شناسائیِ راه‌کارهایِ مقابله با آسیب‌هایِ مرتبط با ماموریت‌های هوایی فراجا

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه هوایی، دانشکده علوم و فنون مرز، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

2 مدرس خبره گروه هوایی، دانشکده علوم و فنون مرز، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: غفلت از آسیب‌‌شناسی و ارائه راه‌کارهای علمی و عملی در جهت مقابله با آسیب‌‌ها، به خصوص در سازمان‌های امنیتی-‌انتظامی، به سردرگمی و غافلگیری تصمیم‌‌گیران و افزایش هزینه‌‌های مادی و معنوی، تصمیمات مقطعی و موضع‏گیری‌‌های گسسته و معطوف به حال منجر شده و مانع تفکر راهبردی خواهد ‌شد. از این‌‌رو، تحقیق حاضر با هدف شناسائیِ راه‌کارهایِ مقابله با آسیب‌‌هایِ ناشی از ماموریت‌های هوایی‌‌ فراجا انجام شد.
روش‌شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی، از لحاظ روش، آمیخته و از لحاظ گرد‌‌آوری آمار و اطلاعات به صورت میدانی اجرا شد. مشارکت‌‌کنندگان در بخش کیفی پژوهش شامل 14 نفر از خبرگان فرماندهی هواپیمایی‌‌ و  فرماندهی یگان پهپاد انتظامی کل جمهوری اسلامی ایران و جامعه آماری بخش کمی نیز کلیه کارکنان فرماندهی هواپیمایی‌‌ و فرماندهی یگان پهپاد فراجا بودند. در بخش کیفی از ابزار مصاحبه و در بخش کمی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته برای گردآوری داده‌ها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون در بستر نرم‌افزار مکس‌کودا و جهت تحلیل داده‌‌های بخش کمی از نرم‌افزار اِس‌پی‌اِس‌اِس استفاده شد.
یافته‌ها: بر اساستحلیل داده‌های پژوهش، راه‌کارهایِ مقابله با آسیب‌‌هایِ ناشی از ماموریت‌های هوایی‌‌ فراجا در قالب 51 مضمون پایه، 12 مضمون سازمان‌‌دهنده و 5 مضمون فراگیر دسته‌بندی شدند. بر اساس نظرات پاسخگویان در بخش کمی، راه‌کارهای شناسایی شده دارای اعتبار کافی بودند.
نتیجه‌گیری: مولفه‌‌های تجهیز و تقویت، تدوین سیستم مناسب ارزیابی، توجه به ساختار و فرایندها، توجه به گزینش و آموزش و مدیریت موثرِ سازمانی می‌‌توانند در مقابله با آسیب‌‌هایِ ناشی از ماموریت‌های هوایی‌‌ فراجا نقش موثری داشته باشند. ارتقاء سطح علمی و دانش کارکنان، بازنگری در فرایند ارزشیابی و انتصابات، متناسب‌سازی ساختار سازمانی یگان‌های هوایی فراجا و گسترش امکانات آموزشی رسته و رشته‌‌های ‌‌هوایی فراجا به عنوان مهم‌‌ترین پیشنهادهای حاصل از تحقیق مطرح شدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying solutions to deal with injuries caused by air missions Police

نویسندگان [English]

  • Mohammad Khalilnejad 1
  • Alireza Sekhavat Benis 2
1 Assistant Professor, Department of Aviation, Faculty of Border Sciences and Technologies, Amin University of Law Enforcement Sciences, Tehran, Iran.
2 lecturer of Aviation Department, Amin Police University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Objective: Neglecting pathology and providing scientific and practical solutions to deal with damage, especially in security-law organizations, will lead to confusion and surprise of decision-makers and increase in material and moral costs, sectional decisions and discrete and present-oriented positions, and will hinder strategic thinking. Therefore, the present study was conducted with the aim of identifying solutions to deal with damage caused by Faraja air missions.
Methodology: This study was applied in terms of purpose, mixed in terms of method, and was conducted in the field in terms of collecting statistics and information. The participants in the qualitative part of the research included 14 experts from the Aviation Command and the Command of the General Police Drone Unit of the Islamic Republic of Iran, and the statistical population of the quantitative part was all employees of the Aviation Command and the Command of the Faraja UAV Unit. In the qualitative part, the interview tool was used, and in the quantitative part, the researcher-made questionnaire tool was used to collect data. Thematic analysis was used in MaxCuda software to analyze the qualitative data, and SPSS software was used to analyze the quantitative data.
Findings: Based on the analysis of research data, strategies for dealing with the harms caused by the Faraj air missions were categorized into 51 basic themes, 12 organizing themes, and 5 comprehensive themes. Based on the opinions of the respondents in the quantitative section, the identified strategies had sufficient validity.
Conclusion: The components of equipping and strengthening, developing an appropriate evaluation system, paying attention to structure and processes, paying attention to selection and training, and effective organizational management can play an effective role in dealing with the harms caused by the Faraj air missions. Improving the scientific level and knowledge of the staff, reviewing the evaluation and appointment process, adapting the organizational structure of the Faraj air units, and expanding the educational facilities of the Faraj air ranks and disciplines were proposed as the most important suggestions from the research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pathology
  • solution
  • confrontation
  • air missions
  • Police
الوانی، سید مهدی و شریف‌زاده، فتاح. (1390). فرایند خطمشی‌گذاری عمومی، ویرایش دوم، چاپ شانزدهم، تهران، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
اسفندیاری، عاطفه؛ کاوسی، زهرا؛ روان بد، محمدرضا؛ محبتی، فاطمه، اسفندیاری، فهیمه؛ سالاری، هدایت و زنگنه بایگی، مهدی. (1396). آسیب‌شناسی سازمانی در ستاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر اساس الگوی سه شاخگی. علوم پزشکی صدرا، 5(4)، 227-237.
افتخاری، اصغر؛ قربانی، ابراهیم و نبئی، ابراهیم. (1401). آسیب‌شناسی فرآیند کشف مواد مخدر در جاده‌های بین شهری استان کردستان. پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی، 15(3)، 67-96.
پناهی، حمید؛ پورمنافی، ابوالفضل و آژ، عباس. (1400). آسیب‌شناسی امنیتی - انتظامی سازمان‌های مردم‌نهاد. فصلنامه علمی پژوهش‌های اطلاعاتی و جنایی، 16(62)، 176-157.
چنگیزی، علی و تورانی، حیدر. (1400). واکاوی موانع و چالش‌های سیاستگذاری آموزشی حوزه حمل و نقل هوایی (مورد مطالعه: دانشکده صنعت هواپیمایی). سیاست نامه علم و فناوری، 11(1)، 129-139.
حبیبی، حمداله؛ جعفریان، وحیده و همراه زاده، ملیکا. (1400). آسیب­شناسی مدیریت آموزش سازمانی: مطالعه­ای پدیدارشناسانه. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 11(4)، 55-76.
شاکری، فاطمه. (1401). آسیب‌شناسی مدیریت منابع انسانی در تبادلات دانشی. مجله توانمندسازی سرمایه انسانی، 5(3)، 257-275.
شیرینی، ناصر، و مهدی پور، حسین. (1401). بررسی نقش ابعاد فرهنگ سازمانی در توسعه و بهبود تکنولوژی سازمانی. توسعه تکنولوژی صنعتی،20(49 )، 37-48.
فخر آل علی، فرزاد. (1395). شاخص‌های بهبود عملکرد سازمان‌ها، چاپ اول،  انتشارات ماهواره.
قربانی­زاده، وجه‌الله؛ زرندی، سعید و ساسانیان اصل، شیرین. (1395). آسیب­شناسی مدیریت دانش سازمان با استفاده از مدل سیستم‌های پایا. مطالعات منابع انسانی، 6(4)، 1-28.
کاویانی، حسن؛ سپهری راد، ابوالفضل، و شکوری، علی. (1401). آسیب‌شناسی عملکرد نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران. فصلنامۀ علمی مطالعات منابع انسانی، 12(2)، 133-155.
میرزائی کهق، علی. (1402). بررسی تهدیدهای امنیتی ریزپرنده‌ها با تاکید بر فناوری. پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی، 16(1)، 67-100.
Burdon, J., Budnik, L. T., Baur, X., Hageman, G., Howard, C. V., Roig, J., ... and Michaelis, S. (2023). Health consequences of exposure to aircraft contaminated air and fume events: a narrative review and medical protocol for the investigation of exposed aircrew and passengers. Environmental Health, 22(1), 43.
Capella, S., Demoulin, E., Wilkinson, C. and Hindle, P. (2023). Longitudinal study of medical downgrades in the Royal Air Force. BMJ Mil Health, 169(3), 249-255.
Hageman, G., Ross, S. M., Nihom, J. and van der Laan, G. (2022). Aerotoxic syndrome: A new occupational disease caused by contaminated cabin air?. In Advances in Neurotoxicology (Vol. 7, pp. 77-132). Academic Press.
Kheimigard, A. (2021). Pathology of job burnout in aviation staff and strategies for its reduction. EBNESINA, 23(1), 76-84.
Morais-Moreno, C., Montero-Bravo, A. M., Puga, A. M. (2022). Hearing Function and Nutritional Status in Aviation Pilots from Spain Exposed to High Acoustic Damage. Nutrients, 14(20), 21-43.
Nediae, D. and Pilija, V. (2020). The challenges of forensic medical expertise in aircraft accidents: A case report. Journal of Indian Academy of Forensic Medicine42(1), 63-65.
Veremchuk, L. V., Vitkina, T. I., Barskova, L. S., Gvozdenko, T. A. and Mineeva, E. E. (2021). Estimation of the size distribution of suspended particulate matters in the urban atmospheric surface layer and its influence on bronchopulmonary pathology. Atmosphere, 12(8), 1010.
Wang, J., Tao, Z., Yang, R., Gao, Z., Shan, D. and Wang, W. (2023). A review of aircraft fire accident investigation techniques: Research, process, and cases. Engineering Failure Analysis, 107558.