مدل جامعه‌پذیری افراد جدیدالاستخدام با رویکرد منتورینگ

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی ، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه رهبری و سرمایه انسانی دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 دانشیار، گروه رهبری و سرمایه انسانی دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران، تهران,,ایران

چکیده

زمینه و هدف: در سازمان‌های امروزی، جامعه‌پذیری کارکنان جدید به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی در کاهش زمان انطباق، افزایش بهره‌وری، و تقویت تعهد سازمانی شناخته می‌شود. در این میان، استفاده از رویکردهای نوآورانه مانند منتورینگ به‌عنوان یک ابزار مؤثر برای تسهیل این فرایند، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. بر این اساس، در پژوهش حاضر به ارائه مدل جامعه‌پذیری افراد جدیدالاستخدام با رویکرد منتورینگ در بین اعضای هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخته شده است.
روش‌شناسی: این تحقیق کیفی و کاربردی است. مشارکت‌کنندگان آن، اعضای هیات ‌علمی جدیدالاستخدام (منتی‌ها) دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند که از طریق روش نمونه‌گیری هدفمند تعیین شدند. برای شناسایی مقوله‌های جامعه‌پذیری افراد جدیدالاستخدام با رویکرد منتورینگ، از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شد و با 21 نفر از اعضاهیات‌علمی جدیدالاستخدام (منتی‌ها) دانشگاه علوم پزشکی مصاحبه‌های عمیق به‌عمل آمد. برای تحلیل داده‌ها از روش پدیدارشناسی (تجزیه و تحلیل درون مایه‌ای) ون مانن استفاده شد.
یافته‌ها: نتیجه تحلیل داده‌های پژوهش شامل پدیدار شدن 6 خوشه‌بندی با 18 درون‌مایه اصلی و 76 درون مایه فرعی بود. درون مایه‌های مربوط به "چیستی و ماهیت تجارب زیسته"، مشتمل بر 3 خوشه‌بندی کلی (مقوله محوری، راهبرد و نتایج) در 7 درون‌مایه اصلی و 26 درون‌مایه فرعی است. درون‌مایه‌های مربوط به "چگونگی" مشتمل بر 4 خوشه‌بندی کلی (تسهیلگر، تعدیلگر، موانع و زمینه) در 11 درون‌مایه اصلی و 57 درون‌مایه فرعی تشریح گردیدند.
نتیجه‌گیری: مستندسازی جامعه‌پذیری سازمانی موجب احساس مالکیت بیشتری اعضای سازمان نسبت به سازمان می‌شود. این مدل با فراهم کردن بستری برای یادگیری تعاملی، مشارکت فعال و تبادل تجربیات، نه تنها به موفقیت شغلی افراد کمک می‌کند، بلکه بهره‌وری سازمانی را نیز ارتقا می‌بخشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Socialization Model of Newly Hired People with Mentoring Approach

نویسندگان [English]

  • Hadi Eskandari 1
  • Abbas Nargesian 2
  • marjan fayyazi 3
1 Ph.D. student in Public Administration, Kish International Campus, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Leadership and Human Capital, Faculty of Public Administration and Organizational Sciences, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Department of Leadership and Human Capital, Faculty of Public Administration and Organizational Sciences, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Background & Purpose: In today's organizations, the socialization of new employees is known as one of the key factors in reducing adaptation time, increasing productivity, and strengthening organizational commitment. Meanwhile, the use of innovative approaches such as mentoring as an effective tool to facilitate this process has attracted a lot of attention. Based on this, in the present research, the socialization model of newly hired people with the mentoring approach has been presented among the faculty members of Tehran University of Medical Sciences.
Methodology: This research is qualitative and practical. Its participants were newly recruited academic faculty members (mentees) of Tehran University of Medical Sciences, who were determined through the purposeful sampling method. A semi-structured interview was used to identify the socialization categories of newly hired people with the mentoring approach, and in-depth interviews were conducted with 21 newly hired academic faculty members (mentees) of the University of Medical Sciences. Van Manen's phenomenological method (thematic analysis) was used for data analysis.
Findings: The result of the research data analysis included the emergence of 6 clusters with 18 main themes and 76 sub-themes. The topics related to "what and nature of lived experiences" consist of 3 general clusters (central category, strategy and results) in 7 main topics and 26 sub-topics. The topics related to "how" consisting of 4 general clusters (facilitator, moderator, barriers and background) were explained in 11 main topics and 57 sub-themes.
Conclusion: Documenting organizational socialization makes the members of the organization feel more ownership towards the organization. By providing a platform for interactive learning, active participation and exchange of experiences, this model not only helps people's career success, but also improves organizational productivity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Socialization
  • Newly Hired People
  • Mentoring
  • Organizational Acceptance