آسیب‌شناسی حوزه تربیت و آموزش در نیروهای مسلح با بهره‌گیری از بستر فن‌آوری اطلاعات

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشکده مدیریت و علوم نظامی، دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران

2 - استادیار، دانشکده مدیریت و علوم نظامی، دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران

3 دکترای جغرافیا، مدرس دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران

4 دکترای شیمی، استادیار دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران

چکیده

آموزش در نیروهای مسلح ازیک‌طرف با تربیت تخصصی مدیران و کارکنان در همه بخش‌ها نیروهای مسلح مواجه است و از طرف دیگر با رشد توانایی‌ها، نبوغ و پتانسیل فکری سبب توسعه مرزهای دانش نیز می‌گردد. امروز دیگر ساختار و فرایند سنتی آموزش جوابگوی نیازهای جوامع انسانی در عصر اینترنت نیست، چراکه از سال‌های آغازین قرن بیست و یکم هر یک سال و نیم، یک‌بار قلمرو دانش بشری بیش از دو برابر می‌شود. در این پژوهش که به روش کیفی صورت گرفته است با مراجعه به منابع کتابخانه‌ای و خبرگان حوزه آموزش در نیروهای مسلح و مصاحبه با آنان و استفاده از نرم‌افزار Maxqda12 عمده‌ترین چالش‌های پیش روی آموزش در نیروهای مسلح استخراج گردید که عبارت‌اند از: بازبینی و بروز رسانی محتوی آموزشی مبتنی بر نیازهای روز و جنگ‌های معاصر، ارائه آموزش‌های مبتنی بر عمل در مقابل ارائه مطالب صرفاً نظری، استفاده از وسایل کمک‌آموزشی نوین و تکنولوژی اطلاعات و بستر اینترنت در ارائه آموزش‌ها (با مدنظر قرار دادن اقدامات امنیتی)، نگاه پژوهش محور در ارائه آموزش‌ها، آموزش مهارت حل مسئله به مدیران.تأمین مالی پایدار و متناسب با تورم مراکز آموزشی نیروهای مسلح.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Pathology in the field of training and education in the Armed Forces using the context of information technology

چکیده [English]

Training in the Armed Forces, on the one hand, is faced with specialized training of managers and staff in all sections of the Armed Forces, and on the other hand, with the growth of abilities, genius and intellectual potential, it also expands the frontiers of knowledge. Today, the traditional structure and process of education no longer meets the needs of human societies in the age of the Internet, because since the early years of the 21st century, every year and a half, the realm of human knowledge more than doubles. In this qualitative research, by referring to library resources and experts in the field of training in the Armed Forces and interviewing them and using Maxqda 12 software, the main challenges facing training in the Armed Forces were extracted. These include: reviewing and updating educational content based on the needs of the day and contemporary wars, providing practice-based training versus purely theoretical content, using modern teaching aids and information technology, and the Internet platform in providing training ( Considering security measures), a research-oriented view in providing training, training problem-solving skills to managers. Stable financing commensurate with inflation in the Armed Forces training centers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Armed Forces
  • Training
  • Information technology
۱[ نادر قلی قورچیان، پریوش جعفری، بررسی دانشگاه‌های مجازی، اقتصاد مدیریت، 1382، تهران.
]۲[ کامران فیضی، مسائل و راهکارهای تشکیل دانشگاه‌های اینترنتی در ایران، مطالعات مدیریت، 1382، تهران.
]۳[ غلامحسین زمانی، شهرام مقدسی، آموزش از راه دور رهیافتی بدیل در نظام آموزش کارکنان، دانش مدیریت، 1377، تهران.
]۴[ رحمان سرشت، حسین، 1382، رئوس برنامه تحول در علوم انسانی و اجتماعی ایران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دفتر برنامه‌ریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی.
]۵[ صبوری، علی‌اکبر، 1381، بررسی کارنامه پژوهشی ایران در سال 2002، رهیافت، شماره 28، زمستان 1381، ص. 87 تـا 95.
]۶[ عزیزی، نعمت‌اله، 1384، بررسی نقش و جایگاه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای‌ در توسعه‌ اقتصادی: نگاهی به تجارب کشورهای توسعه‌یافته، همایش ملی جایگاه‌ آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، دانشگاه مازندران، 25-24.
]۷[ عزیزی، نعمت اله، 1383، اشتغال و آموزش عالی: راه‌های پیوند آموزش عالی با نیازهای بازار کار، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی سال دهم (شماره اول و دوم)، شماره پیاپی 20 و 31، بهار و تابستان.
]۸[ عزیزی، نعمت اله، 1378، تحقیقی پیرامون برنامه‌های مرتبط به اشتغال: بررسی رابطه آموزش و اشتغال در ایران، مجله علمی و پژوهشی دانشگاه کردستان، سال دوم شماره دوم، ص 32-14.
]۹[ کدیور، محسن، 28‌ اردیبهشت ‌1382‌، مصاحبه با ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه یاس نو، لهسایی زاده، عبدالعلی، 1376، موانع پژوهش در علوم اجتماعی در ایران، مجموعه مقالات نخستین سمینار آموزش عالی در ایران، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، ص.636-621.
]۱۰[ محمدمهدی رشیدی، آموزش ONLINE سومین کنفرانس مدیران کیفیت، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، 1381، تهران.
]۱۱[ مشاوران یونسکو، 1369، فرآیند برنامه‌ریزی آموزشی.ترجمه فریده مشایخ، تهران: انتشارات مدرسه، وزیری، مژده، 1378، نظام برنامه‌ریزی درسی در آموزش عالی ایران ویژگی‌ها و جهت‌گیری‌ها، پایان‌نامه دکتری دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی، 222176، علوم تربیتی.
]۱۲[ یمنی دوزی سرخابی، محمد، 1380، درآمدی به بررسی عملکرد سیستم‌های دانشگاهی، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
[13] Armstrong, M. (1995), "Naturalism, Materialism, and First Philosophy", In: P. K . Moser & J. D. Trout (eds.), Contemporary Materialism, London: Routledge.
[14] Carnap, R. (1936), Philosophy of Science: Testability and Meaning, The University of Chicago Press, (Chicago journals), Vol. 3, No. 4.