بررسی میزان مؤلفه‌های توانمندسازی کارکنان نظامی (موردمطالعه: یکی از معاونت‌های ستاد نیروی پدافند هوایی آجا)

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص)، تهران، ایران

2 استادیار دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص)

چکیده

کارایی و توسعه هر سازمانی تا حد زیادی به کاربرد صحیح نیروی انسانی بستگی دارد. برای اینکه کارکنان احساس توانمندی کنند، باید شرایط و بسترهای لازم در سازمان فراهم شود. در مقاله حاضر، به بررسی سطح مؤلفه‌های توانمندسازی کارکنان نظامی پرداخته شده است. سؤال اصلی پژوهش این است که آیا عوامل (احساس معنی‌داری، احساس مؤثر بودن، احساس انتخاب، احساس شایستگی، احساس اعتماد) بر توانمندسازی کارکنان نظامی مؤثر می‌باشند و از طرف دیگر آیا توانمندسازی برحسب متغیرهای زمینه‌ای تفاوت معناداری دارد؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات از پرسشنامه استاندارد 27 سؤالی توانمندسازی استفاده گردید. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه کارکنان یکی از معاونت‌های تخصصی ستاد نپاجا است که شامل حدود 200 نفر می‌باشد. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه آماری تحقیق 89 نفر محاسبه شد. برای تعیین روایی و اعتبار پرسشنامه از روایی محتوایی و ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. در بخش آمار استنباطی از آزمون همبستگی (ضریب همبستگی پیرسون)، رگرسیون دو متغیره استفاده شد. نتایج تبیینی گویای این است که در فاصله اطمینان 95 درصد رابطه متغیرهای تأثیرگذار بر توانمندسازی مورد تأیید واقع شد و توانمندسازی تنها برحسب تحصیلات داری تفاوت معناداری بود. در ضمن نتایج تجزیه علیت نشان داد که متغیر احساس معنی‌داری بیشترین تأثیر مثبت و مستقیم را بر روی توانمندسازی کارکنان دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessing the level of empowerment components of military personnel (Case study: one of the deputies of the AJA Air Defense Staff)

نویسنده [English]

  • Hossein Fathabadi 2
2 Assistant Professor of Khatam Al Anbia University of Air Defense (PBUH)
چکیده [English]

The efficiency and development of any organization depends to a large extent on the proper use of human resources. In order for employees to feel empowered, the necessary conditions and contexts must be provided in the organization. In the present article, the level of empowerment components of military personnel is examined. The main question is what factors (sense of significance, sense of experimentation, sense of choice, sense of competence, sense of confidence) are empowering other military equipment, and is empowerment significantly different in terms of contextual changes? To find the answers to these questions, a standard questionnaire of 27 empowerment questions was used. The statistical population in this study includes all employees of one of the specialized deputies of Napaja headquarters, which includes about 200 people. Using Cochran's formula, the statistical sample size of 89 people was calculated. Content validity and Cronbach's alpha coefficient were used to determine the validity and reliability of the questionnaire. In the inferential statistics section, correlation test (Pearson correlation coefficient) and bivariate regression were used. Explanatory results show that in the 95% confidence interval, the relationship between the variables affecting empowerment was confirmed and empowerment was a significant difference only in terms of education.. In addition, the results of causal analysis showed that the significant variable has the most positive and direct effect on employee empowerment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Empowerment
  • Choice
  • Sense of meaning
  • Sense of trust
  • Sense of competence
  • Sense of effectiveness
]۱[ آقاویردی، بابک، (1390) عوامل مؤثر بر توانمندسازی نیروی انسانی به‌منظور تعالی انسانی در بین کارمندان گمرک جمهوری اسلامی ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش تحول دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، استاد راهنما: فتاح شریف‌زاده.
]۲[ اورعی یزدانی، بدرالدین؛ یعقوبی، نورمحمد؛ غفوری جلیسه، محمد؛ سمیع پورگیری، ابراهیم، (1391)، بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر توانمندسازی کارکنان و معرفی راهکارهای بهبود آن، فصلنامه توسعه، سال هفتم، شماره 24.
]۳[ اخوان، علی‌محمد؛ جمشیدی، مسلم؛ یزدی خواه، مهدیه السادات، (1391)، بررسی عوامل سازمانی مؤثر بر توانمندسازی کارکنان ناجا.
]۴[ بازرگان، عباس؛ خرازی،کمال؛ جمالی فر،منصور، (1391)، بررسی مقایسه‌ای آموزش مداوم بر توانمندسازی منابع انسانی در دانشکده‌های پزشکی و فنی دانشگاه تهران، ماهنامه اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی کار و جامعه،شماره 150.
]۵[ تیمور نژاد، کاوه؛ صریحی اسفستانی، رسول، (1389)، تأثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی روان‌شناختی کارکنان ستادی امور اقتصاد و دارایی، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، شماره 62، 59-37.
]۶[ جزینی، علیرضا، (1387)، عوامل مؤثر بر توانمندسازی کارکنان، چاپ اول، تهران، ناشر معاونت آموزش ناجا.
]۷[ حلاجیان، ابراهیم؛ ثریایی،علی، (1391)، بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران روش AHP ، فصلنامه مدیریت، سال نهم، ویژه‌نامه.
]۸[ خالقی، ارغوان، (1389)، عوامل مؤثر بر توانمندسازی کارکنان بانک صنعت‌و‌معدن، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، استاد راهنما: میرعلی سید نقوی.
]۹[ خانعلیزاده، رقیه؛ کردنائیچ، اسدا..؛ فانی، علی‌اصغر؛ مشبکی، اصغر، (1389)، رابطه بین توانمندسازی و یادگیری سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس، پژوهش‌نامه مدیریت تحول، سال دوم، شماره 3.
]۱۰[ دلاوری حمزه کلائی، بیگم، (1390)، بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی کارکنان شهرداری منطقه 2، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، استاد راهنما: کاوه تیمور نژاد.
]۱۱[ دعائی،حبیب االله؛ مرتضوی، سعید، کوشا زاده، سعید، (1390)، اثر توانمندسازی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، سال دوم، شماره 3 و 4، شماره پیاپی 7 و 8، 147-121.
]۱۲[ رجایی پور، سعید و  جمشیدیان، عبدالرسول و نادری، ناهید (1387)، مفاهیم و راهبردهای توانمندسازی کارکنان، ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 186.
]۱۳[ طالب نژاد، احمد؛ تابع بردبار،فریبا؛ صرافپور،مهران، (1391)، رابطه توانمندسازی روان‌شناختی و کیفیت زندگی کاری، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت سرمایه انسانی، سال اول، شماره 1، 117-93.
]۱۴[ صدقی، سیما، (1389)، بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی کارکنان بانک ملت حوزه مراغه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، استاد راهنما: رضا رسولی.
]۱۵[ احسانی،محبوبه ؛شفازاده ابوالفضل،بررسی موضوع توانمندسازی در سازمان‌ها نشریه فروغ تدبیر،زمستان سال 1391، شماره 20.
]۱۶[ کارتر، تونی، (2009)، نقش رفتار سازمانی بر توانمندسازی کارکنان.
]۱۷[ میرطالبی، سمانه السادات، (1390)، بررسی و ارائه راهکارهای توانمندسازی کارکنان اتحادیه تعاون بر اساس مدل لیتگو، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دانشکده علوم انسانی.
]۱۸[ معینی فر، نگار، (1390)، بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان میانه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، استاد راهنما: آقای ضماهنی.
]۱۹[ وطنی، خسرو، (1389)، بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی منابع انسانی ادارات کل برنامه‌ریزی و نظارت اعتباری و اعتبارات بانک ملت، فصلنامه مدیریت، سال هفتم، شماره 20.
[20] Bogler, Ronit. Somech, Anit.(2004), Influence of teacher empowerment on teachers'
[21] Kim, P., Lee, G. and Jang, J. (2017), "Employee empowerment and its contextual determinants and outcome for service workers", Management Decision, Vol. 55 /No. 5, pp. 1022-1041.
[22] Mostafa, A. (2017), "The mediating role of positive affect on the relationship between psychological empowerment and employee outcomes", Evidence-based HRM, Vol. 5 No. 3, pp. 266-282.
[23] Guerrero, S., Chênevert, D., Vandenberghe, C., Tremblay, M. and Ben Ayed, A. (2018), "Employees’ psychological empowerment and performance: how customer feedback substitutes for leadership", Journal of Services Marketing, Vol. 32 /No. 7, pp. 868-879.
[24] Baird, K., Su, S. and Munir, R. (2018), "The relationship between the enabling use of controls, employee empowerment, and performance", Personnel Review, Vol. 47 /No. 1, pp. 257-274.
[25] Pradhan, R., Panda, M. and Jena, L. (2017), "Transformational leadership and psychological empowerment", Journal of Enterprise Information Management, Vol. 30 /No. 1, pp. 82-95.
[26] Singh, M. and Sarkar, A. (2019), "Role of psychological empowerment in the relationship between structural empowerment and innovative behavior", Management Research Review, Vol. 42 /No. 4, pp. 521-538.
[27] Hirzel, A., Leyer, M. and Moormann, J. (2017), "The role of employee empowerment in the implementation of continuous improvement", International Journal of Operations & Production Management, Vol. 37 /No. 10, pp. 1563-1579.
[28] Jeung, C. and Yoon, H. (2016), "Leader humility and psychological empowerment: investigating contingencies", Journal of Managerial Psychology, Vol. 31 /No. 7, pp. 1122-1136.
[29] Horrenkol boy c, Judson G.thomas and Heffiner Judith A.(1999), defining and Measuring employee Empoverment, journal of Applied behavioral science, spe, vol. 35, issue 3.
[30] Liu, M.M. Anita. Chiu, W.M. Fellows, Richard.(2007), Enhancing commitmentthrough work empowerment, Journal: Engineering, ConstructionandArchitecturalManagementVol14No: 6pp: 568-580.
[31] Moye, Melindaj. (2003). the relationship of employee empowerment & commitment to the organization to interpersonal. Level trust. Ph.D. The University of Uiowa.
[32] Sprutzer grechaen M.(1996),” social characteristies of psychological Empoverment “, academy of management journal, vol.39,no.2.
[33] Savery, K.L.Luks, A.J. (2001). The relation between Empowerment, job satisfaction and reported stress levels: some Australian evidence. Leadership & organization Development Journal. 3/2.P97-104.
[34] Tsung,H.K,et al.(2009) Employe  Empowerment in a technology Advanced work Environment international management & data systems,110,(1),p.24-420.