آسیب‌شناسی طرح مهارت‌آموزی سربازان نیروی پدافند هوایی آجا

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 دانشیار دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص)، دانشکده علوم پایه، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: مهارت­آموزی در نظام­های آموزشی نوین هم­پایه و هم­مرتبه با علم­آموزی و تولید محتوا اهمیت دارد، زیرا مهارت­آموزان با مهارت­افزایی به درک عمیق­تری از آموخته­های خود دست­ می­یابند و موجب کارآمدی آن­ها در محیط شخصی و شغلی می­گردد. پژوهش حاضر با هدف آسیب­شناسی طرح مهارت­آموزی کارکنان وظیفه نیروی پدافند هوایی آجا بر مبنای مدل سه شاخگی انجام شده است.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد آمیخته است. برای جمع­آوری داده­ها از روش میدانی، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل افراد خبره در زمینه طرح مهارت‌آموزی در سطح نیروی پدافند هوایی آجا بود. نمونه‌گیری در بخش کیفی بر اساس روش هدف‌مند ملاک­محور و در بخش کمی به روش نمونه‌گیری غیراحتمالی هدف‌مند به تعداد 12 نفر از خبرگان و 15 نفر به عنوان گروه کانونی (مهارت­آموزان/سربازان) انجام شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها از روش تحلیل مضمون و نرم­افزار مکس کیودا 22 و برای رتبه­بندی آسیب­ها از آزمون ناپارامتریک فریدمن استفاده شد.
یافته‌ها: بر اساس تحلیل داده‌های پژوهش، 54 مضمون پایه به عنوان عوامل شکل­دهنده به آسیب، 17 مضمون سازمان‌دهنده شامل؛ (همکاری و تعامل نامناسب عوامل اجرایی داخلی و خارجی، فراهم نبودن زیرساخت‌های آموزشی-مهارتی، بی میلی و عدم رغبت سربازان به شرکت در دوره‌ها، عدم همخوانی مدت زمان آموزش مهارت‌ها با زمان حین خدمت، بی توجهی به فرهنگ مهارت آموزی در یگان، ارجحیت بخش کمیت بر کیفیت دوره‌های آموزشی مهارت‌آموزی، نامتوازنی بین اهداف کلان با اهداف اجرایی طرح، عملیاتی نشدن مشوق‌ها، اطلاع رسانی ناقص طرح، شفاف نبودن اهداف و فرآیند کاری طرح، عدم توجه به مهارت‌های نوظهور عصر دیجیتال و بازار محور، مکانیزم قانونی و مالی ناقص، سطح کیفی پایین مربیان، فشار فناوری و تکنولوژی جدید، نامشخص بودن ساختار و کارراهه آموزش مهارتی در سطح نیرو، نداشن محتوای آموزشی استاندارد، ارزش کار زیاد در مقابل کار حرفه‌ای) به عنوان آسیب­‌های عمده و 3 مضمون فراگیر (ساختاری، محتوایی و محیطی) به عنوان شاخه­های اصلی آسیب شناسایی شدند.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد آسیب­ "همکاری و تعامل نامناسب عوامل اجرایی داخلی و خارجی" در رتبه نخست و آسیب­های "فراهم نبودن زیرساخت­های آموزشی-مهارتی" و "بی­میلی و عدم رغبت سربازان به شرکت در دوره­ها" در رتبه دوم و آسیب­های "عدم همخوانی مدت زمان آموزش مهارت­ها با زمان حین خدمت " و "بی­توجهی به فرهنگ مهارت­آموزی در یگان" در رتبه سوم اهمیت قرار دارند. پیشنهاد می­شود نیروی پدافند هوایی آجا علاوه بر توجه به آسیب­های شناسایی شده، نسبت به رفع آسیب­های اولویت­دار اقدام جدی و عاجل نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Pathology of the skill training plan of AJA air defense force soldiers

نویسندگان [English]

  • Hamed Tarin 1
  • Mohsen Buyuke 2
1 PhD in Educational Management, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
2 Associate Professor, Khatam Al-Anbiya Air Defense University, Faculty of Basic Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background & Purpose: In modern educational systems, skill learning is both basic and important with science learning and content production, because skill learners gain a deeper understanding of what they have learned by improving their skills and it makes them more efficient in their personal and professional environment. . The current research was conducted with the objective of the pathology of the training plan of the AJA Air Defense Force based on the three-pronged model.
Methodology: The current research is based on a mixed qualitative-quantitative (nested) approach. Field method, semi-structured interview and questionnaire were used to collect data. The statistical population included experts in the field of skill training plan at the level of AJA Air Defense Force. Sampling in the qualitative part was based on the criterion-based purposeful method and in the quantitative part, 12 experts and 15 people were selected as the focal group (trainees/soldiers).To analyze the data, the theme analysis method and MAXQDA 22 software were used, and Friedman's non-parametric test was used to rank the injuries.
Findings: Based on the analysis of research data, 54 basic themes were identified as factors shaping the harm, 17 organizing (Inappropriate cooperation and interaction of internal and external executive factors, lack of training-skill infrastructure, soldiers' reluctance and unwillingness to participate in courses, mismatch between the duration of skills training and the time in service, disregard for the skills training culture in the unit, prioritizing quantity over quality of skills training courses, imbalance between the macro goals and the plan's executive goals, and non-operationalization of incentives, Incomplete information about the project, lack of clarity about the project's goals and work process, lack of attention to emerging skills in the digital and market-oriented era, incomplete legal and financial mechanisms, low quality level of trainers, pressure from new technology, unclear structure and workflow of skills training at the workforce level, lack of standard educational content, high value of work compared to professional work) themes as major harm, and 3 overarching themes as the main branches of harm.
Conclusion: The results of the research showed the damage of "inappropriate cooperation and interaction of internal and external executive agents" in the first rank and the damages of "non-availability of educational-skill infrastructure" and "reluctance and unwillingness of soldiers to participate in courses" as the second rank and The harms of "not matching the duration of skills training with the time during service" and "neglecting the culture of skill training in the unit" are ranked third in importance. Therefore; It is suggested that the AJA Air Defense Force, in addition to paying attention to the identified damages, should take serious and urgent action to fix the priority damages.

کلیدواژه‌ها [English]

  • skill training
  • Pathology
  • Soldiers
  • Three Pronged Model
  • AJA Air Defense Force
آل‌حسن، سلمان؛ شاه­محمدی، زهره و کرمی، مرتضی. (1399). آسیب­شناسی نیازسنجی آموزش کارکنان با استفاده از الگوی سه شاخگی: موردمطالعه شهرداری مشهد. فصلنامه مطالعات مدیریت شهری، 12(43)، 40-51.
آیین­نامه اجرایی (سند) مهارت­آموزی و اشتغال کارکنان وظیفه، www.dotic.ir
ایروانی، شهین و مرجانی، بهناز. (1394). جایگاه دانش در مهارت­آموزی. فصلنامه راهبرد فرهنگ، 30، 90-68.
انوشه، مرتضی؛ واعظی‌نژاد، حجت‌اله و موسوی نقابی، سیدمجتبی. (1400). طراحی الگوی کیفی مهارت‌آموزی سربازان در دوره خدمت وظیفه: الزامات، راهبردها و روش‌ها. فصلنامه آموزش در علوم انتظامی، 9(35)، 11-38.
اسفندیاری، عاطفه؛ نکوئی مقدم، محمود؛ محمدی، زینب و نوروزی، سمانه. (1390). آسیب­شناسی منابع انسانی در ستاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان با استفاده از مدل سه شاخگی، فصلنامه دانشکده بهداشت یزد، 3 ، 11-1.
امین بیدختی، علی اکبر؛ نجفی، محمود و شریعتی، فرهاد. (1398). آسیب­شناسی آموزش­های مهارتی بر مبنای الگوی سه شاخگی: مطالعه موردی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 21 (81)، 85-97.
بوالحسنی، خسرو؛ بیک، علی اصغر و یدالهی، رضا. (1398). تأثیر مهارت­ورزی سربازان بر زندگی آنان بعد از رهایی از خدمت سربازی. فصلنامه مطالعات بین­رشته­ای دانش راهبردی، 9(37)، 250-278.
پیری زمانه، مسلم؛ قدمی، کاوه و نظر، علیرضا. (1397). شناسایی و رتبه­بندی آسیب­های نظام آموزش مهارتی در ارتش. فصلنامه آموزش در علوم انتظامی، 5 (17)، 207-187.
پیوسته، علی‌اکبر؛ بخت آزمای، محمد، عمران‌زاده، اسماعیل و رستمی، باقر. (1401). طراحی الگوی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه در منطقه پدافند هوایی شمال غرب کشور. فصلنامه علوم و فنون نظامی، 18 (60)، 30-5.
طوطیان اصفهانی، صدیقه و پرور, حمیدرضا. (1401). آسیب­شناسی اجرای خط‌مشی‌های آموزش نظام اداری با استفاده از مدل سه شاخگی در کارکنان وزارت نفت. خطمشی‌گذاری عمومی در مدیریت (1)13، 73-88.
صالحی عمران، ابراهیم. (1393). آسیب­های مدیریت آموزش­های مهارتی کشور. فصلنامه مهارت­آموزی، 2 (8)، 48-25.
صالحی عمران، ابراهیم؛ عین­خواه، فرناز و بارانی، سپیده. (1398). تحلیل جایگاه مهارت­آموزی در سند جامع علمی کشور. فصلنامه آموزش عالی ایران، 11 (1)، 38-1.
لطفی جلال­آبادی، مصطفی؛ فرهادی، علی، روایی، سلطنت و غلامی، محمود. (1398). طراحی الگوی مهارت‌محوری برای دانشجویان فنی­حرفه­ای با استفاده از نظریه داده­بنیاد. دوفصلنامه کارآفن، (46)، 100-71.
حبیبی، حمدالله؛ جعفریان، وحیده و همراه­زاده، ملیکا. (1397). آسیب­شناسی مدیریت آموزش سازمانی: مطالعه‌ای پدیدارشناسانه. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 11 (4)، 55-76.
خاوری، سید عبداله؛ گرزین، رضا. (1394). آسیب­شناسی نظام آموزش مهارتی. فصلنامه مهارت­آموزی، 3 (10)، 92-77.
خادمی کله لو، محمد. (1399). مهارت­آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح: بررسی ابعاد طرح جامع مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح. فصلنامه جامعۀ اندیشکده­ها، (4)، 79-77.
خادمی کله لو، محمد و رحیمی، بهروز. (1401). آسیب­شناسی و احصای نقاط بهبود آموزش­های مهارتی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح بر اساس مدل وایزبورد. نشریه پژوهش­های مدیریت منابع انسانی، 49(49)، 193-228.
دهقان، رضا؛ طالبی، کامبیز و عربیون، ابوالقاسم. (1391). پژوهشی پیرامون عوامل مؤثر بر نوآوری و کارآفرینی سازمانی در دانشگاه­های علوم پزشکی کشور، پی­آورد سلامت، سال 6، 22-3.
شکیباراد، علی و اکبری، حسین. (1398). آسیب­شناسی آموزش­های مهارت‌محور در هیئت­های آموزش تجهیزات یگانی نیروی هوایی آجا. فصلنامه علوم و فنون نظامی، 15 (50)، 67-86.
شاملو، رضا؛ فتح‌آبادی، حسین و ایزدی، ناصر. (1402). واکاوی عوامل مؤثر بر تربیت و آموزش مهارت‌محور در دانشگاه‌های افسری آجا (مطالعه موردی: دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص)). فصلنامه مدیریت دفاع هوایی، 2(2)، 1-26.
شاملو، رضا؛ غفاری، بهزاد و عسگری، احمد. (1401). آسیب‌شناسی آموزش مهارت‌محور در مراکز آموزشی آجا (مطالعه موردی: مرکز آموزش‌های تخصصی نیروی پدافند هوایی آجا). فصلنامه مدیریت دفاع هوایی، 1(1)، 1-25.
میرزایی اهرنجانی، حسن. (1388). طرح تفصیلی گسترش افق نو در شناخت و آسیب­شناسی سازمان­های عمومی و دولتی ایران (آب منطقه غرب) مرکز پژوهش­های کاربردی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
محمودی کوچکسرایی، علی اصغر؛ فراهانی، مهدی و رسته مقدم، آرش. (1394). آسیب­شناسی نظام آموزش کارکنان با استفاده از الگوی سه شاخگی. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 2 (5)، 27-51.
نوری، فیروز؛ پیدایی، میرمهرداد. (1389). آسیب­شناسی آموزش کارکنان در سازمان­ها: رویکرد عملیاتی برای سازمان­های صنعتی و خدماتی، تهران: سیمای دانش.
Leinhardt, G., Young, K. and Merriman, J. (1995). Commentary integrating professional knowledge: The theory of practice and the practice of theory. Learning and instruction. 5(4), 401-408.
Murray, K. (2010). Own Your Future, Update Your Skills with Resources and Career Ideas from Microoft. Published by Microsoft Press Copyright © 2010 by Microsoft Corporation, cap1.
Manzini, A. (2006). Organizational Diagnosis: A Practical Approach to Company Problem Solving and Growth. Washington: American Management Association.
Nzimakwe, T.I. and Utete, R. (2024). Staff training and employee performance: Perspectives of the workplace. Journal of Business ecosystem & strategy, 6(1), 80-86.
Rosemond, B. and Williams, A. A.(2012). Resistance to organisational change: a case study of oti yeboah complex limited. International Bussiness and Management, 4(1), 135-145.
 Sangya. Sh. (2013). Role of Entrepreneurship in Economic Development. International Journal of Management and Social Sciences Research, 2(2), 2319-4421.