تحلیل شایستگی‌های مورد نیاز دانشجویان خلبانی با هدف بهبود فرآیندهای گزینش و توسعه

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 دانشیار برنامه ریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 دانشیار مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

4 استادیار مدیریت آموزش عالی دانشگاه علوم و فنون شهید ستاری، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: در بخش هوانوردی نظامی، خلبانان نقش مهمی در تضمین امنیت ملی ایفا نموده و به مهارت‌ها و توانایی‌های ویژه‌ای نیاز دارند. شناسایی شایستگی‌های موردنیاز و توسعه این شایستگی‌ها، به‌ویژه در حرفه‌هایی مانند خلبانی که نیازمند مهارت‌های چندبعدی است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مطالعه با هدف تحلیل شایستگی‌های موردنیاز دانشجویان خلبانی و بهبود فرآیندهای گزینش و توسعه انجام‌ شده است.
روش‌شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی بوده که با روش تحقیق آمیخته و راهبرد استقرایی انجام‌شده است. ابتدا در بخش کیفی ادبیات مرتبط با شایستگی‌های خلبانان برای شناسایی مؤلفه‌های اولیه به‌وسیله روش تحلیل محتوای استقرایی موردمطالعه قرار گرفت سپس مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته‌ای با 9 استادخلبان باتجربه مدیریتی انجام گرفت و داده‌ها با استفاده از تحلیل مضمون و نرم‌افزار مکس‌کیو‌دی اِی بررسی شد. در بخش کمی، برای تعمیم نتایج، پرسشنامه‌ای طراحی و بین 167 نفر از خلبانان مجرب و اساتید خلبانی توزیع شد. از مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار اِسمارت‌ پی‌اِل‌اِس برای ارزیابی روابط متغیرها و اعتبار مدل استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که شش بُعد اصلی شایستگی شامل شایستگی‌های شناختی، شخصیتی، اجتماعی، روانی–حرکتی، هوانوردی و جسمانی برای موفقیت در آموزش و عملیات خلبانی نظامی ضروری هستند. از دیدگاه خبرگان، شایستگی شناختی (توانایی تحلیل و تصمیم‌گیری)، شایستگی شخصیتی (تاب‌آوری و تعهد) و شایستگی اجتماعی (هوش هیجانی و کار تیمی) بیشترین اهمیت را دارند. برازش مدل مفهومی نیز از طریق شاخص نیکویی برازش و با به دست آمدن عدد 62/0 تأیید شد.
نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش می‌تواند به بهبود فرآیندهای گزینش و توسعه استعداد دانشجویان خلبانی در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران کمک کند. نتایج نشان می‌دهد که سازمان‌های هوانوردی می‌توانند با شناسایی شایستگی‌های موردنیاز دانشجویان خلبانی و با توسعه این شایستگی‌ها علاوه بر کاهش هزینه‌ها، ایمنی و عملکرد سازمانی را ارتقا دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Competency Analysis for Pilot Students to Improve Selection and Development Processes

نویسندگان [English]

  • Mohsen Gheysari 1
  • Abasalt khorasani 2
  • Mahmoud Abolghasemi 3
  • Dariush Mehri 4
1 1. Ph.D. Candidate in Higher Education Development Planning, Shahid Beheshti University , Tehran, Iran
2 Associate Professor of Higher Education Development Planning, Shahid Beheshti University , Tehran, Iran
3 Associate Professor of Educational Management and Planning, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
4 Assistant Professor of Higher Education Management, Shahid Sattari University of Science and Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background & Purpose: In the military aviation sector, pilots play a crucial role in ensuring national security and require specific skills and competencies. Identifying and developing these competencies is especially critical in multidimensional professions such as piloting. This study aims to analyze the required competencies for pilot cadets and improve selection and development processes.
Methodology: This applied and descriptive research employed a mixed-methods approach with an inductive strategy. In the qualitative phase, the literature on pilot competencies was examined using inductive content analysis to identify initial components. Subsequently, semi-structured interviews were conducted with nine experienced pilot instructors holding managerial positions. The data were analyzed using thematic analysis with MaxQDA2020 software. In the quantitative phase, to generalize the findings, a questionnaire was designed and distributed among 167 experienced pilots and flight instructors. Structural equation modeling (SEM) and SmartPLS software were used to evaluate variable relationships and model validity.
Findings: The results indicated that six core dimensions of competency—cognitive, personality, social, psychomotor, aviation, and physical—are essential for success in military pilot training and operations. According to experts, cognitive competency (analytical thinking and decision-making), personality competency (resilience and commitment), and social competency (emotional intelligence and teamwork) were considered the most important. The conceptual model demonstrated good fit with a GOF index of 0.62.
Conclusion: The findings of this study can contribute to improving the selection and talent development processes for pilot cadets in the Islamic Republic of Iran Air Force. The results suggest that by identifying and developing the required competencies in pilot cadets, aviation organizations can enhance safety and organizational performance while reducing costs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychomotor competency
  • Aviation competency
  • Personality competency
  • Physical competency
  • Cognitive competency
  • Social competency
الماسی، مصطفی؛ رنجبر نائینی، علیرضا؛ خوشدل، علیرضا؛ اسلامی، رضا و محسن زاده؛ حمیدرضا. (1398). بررسی عملکرد شناختی بینایی-فضایی و توجه در خلبانان ارتش جمهوری اسلامی ایران. مجله علوم مراقبتی نظامی،6(4)،276-286
سلیمانی، کوروش؛ سهرابی، فرامرز و کلانتری، مهدی. (1400). تدوین الگوی ساختاری عملکرد شناختی خلبانان بر اساس منابع استرس و آگاهی موقعیتی: نقش میانجیگر خستگی ذهنی و عوامل پروازی. مجله علوم روان‌شناختی،20(102)،889-899.
سرواحد، حسام؛ فرحبخش، کیومرث و عسگری، محمد. (1401). تدوین عوامل فردی مثبت و منفی مؤثر بر آماده‌سازی روانی خلبانان خطوط هوایی. نشریه فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی،13(52)،279-257.
Arthur, W., Jr., Barrett, G. V., & Doverspike, D. (1990). The validation of an information-processing-based test battery for the prediction of handling accidents among petroleum product transport drivers. Journal of Applied Psychology, 75(6), 621-628.
Brannick, M. T. (2007). Job and work analysis: Methods, research, and applications for Human Resource Management (2nd ed.). Sage Publications.
Broach, D., Schroeder, D., & Gildea, K. (2019). Best practices in pilot selection (DOT/FAA/AM-19/06). U.S. Department of Transportation, Federal Aviation Administration, Office of Aviation, Civil Aerospace Medical Institute. https://www.faa.gov/go/oamtechreports
Carretta, T. R., & Ree, M. J. (2000). Pilot selection methods (No. AFRL-HE-BR-TR-2000-XXXX). National Technical Information Service.
Chidester, T. R., Helmreich, R. L., Gregorich, S. E., & Geis, C. E. (1991). Pilot personality and crew coordination: Implications for training and selection. International Journal of Aviation Psychology, 1(1), 25-44. https://doi.org/10.1207/s15327108ijap0101_3
Cuyacot, E. P., & Cuyacot, M. T. (2022). Competency-based education: Learner’s new process for success. International Journal of Research Studies in Education. https://doi.org/10.5861/ijrse.2022.165
European Union Aviation Safety Agency. (2016). Terms of reference for a rulemaking task: Evidence-based and competency-based training (pp. 1–37). EASA. https://www.easa.europa.eu/system/files/dfu/ToR%20RMT.0456%20and%200621%20and%200622%20Issue%202.pdf
European Union Aviation Safety Agency. (2020). Easy access rules for medical requirements (pp. 1–274). EASA. https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/Easy_Access_Rules_for_Medical_Requirements.pdf
Federal Aviation Administration. (2021). Guide for aviation medical examiners (pp. 1–17). U.S. Department of Transportation. https://www.faa.gov/licenses_certificates/medical_certification/
Gallardo-Gallardo, E., Thunnissen, M., & Scullion, H. (2019). Talent management: context matters. The International Journal of Human Resource Management, 31(4), 457–473.
Gontar, P., & Hörmann, H. J. (2014). Flight crew performance and CRM ratings based on three different perceptions. In Aviation psychology: Facilitating change (s): Proceedings of the 31st EAAP Conference (pp. 310-316). https://www.researchgate.net/publication/272027651
Gopher, D., & Kahneman, D. (1971). Individual differences in attention and prediction of flight criteria. Perceptual and Motor Skills, 33(3), 1334-1342. https://doi.org/10.2466/pms.1971.33.3f.1334
Helmold, M. (2021). New work as an opportunity for performance excellence. In New work, transformational and virtual leadership (pp. 19–30). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-66837-2_3
Helmreich, R. L., Merritt, A. C., & Wilhelm, J. A. (1999). The evolution of crew resource management training in commercial aviation. International Journal of Aviation Psychology, 9(1), 19-32.
Hoermann, H. J., & Goerke, P. (2014). Assessment of social competence for pilot selection. The International Journal of Aviation Psychology, 24(1), 6-28.
International Air Transport Association. (2025). Competency assessment instructors/evaluators and evaluation for pilots, and guidance material (4th ed.). IATA.
Jo, H.-A., Park, M., & Song, J. H. (2023). Career competencies: An integrated review of the literature. European Journal of Training and Development. https://doi.org/10.1108/EJTD-04-2023-0052
Kaliannan, M. (2022). Talent management as a strategic priority in aviation: Addressing employee retention and operational performance challenges post-pandemic. Proceedings of the 4th International Aviation Management Conference (IAMC-2022), Dubai, UAE.
Kloudova, G., & Stehlik, M. (2017). The enhancement of training of military pilots using psychophysiological methods. World Academy of Science, Engineering and Technology International Journal of Aerospace and Mechanical Engineering, 11(11), 4–8.
Kulkarni, G. (2021). Review paper on competencies essential for project manager.
Larson, D. A. (2017). Multi-dimensional assessment of professional competence during initial pilot training (Doctoral dissertation, University of Colorado at Denver). ProQuest LLC. Available at: ProQuest Dissertation Link​. ERIC. EASA.
Maurino, D. E., & Murray, P. S. (2010). Crew resource management. In J. A. Wise, V. D. Hopkin, & D. J. Garland (Eds.), Handbook of aviation human factors (2nd ed., pp. 10-20). CRC Press.
Mizrak, F. (2023). Evaluation of non-type rated pilot selection criteria in the civil aviation industry with AHP and TOPSIS methods. Pressacademia, 10(1), 1-11.
Mostarac, N., Reščić, A., Mihetec, T., & Novak, D. (2022). Flight training syllabus structure impact on proactive planning of high-performance military aircraft pilot training operations in flexible airspace structures. Promet - Traffic and Transportation, 34(6), 839–848.
Olson, T. M., Walker, P. B., & Phillips, H. L. (2009). Assessment and selection of aviators in the U.S. Military. In Human performance enhancement in high-risk environments: Insights, developments, and future directions from military research (pp. 37-57). CRC Press.
Prince, C., & Salas, E. (1999). Team processes and their training in aviation. In D. J. Garland, J. A. Wise, & V. D. Hopkin (Eds.), The handbook of aviation human factors (pp. 193-214). Lawrence Erlbaum Associates.
Psychometric Success. (2024). What are competencies – definition & guide. Retrieved from https://www.psychometric-success.com.
Skorobogatova, O. (2024). Competency model as a factor in the social development of the enterprise. In Social development (pp. 1–42). Springer.
Staškeviča, A. (2019). The importance of competency model development. Acta Oeconomica Pragensia, 27(2), 84–98. https://doi.org/10.18267/j.aop.606
Stauffer, J. M., Ree, M. J., & Carretta, T. R. (1996). Cognitive-components tests are not much more than g: An extension of Kyllonen's analyses. The Journal of General Psychology, 123(3), 193-205.
Stewart, G. L., & Brown, K. G. (2019). Human Resource Management (4th ed.). Wiley. (chapter7), pp.202-240.
Vetvitskaya, S. M., & Malchinsky, F. V. (2023). Moral values of a future military pilot as the reliability of predicted professional psychological selection. Dependability, 23(1), 24–29.
Wong, S. (2020). Competency definitions, development and assessment: A brief review. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 9(2), 95–114.
Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS Quarterly, 33(1), 177–195.