مدل جامعه‌پذیری افراد جدیدالاستخدام با رویکرد منتورینگ

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی ، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه رهبری و سرمایه انسانی دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 دانشیار، گروه رهبری و سرمایه انسانی دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران، تهران,,ایران

چکیده

زمینه و هدف: در سازمان‌های امروزی، جامعه‌پذیری کارکنان جدید به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی در کاهش زمان انطباق، افزایش بهره‌وری، و تقویت تعهد سازمانی شناخته می‌شود. در این میان، استفاده از رویکردهای نوآورانه مانند منتورینگ به‌عنوان یک ابزار مؤثر برای تسهیل این فرایند، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. بر این اساس، در پژوهش حاضر به ارائه مدل جامعه‌پذیری افراد  جدیدالاستخدام  با رویکرد منتورینگ در بین اعضای هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخته شده است.
روش‌شناسی: این تحقیق کیفی و کاربردی است. مشارکت‌کنندگان آن، اعضای هیات ‌علمی جدیدالاستخدام (منتی‌ها) دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند که از طریق روش نمونه‌گیری هدفمند تعیین شدند. برای شناسایی مقوله‌های جامعه‌پذیری افراد  جدیدالاستخدام  با رویکرد منتورینگ، از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شد و با 21 نفر از اعضاهیات‌علمی جدیدالاستخدام (منتی‌ها) دانشگاه علوم پزشکی مصاحبه‌های عمیق به‌عمل آمد. برای تحلیل داده‌ها از روش پدیدارشناسی (تجزیه و تحلیل درون مایه‌ای) ون مانن استفاده شد.
یافته‌ها: نتیجه تحلیل داده‌های پژوهش شامل پدیدار شدن 6 خوشه‌بندی با 18 درون­مایه اصلی و  76 درون مایه فرعی بود. درون مایه­های مربوط به "چیستی و ماهیت تجارب زیسته"، مشتمل بر 3 خوشه­بندی کلی (مقوله محوری، راهبرد و نتایج) در 7 درون­مایه اصلی و  26 درون­مایه فرعی است. درون‌مایه‌های مربوط به "چگونگی" مشتمل بر  4 خوشه­بندی کلی (تسهیل‌گر، تعدیل‌گر، موانع و زمینه) در 11 درون­مایه اصلی و 57 درون­مایه فرعی تشریح گردیدند.
نتیجه‌گیری: مستندسازی جامعه­پذیری سازمانی موجب احساس مالکیت بیشتری اعضای سازمان نسبت به سازمان می‌شود. این مدل با فراهم کردن بستری برای یادگیری تعاملی، مشارکت فعال و تبادل تجربیات، نه تنها به موفقیت شغلی افراد کمک می‌کند، بلکه بهره‌وری سازمانی را نیز ارتقا می‌بخشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Socialization Model of Newly Hired People with Mentoring Approach

نویسندگان [English]

  • Hadi Eskandari 1
  • Abbas Nargesian 2
  • marjan fayyazi 3
1 Ph.D. student in Public Administration, Kish International Campus, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Leadership and Human Capital, Faculty of Public Administration and Organizational Sciences, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Department of Leadership and Human Capital, Faculty of Public Administration and Organizational Sciences, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Background & Purpose: In today's organizations, the socialization of new employees is known as one of the key factors in reducing adaptation time, increasing productivity, and strengthening organizational commitment. Meanwhile, the use of innovative approaches such as mentoring as an effective tool to facilitate this process has attracted a lot of attention. Based on this, in the present research, the socialization model of newly hired people with the mentoring approach has been presented among the faculty members of Tehran University of Medical Sciences.
Methodology: This research is qualitative and practical. Its participants were newly recruited academic faculty members (mentees) of Tehran University of Medical Sciences, who were determined through the purposeful sampling method. A semi-structured interview was used to identify the socialization categories of newly hired people with the mentoring approach, and in-depth interviews were conducted with 21 newly hired academic faculty members (mentees) of the University of Medical Sciences. Van Manen's phenomenological method (thematic analysis) was used for data analysis.
Findings: The result of the research data analysis included the emergence of 6 clusters with 18 main themes and 76 sub-themes. The topics related to "what and nature of lived experiences" consist of 3 general clusters (central category, strategy and results) in 7 main topics and 26 sub-topics. The topics related to "how" consisting of 4 general clusters (facilitator, moderator, barriers and background) were explained in 11 main topics and 57 sub-themes.
Conclusion: Documenting organizational socialization makes the members of the organization feel more ownership towards the organization. By providing a platform for interactive learning, active participation and exchange of experiences, this model not only helps people's career success, but also improves organizational productivity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Socialization
  • Newly Hired People
  • Mentoring
  • Organizational Acceptance
حسینی، رضا و جعفری، مجید. (1400). تاثیر برنامه‌های منتورینگ بر تعهد سازمانی کارکنان تازه‌وارد. مجله توسعه منابع انسانی، 8(2)، 75-90.
رضایی، محمدرضا و احمدی، کامران. (1398). نقش منتورینگ در تسهیل جامعه‌پذیری سازمانی: مطالعه موردی دانشگاه تهران. فصلنامه مدیریت منابع انسانی، 11(3)، 45-60.
زارعی، فاطمه و معینی، رضا. (1398). تاثیر منتورینگ بر عملکرد شغلی کارکنان: مطالعه در شرکت‌های فناوری اطلاعات. مجله مدیریت فناوری اطلاعات، 6(3)، 90-110.
عبدی، هادی. (1397). نقش منتورینگ در سازگاری فرهنگی تازه‌واردان: مطالعه در شرکت‌های بین‌المللی. فصلنامه مدیریت بین‌المللی، 10(1)، 67-82.
عزیزی نژاد، بهاره. (1395). بررسی رابطه سبک تفکر بخش های چهارگانه مغزی با مهارت های مدیران در دانشگاه اسلامی. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 5(2 )، 379-394.
کوثریه، محمدرضا؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم؛ عبدالهی، بیژن(1399). توسعه منابع انسانی با روش منتورینگ مطالعه موردی شرکت مدیریت شبکه برق ایران، فصلنامه پژوهش های سیاستگذاری و برنامه ریزی انرژی، 6(20)، 187-219.
Allen, T. D. and Eby, L. T. (2021). The Blackwell handbook of mentoring: A multiple perspectives approach. Wiley-Blackwell.
Anderson, P. (2017). The role of emotional intelligence in mentoring relationships. Leadership & Organization Development Journal, 38(8), 1123-1135.
Ashforth, B. E., Sluss, D. M. and Saks, A. M. (2007). Socialization tactics, proactive behavior, and newcomer learning: Integrating socialization models. Journal of Vocational Behavior, 70(3), 447-462.
Bandura, A. (1977). Social learning theory. Prentice-Hall.
Baran, M. (2022). Determinants of Mentoring in the Context of Human Capital Development. Modeling the Effectiveness of the Mentoring Processes in Business Tourism Organization. Journal of Environmental Management and Tourism (JEMT), 13(8 (64)), 2190-2204.
Bauer, T. N., Bodner, T., Erdogan, B., Truxillo, D. M. and Tucker, J. S. (2007). Newcomer adjustment during organizational socialization: A meta-analytic review of antecedents, outcomes, and methods. Journal of Applied Psychology, 92(3), 707-721.
Brescia, W., Miller, M. T. and Weaver, K. (2020). Digital mentoring: Issues and practices. Journal of Adult Learning, 31(2), 123-136.
Cable, D. M., Gino, F. and Staats, B. R. (2013). Reinventing employee onboarding. MIT Sloan Management Review, 54(3), 23-28.
Chandler, D. E., Kram, K. E. and Yip, J. (2011). An ecological systems perspective on mentoring at work: A review and future prospects. Academy of Management Annals, 5(1), 519-570.
Chelotti, N. Dasandi, N. Jankin Mikhaylov. S. (2022). Do intergovernmental organizations have a socialization effect on member state preferences? Evidence from the UN General Debate. International Studies Quarterly, 66(1), doi.org/10.1093/isq/sqab069.
Comin, LC, Pauli J. (2018). The meaning of work, organizational socialization and work context: the perspective of migrant workers. RAM. Revista de Administração Mackenzie, 6,19, DOI:10.1590/1678-6971/eramd180088.
Eby, L. T., Allen, T. D., Evans, S. C., Ng, T. and DuBois, D. L. (2013). Does mentoring matter? A multidisciplinary meta-analysis comparing mentored and non-mentored individuals. Journal of Vocational Behavior, 83(1), 106-120.
Feldman, D. C. (1981). The multiple socialization of organization members. Academy of Management Review, 6(2), 309-318.
Gamage D, Staubitz T, Whiting M. (2021). Peer assessment in MOOCs: Systematic literature review. Distance Education,42(2),268-89.
Gannon, S. (2022). Exploring the Impact of a Teacher Education Program on the Mathematical Anxieties of Elementary Pre-Service Teachers. International Electronic Journal of Mathematics Education, 17(4), http://hdl.handle.net/10464/14872.
Haggard, D. L., Dougherty, T. W., Turban, D. B. and Wilbanks, J. E. (2011). Who is a mentor? A review of evolving definitions and implications for research. Journal of Management, 37(1), 280-304.
Huizing, RL. (2013). The importance of ritual for follower development: An intertexture analysis of Leviticus 23 in the Pauline corpus, Doctoral dissertation, Regent University.
Hussey, L. Campbell-Meier, J. (2021). Are you mentoring or coaching? Definitions matter. Journal of Librarianship and Information Science, 53(3), 510-21.
Jamaluddin, A. Mulat, TC. Yunus, M. Jusuf, E. St. Malka, I. (2022). Health Workers' Capabilities on the Incompleteness of Basic Immunization through the Performance of Health Promotion and Parental Knowledge, Proceedings of the First Australian International Conference on Industrial Engineering and Operations Management,  2022.
Johnson, R. and Carter, H. (2019). Effects of mentorship on job satisfaction among new hires. Human Resource Management Review, 32(1), 101-117.
Lankau, M. J. and Scandura, T. A. (2002). An investigation of personal learning in mentoring relationships: Content, antecedents, and consequences. Academy of Management Journal, 45(4), 779-790.
Lapointe, É. (2017). Vandenberghe, C. Supervisory mentoring and employee affective commitment and turnover: The critical role of contextual factors. Journal of Vocational Behavior, 98(1), 98-107.
Ligadu, C. Anthony, P. (2015). E-mentoring ‘MentorTokou’: Support for mentors and mentees during the practicum. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 186, 410-5.
Lopez, M. and Garcia, N. (2018). Cultural implications of mentoring in multinational corporations. International Journal of Cross-Cultural Management, 12(4), 347-362.
Ragins, B. R. and Kram, K. E. (2007). The roots and meaning of mentoring. In B. R. Ragins & K. E. Kram (Eds.), The handbook of mentoring at work: Theory, research, and practice (pp. 3-15). Sage Publications.
Robinson, T. (2019). Mentorship as a strategic onboarding practice in small enterprises. Small Business Journal, 29(1), 45-60.
Smith, J. and Brown, L. (2020). Mentoring as a tool for onboarding: A qualitative study in the corporate sector. Journal of Organizational Behavior, 45(3), 234-256.
Sollova, D. (2019). Organizational socialization process and its impact on new employees’ job satisfaction, commitment, and retention intentions: Experiences from the banking sector in Kosovo. Thesis, Rochester Institute of Technology.
Thomas, E. and Green, B. (2022). Mentorship programs and their impact on retention rates. HR Strategies Journal, 41(2), 89-105.
Van Maanen, J. and Schein, E. H. (1979). Toward a theory of organizational socialization. Research in Organizational Behavior, 1, 209-264.
Van Mannen, M. (2006). Researching Lived Experience, Human Science for an
Action Sensitive Pedagogy, Ontario, Canada: The University of Western Ontario.
Williams, K. (2021). Exploring the dynamics of mentoring in virtual environments. Journal of Workplace Learning, 33(6), 520-538.