ارزیابی مولفه‌های آموزشی موثر بر یادگیری فراگیران مبتنی بر محیط مجازی در شبیه‌ساز کنترل ترافیک هوایی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 مربی گروه ترافیک هوایی، دانشکده تحصیلات تکمیلی، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران

2 استادیار گروه هوانوردی، دانشکده تحصیلات تکمیلی، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران

3 دانشیار 'گروه مدیریت، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: زمینه و هدف اصلی تحقیق ارزیابی مولفه‌های آموزشی موثر بر یادگیری فراگیران مبتنی بر محیط مجازی در شبیه‌ساز کنترل ترافیک هوایی است.
روش‌شناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر ماهیت و روش انجام آن از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی است. جامعه‌ی آماری تحقیق، 250 نفر از دانش‌آموختگان رشته تحصیلی کنترل ترافیک هوایی است که تعداد 152 نفر بر اساس جدول مورگان و به روش تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. ابزار گرداوری داده ها پرسش‌نامه بوده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌های تحقیق از طریق تکنیک مدل‌یابی معادلات ساختاری به کمک نرم‌افزار لیزرل انجام گرفت.
یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد که هر 8 مولفه توانایی‌های موردنیاز برای آموزش شبیه‌ساز ترافیک هوایی(توانایی مکالمات رادیویی با ضریب 0.65؛ آموزش روش هماهنگی با ضریب 0.57؛ آموزش نوشتن نوار شاخص با ضریب 0.48؛ آموزش نحوه‌ برخورد با شرایط اضطراری با ضریب 0.62؛ مهارت مکالمه به زبان انگلیسی با ضریب 0.69؛ آموزش قوانین و مقررات هوایی با ضریب 0.42؛ آموزش دستورالعمل‌های عملیاتی با ضریب 0.52 و آموزش مدیریت ترافیک هوایی با ضریب 0.59) بر یادگیری فراگیران مراقبت پرواز تاثیر مثبت و معناداری دارند.
نتیجه‌گیری: استفاده کارآمد و موثر از فناوری های نوین آموزشی از جمله شبیه ساز کنترل ترافیک هوایی در فرآیند آموزش فراگیران مستلزم ارتقای توانایی موردنیاز برای یادگیری از طریق این فناوری ها می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of the educational components effective on the learning of learners based on the virtual environment in the air traffic control simulator

نویسندگان [English]

  • Mohammad Davarzani 1
  • ABDOLALI JALALI 2
  • Samad Barani 3
1 Instructor, Air Traffic Department, Graduate School, Shahid Sattari University of Aeronautical Sciences and Technology, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Aviation, Faculty of Graduate Studies, Shahid Sattari University of Aeronautical Sciences and Technology, Tehran, Iran
3 Associate Prof., Department of Management Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background & Purpose: The main goal of the research is to evaluate the educational components that affect the learning of learners based on the virtual environment in the air traffic control simulator.
Methodology: The present research is practical in terms of its purpose and in terms of its nature and method, it is descriptive-correlation research. The statistical population of the research is 250 students of air traffic control, of which 152 were selected based on Morgan's table and by simple random method. The data collection tool was a questionnaire. Data analysis and testing of research hypotheses were done through structural equation modeling technique with the help of Lisrel software.
Findings: The findings of the research showed that all 8 components of abilities required for air traffic simulator training (ability of radio conversations with a coefficient of 0.65; training of coordination method with a coefficient of 0.57; training of writing index tape with a coefficient of 0.48; training of how to deal with emergency situations with a coefficient of 0.62; English conversation skills with a coefficient of 0.69; air rules and regulations training with a coefficient of 0.42; operational instructions training with a coefficient of 0.52 and air traffic management training with a coefficient of 0.59) have a positive and significant effect on the learning of flight attendants.
Conclusion: The efficient and effective use of new educational technologies, including the air traffic control simulator, in the process of educating students requires improving the ability needed to learn through these technologies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational Technology
  • Virtual Learning Environment
  • Air traffic control simulator