تحلیل شایستگی‌های مورد نیاز دانشجویان خلبانی با هدف بهبود فرآیندهای گزینش و توسعه

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 دانشیار برنامه ریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 دانشیار مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

4 استادیار مدیریت آموزش عالی دانشگاه علوم و فنون شهید ستاری، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: در بخش هوانوردی نظامی، خلبانان نقش مهمی در تضمین امنیت ملی ایفا نموده و به مهارت‌ها و توانایی‌های ویژه‌ای نیاز دارند. شناسایی شایستگی‌های مورد نیاز و توسعه این شایستگی‌ها، به‌ویژه در حرفه‌هایی مانند خلبانی که نیازمند مهارت‌های چندبعدی است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مطالعه با هدف تحلیل شایستگی‌های مورد نیاز دانشجویان خلبانی با هدف بهبود فرآیندهای گزینش و توسعه انجام‌شده است.
روش‌شناسی: این پژوهش به‌صورت کاربردی و توصیفی با روش تحقیق آمیخته و استراتژی استقرایی انجام شده است. ابتدا در بخش کیفی ادبیات مرتبط با شایستگی‌های خلبانان برای شناسایی مؤلفه‌های اولیه بوسیله روش تحلیل محتوای استقرایی مورد مطالعه قرار گرفت سپس مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته‌ای با 9 استاد خلبان با تجربه مدیریتی انجام گرفت و داده‌ها با استفاده از تحلیل مضمون و نرم‌افزار MaxQDA2020 بررسی شد. در بخش کمی، برای تعمیم نتایج، پرسشنامه‌ای طراحی و بین 167 نفر از خلبانان زبده و اساتید خلبانی توزیع شد. در نهایت، از مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار Smart PLS برای ارزیابی روابط متغیرها و اعتبار مدل استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل شایستگی‌های مورد نیاز نشان داد شایستگی‌های مورد نیاز دانشجویان خلبانی شامل: شایستگی روانی – حرکتی، شایستگی هوانوردی، شایستگی شخصیتی، شایستگی جسمانی، شایستگی شناختی و شایستگی اجتماعی بودند .این شایستگی‌ها از عوامل مورد نیاز موفقیت در حرفه خلبانی به شمار می‌روند. تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که شایستگی‌های شناسایی شده همبستگی بالایی با الگوی شایستگی‌های دانشجویان خلبانی دارند و به‌خوبی تغییرات را توضیح می‌دهند. مقادیر آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بالاتر از 0.7 بود که نشان‌دهنده پایایی مناسب پرسشنامه است. همچنین، معیار R2 برازش مناسب مدل ساختاری و معیار GOF با مقدار 0.62 برازش بسیار خوب مدل کلی پژوهش را تایید کردند.
نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش می‌توانند به بهبود فرآیندهای گزینش و توسعه استعداد دانشجویان خلبانی در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران کمک کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Competency Analysis for Pilot Students to Improve Selection and Development Processes

نویسندگان [English]

  • Mohsen Gheysari 1
  • Abasalt khorasani 2
  • Mahmoud Abolghasemi 3
  • Dariush Mehri 4
1 1. Ph.D. Candidate in Higher Education Development Planning, Shahid Beheshti University , Tehran, Iran
2 Associate Professor of Higher Education Development Planning, Shahid Beheshti University , Tehran, Iran
3 Associate Professor of Educational Management and Planning, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
4 Assistant Professor of Higher Education Management, Shahid Sattari University of Science and Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: In the military aviation sector, pilots play a crucial role in ensuring national security and require specific skills and abilities. Identifying and developing the required competencies, especially in professions like piloting that demand multidimensional skills, holds significant importance. This study aimed to analyze the necessary competencies for pilot students to enhance selection and development processes.
Methodology: This applied and descriptive research was conducted using a mixed-methods approach with an inductive strategy. First, in the qualitative phase, the relevant literature on pilot competencies was reviewed to identify initial components using inductive content analysis. Then, semi-structured interviews were conducted with 9 experienced pilot instructors with managerial backgrounds, and the data were analyzed using thematic analysis and MaxQDA2020 software. In the quantitative phase, to generalize the results, a questionnaire was designed and distributed among 167 skilled pilots and flight instructors. Finally, structural equation modeling (SEM) and Smart PLS software were used to evaluate the relationships between variables and the validity of the model.
Findings: The results of the competency analysis indicated that the required competencies for pilot students include psychomotor, aviation, personality, physical, cognitive, and social competencies. These competencies are considered essential for success in the piloting profession. The confirmatory factor analysis (CFA) Confirmatory factor analysis showed that the identified competencies have a high correlation with the competency model for pilot students and effectively explain its variations. The Cronbach's alpha and composite reliability values were above 0.7, indicating the reliability of the questionnaire. Furthermore, the R2 value demonstrated a good fit for the structural model, and the GOF criterion with a value of 0.62 confirmed the excellent overall fit of the model.
Conclusion: The findings of this study can help improve the selection and talent development processes of pilot students in the Air Force of the Islamic Republic of Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychomotor competency
  • Aviation competency
  • Personality competency
  • Physical competency
  • Cognitive competency
  • Social competency