احصاء شاخصهای دانشگاه نسل جدید با رویکرد تحلیل مضمون و آنتروپی شانون

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 استاد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

4 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: آگاهی از ویژگیهای دانشگاههای نسل جدید، گامی موثر جهت پیادهسازی آن در دانشگاهها است. از این رو، هدف این پژوهش احصاء شاخصهای دانشگاه های نسل جدید است.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر به روش آمیخته اکتشافی از نوع متوالی کیفی -کمی انجام شده است. بخش کیفی مبتنی بر تحلیل مضمون و با بکارگیری ابزار گردآوری اطلاعات، فهرست بازبینی اسناد موجود در زمینه دانشگاههای نسل جدید است. جامعه آماری این پژوهش شامل 228 سند در مورد دانشگاههای نسل جدید است که با در نظر گرفتن معیارهای ورود، 76 سند وارد تحلیل شد. بخش کمی مبتنی بر آنتروپی شانون و با بکارگیری ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. مشارکت کنندگان ۱۴ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاههای سطح تهران بودند که به روش نمونه گیری قضاوتی هدفمند انتخاب شدند.
یافته‌ها: یافته های پژوهش نشان دادکه دانشگاههای نسل جدید دارای دو دسته شاخص شامل شاخصهای درونی و بیرونی هستند. از بین ویژگیهای درونی داشتن فرهنگ و تفکر کارآفرینی، هوشمندی و دموکراسی در دانش، بهره برداری از فرصتهای بازار و ارائه راهحلهای نوین، مدیریت دانش و از بین ویژگیهای بیرونی همکاری با صنعت، دستیابی به منابع مالی جایگزین برای تامین هزینه تحقیقات، توسعه روابط با عرصه بینالملل، جامعه محوری و حساسیت به مسائل آن و توجه به مردم و مسائل آنها بیشترین ضریب اهمیت را دارند.
نتیجه‌گیری: به سیاستگذاران و برنامه ریزان آموزش عالی و دانشگاهها توصیه می شود که با نظر گرفتن شاخص های شناسایی شده برای دانشگاه های نسل جدید، بستر مناسب را برای پیاده سازی آن فراهم نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying Indicators of the New Generation University with the Thematic Analysis Approach and Shannon Entropy

نویسندگان [English]

  • yousef vakili 1
  • akbar hassanpoor 2
  • Abdolrahim Navehebrahim, 3
  • forouzan safari ojghaz, 4
1 1) Assistant Prof., Department of Human Resource Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 Associate Prof., Department of Human Resource Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
3 Prof,, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University,
4 Ph. D student in Human Resource Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background & Purpose: Knowing about the characteristics of new generation universities is an effective step towards its implementation in universities. Therefore, the purpose of this research is to identify the indicators of new generation universities.
Methodology: The present research was conducted using a mixed exploratory method of sequential qualitative-quantitative type. The qualitative part is based on thematic analysis and, the review list of existing documents in the field of new generation universities as the information gathering tool was used. The statistical population of this research includes 228 documents about new generation universities, by considering the entry criteria, 76 documents were included in the analysis. Quantitative part is based on Shannon Entropy and using questionnaire tool. The participants were 14 faculty members of universities in Tehran, who were selected by purposeful judgmental sampling.
Findings: The findings of the research showed that new generation universities have two categories of indicators including internal and external indicators. Among the internal features, having an entrepreneurial culture and thinking, intelligence and democracy in knowledge, exploiting market opportunities and providing new solutions, knowledge management, and among the external features, cooperation with the industry, obtaining alternative financial resources to finance research, developing relationships With the international arena, society-centeredness and sensitivity to its issues and attention to people and their issues have the highest coefficient of importance.
Conclusion: It is recommended to the policy makers and planners of higher education and universities to consider the identified indicators for new generation universities and provide a suitable platform for its implementation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • University
  • New Generation University
  • Indicators
  • Thematic Analysis
  • Shannon Entropy