بررسی نقش گرایش کارآفرینانه بر عملکرد نوآوری در صنایع هوایی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)، تهران، ایران

2 استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: در دنیای پویای امروز، کسب‌وکارها با چالش‌های زیادی در حفظ جایگاه رقابتی خود در بازار مواجه هستند. یکی از راهکارهای حفظ این جایگاه، توانایی نوآوری است که می‌تواند مزیتی رقابتی برای کسب‌کارها فراهم آورد. این مطالعه به دنبال بررسی اثرات گرایش کارآفرینانه و جهت‌گیری یادگیری بر عملکرد نوآوری محصول در شرکت‌های صنایع هوایی ایران است.
روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت پیمایشی و از نظر نوع داده‌ها کمی می‎باشد. در این پژوهش از رویکرد کمی برای آزمون فرضیه نقش میانجی جهت‌گیری یادگیری بر رابطه میان گرایش کارآفرینانه و عملکرد نوآوری محصول استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شرکت‌های صنایع هوایی ایرانی است. داده‌های از طریق پرسشنامه استاندارد گردآوری شده به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با مدل‌سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) با استفاده از نرم‌افزار SmartPLS 3 انجام پذیرفت.
یافته‌ها: تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که جهت‌گیری یادگیری رابطه میان گرایش کارآفرینانه و عملکرد نوآوری محصول را میانجی می‌کند. این یافته نشان می‌دهد که در حالی که گرایش کارآفرینانه به طور مستقیم بر عملکرد نوآوری محصول تأثیرگذار است، جهت‌گیری یادگیری می‌تواند این تأثیر را افزایش دهد و نقش حیاتی خود را در فرآیند نوآوری نشان دهد.
نتیجه‌گیری: این مطالعه بر اهمیت تقویت جهت‌گیری یادگیری در شرکت‌ها به منظور برای تقویت اثرات مثبت گرایش کارآفرینانه بر عملکرد نوآوری محصول تأکید دارد. با انجام این پژوهش، شرکت‌ها می‌توانند عملکرد بهتری در محیط رقابتی امروز داشته باشند و قابلیت‌های نوآورانه خود را بهبود بخشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Role of Entrepreneurial Orientation on Innovation Performance in Aviation Industry

نویسندگان [English]

  • Hossein Fathabadi 1
  • Armin Khaleghi Forghani 2
1 Assistant Professor, Khatam Al-Anbiya Air Defense University, Tehran, Iran
2 Assistant Prof., Faculty of Management,, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background & Purpose: In today's dynamic world, businesses face many challenges in maintaining their competitive position in the market. One of the ways to maintain this position is the ability to innovate, which can provide a competitive advantage for them. This study seeks to investigate the effects of entrepreneurial orientation and learning orientation on product innovation performance in Iranian aviation industry.
Methodology: In this research, a quantitative approach was used to test the hypothesis of the mediating role of learning orientation on the relationship between entrepreneurial orientation and product innovation performance. The data was obtained through a standard questionnaire from Iranian aviation industry. Data analysis was done by structural equation modeling by partial least square method (PLS-SEM) using SmartPLS 3 software.
Findings: The analyzes showed that learning orientation mediates the relationship between entrepreneurial orientation and product innovation performance. This finding shows that while entrepreneurial orientation directly affects product innovation performance, learning orientation can increase this effect and show its vital role in the innovation process.
Conclusion: This study emphasizes the importance of strengthening learning orientation in companies in order to strengthen the positive effects of entrepreneurial orientation on product innovation performance. By doing this research, companies can perform better in today's competitive environment and improve their innovative capabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial orientation
  • innovation performance
  • Learning orientation