. E. (1999). Communication and trust in global virtual teams. Organization Science, 10(6), 791-815.
Karl, K. A., Peluchette, J. V. and Aghakhani, N. (2022). Virtual work meetings during the COVID-19 pandemic: The good, bad, and ugly. Small Group Research, 53(3), 343-365.
Kilcullen, M. P. et al. (2021). Insights for Rapid Deployment of Virtual Teams. ResearchGate.
Koleilat, H. and Farmanesh, P. (2023). Impact of Virtual Leadership on Job Satisfaction. Frontiers in Psychology.
Lauring, J. et al. (2021). Managing Distance in Global Virtual Teams. ResearchGate.
Lee, K. and You, Y. Y. (2016). Study on the Factors Influencing Customer Loyalty in B2G Business. Indian Journal of Science and Technology, 9(41), 1-7.
Malhotra, A., Majchrzak, A. and Rosen, B. (2007). Leading virtual teams. Academy of Management Perspectives, 21(1), 60-70.
Morrison-Smith, S. and Ruiz, J. (2020). Technological Challenges in Virtual Teams. ResearchGate.
Muton, N. A. R., Zakaria, N., Abdul-Talib, A. N. and Yusof, S. A. M. (2022). Should I accommodate you? Cross-cultural code-switching behaviours of global virtual team members during swift trust formation. International Journal of Networking and Virtual Organisations, 26(3), 157-171.
Newman, S. A. and Ford, R. C. (2021). Five steps to leading your team in the virtual COVID-19 workplace. Organizational Dynamics, 50(1), 100802.
Pal, D. and Vanijja, V. (2020). Perceived usability evaluation of Microsoft Teams as an online learning platform during COVID-19 using system usability scale and technology acceptance model in India. Children and Youth Services Review, 119, 105535.
Panteli, N., Yalabik, Z. Y. and Rapti, A. (2019). Fostering work engagement in geographically-dispersed and asynchronous virtual teams. Information Technology & People, 32(1), 2-17.
Peng, J., Wang, Z. and Chen, X. (2019). Does self-serving leadership hinder team creativity? A moderated dual-path model. Journal of Business Ethics, 159, 419-433.
Powell, A., Piccoli, G. and Ives, B. (2004). Virtual teams: A review of current literature and directions for future research. The DATABASE for Advances in Information Systems, 35(1), 6-36.
Ruiller, C., Van Der Heijden, B., Chedotel, F. and Dumas, M. (2019). “You have got a friend” The value of perceived proximity for teleworking success in dispersed teams. Team Performance Management: An International Journal, 25(1/2), 2-29.
Ruiz-Calvo, F., De Rosa, M., Monzó, P., Montagud, C. and Corberán, J. M. (2016). Coupling short-term (B2G model) and long-term (g-function) models for ground source heat exchanger simulation in TRNSYS. Application in a real installation. Applied Thermal Engineering, 102, 720-732.
Salas, E. et al. (2021). Virtual Teams During Pandemic. ResearchGate.
Seeber, I., Bittner, E., Briggs, R. O., De Vreede, T., De Vreede, G. J., Elkins, A., ... and Söllner, M. (2020). Machines as teammates: A research agenda on AI in team collaboration. Information & management, 57(2), 103174.
Shaheen, A. and Alzubaidy, S. (2022). Diversity Challenges in Virtual Teams. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences.
Singh, R. (2021). Information exchange at a distance: Examining the influence of leadership on knowledge sharing in virtual teams. Journal of the Australian Library and Information Association, 70(2), 125-138.
Van Der Lippe, T. and Lippényi, Z. (2020). Co‐workers working from home and individual and team performance. New Technology, Work and Employment, 35(1), 60-79.
Vereycken, Y. and Ramioul, M. (2019). Converting Collocated to Virtual Teams: Division of Labor, Coordination and Learning Opportunities. Digital Media Literacy in Teamwork and Distance Work: Competences, Discourse and Organizational Design, Presses universitaires de Namur.
Zuofa, T. and Ochieng, E. G. (2021). Investigating barriers to project delivery using virtual teams. Procedia Computer Science, 181, 1083-1088.