تبیین الگوی عوامل تأثیرگذار بر ایجاد احساس توانمندسازی کارکنان (موردمطالعه: کارکنان یک واحد نظامی)

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی، دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام)، تهران، ایران،

چکیده

همواره سازمان‌ها سعی در شناخت و به‌کارگیری عواملی دارند که بتوانند به کمک آن‌ها بهره­وری کارکنان خود را افزایش دهند. در این مسیر توسعه منابع انسانی، یک مزیت رقابتی و اولویت اصلی محسوب می‌شود که توانمندسازی کارکنان مؤثرترین راهکارهای به‌کارگیری آن به شمار می­آید. آنچه مسلم است این راهکار متناسب با شرایط و ویژگی­های خاص هر سازمان، ابعاد و شیوه­های اجرایی متفاوتی دارد. این پژوهش سعی دارد تا با شناسایی عوامل تأثیرگذار بر ایجاد احساس توانمندسازی در کارکنان نیروی پدافند هوایی آجا، الگوی این عوامل را منطبق با رویکرد سه­شاخگی تبیین نمایید. این پژوهش کاربردی با رویکردی کیفی و روش توصیفی پیمایشی، ابتدا به شناسایی عوامل تأثیرگذار بر توانمندسازی کارکنان جامعه آماری پرداخته است. در گام نخست، عوامل تأثیرگذار از ادبیات و سوابق مطالعاتی موضوع استخراج و الگوی اولیه تشکیل گردید. سپس به کمک خبرگان و با اجرای تکنیک دلفی، عوامل اصلی متناسب با جامعه آماری شناسایی و الگوی مفهومی تدوین شد. سپس به کمک آراء این صاحب‌نظران و منطبق با الگوی سه­شاخگی این عوامل در سه محور ساختاری، رفتاری و زمینه­ای دسته­بندی شدند. درنهایت، نتایج تحقیق علاوه بر ارائه الگوی بومی عوامل مؤثر بر احساس توانمندسازی کارکنآن جامعه تحقیق (منطبق با الگوی سه­شاخگی)، راهکار لازم جهت به‌کارگیری این عوامل (به تفکیک ابعاد سازمانی) را ارائه داده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining the pattern of factors affecting the creation of a sense of empowerment of employees (A case study of employees of a military unit)

چکیده [English]

Organizations are always trying to identify and apply factors that can help increase the productivity of their employees. In this direction, human resource development is a competitive advantage and the main priority, which is the most effective strategies to empower employees. What is certain is that this solution has different dimensions and implementation methods according to the specific conditions and characteristics of each organization. This study tries to explain the pattern of these factors in accordance with the three-pronged approach by identifying the factors affecting the creation of a sense of empowerment in AJA Air Defense personnel. This applied research with a qualitative approach and descriptive-survey method, first identifies the factors affecting the empowerment of employees in the statistical community. In the first step, the influential factors were extracted from the literature and study records of the subject and the initial model was formed. Then, with the help of experts and by implementing the Delphi technique, the main factors appropriate to the statistical population were identified and a conceptual model was developed. Then, with the help of the opinions of these experts and in accordance with the three-pronged pattern, these factors were classified into three axes: structural, behavioral, and contextual. Finally, the research results, in addition to providing a local model of factors affecting the empowerment of employees in the research community (consistent with the three-pronged model), has provided the necessary solution to use these factors (by organizational dimensions).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Empowerment
  • Empowerment Psychological
  • Performance Improvement
  • Trivalent Model (Three-pronged pattern)
  • IRIAD (Islamic Republic Iranian Air Defense)
]۱[ داودی. علی، رضایی. حمیدرضا، (1381)، توانمندسازی کارکنان، نشریه صنعت خودرو، شماره 60.
رحمان­پور، لقمان، (1381)، توانمندسازی: مفاهیم، ساختار و راهکارها، توسعه مدیریت، شماره 41، شهریور صفحه 33 تا 38.
]۲[ سبزیکاران، اسماعیل، (1386)، بررسی رابطه ساختار سازمانی و توانمندسازی کارکنان در شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، راهنما دکتر رضا واعظی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی.
]۳[ سیدجوادین. سیدرضا، حیدری. حامد، شهباز مرادی. سعید، (1388)، بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی نیروی انسانی در خدمات بررسی موردی در نظام بانکی، نشریه مدیریت دولتی، دوره یک، شماره 2، بهار و تابستان 1388، از صفحه 75 تا 88.
]۴[ میرزایی اهرنجانی. حسن، (1386)، مبانی ف‍ل‍س‍فی ت‍ئ‍وری س‍ازم‍ان، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم­انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
]۵[ واعظی. رضا، سبزیکاران. اسماعیل، (1386)، کدام رویکرد در توانمندسازی کارکنان؟ نگرشی تلفیقی به تئوری‌های توانمندسازی، پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، آذرماه 1386، تهران.
[6] Abou Elnaga, A., and Imran, A. (2014). The Impact of Employee Empowerment on Job Satisfaction Theoretical Study, American Journal of Research Communication, 2(1), 13-26.
[7] Aida Idris, Denise See, Paul Coughlan, (2018) "Employee empowerment and job satisfaction in urban Malaysia: Connecting the dots with context and organizational change management", Journal of Organizational Change Management, Vol. 31 Issue: 3, pp.697-711, https://doi.org/10.1108/JOCM-04-2017-0155.
[8] Amichai, Yair, H.; Y.A.M. Katelyn and A. Samuel, 2008. "Assessment of Organizational Involvement Inimplementing Empowerment", Journal of computers in human behavior, No. 14, PP 34-49.
[9] Ann-Kathrin Hirzel, Michael Leyer, Jürgen Moormann, (2017) "The role of employee empowerment in the implementation of continuous improvement: Evidence from a case study of a financial services provider", International Journal of Operations & Production Management, Vol. 37 Issue: 10, pp.1563-1579, https://doi.org/10.1108/IJOPM-12-2015-0780.
[10] Carly Webster. (2006). “An empirical analysis of the relationships between the interactive use of performance measurement systems, creativity and performance: the intervening role of psychological empowerment”, Monash University, EAA and AFAANZ conferences for their comments.
[11] Chang, Y. (2016), “High-performance work systems, joint impact of transformational leadership, an empowerment climate and organizational ambidexterity: cross level evidence”, Journal of Organizational Change Management, Vol. 29 No. 3, pp. 424-444, doi: 10.1108/JOCM-09-2015-0150.
[12] Conger, Jay. A. & Kanoungo, Rabindra. N, (1988), “The Empowerment Process: integrating Theory and Practice”, Academy of management Review,.Vol.13.
[13] Daeho Kim, Chul Woo Moon, Jiseon Shin, (2018) "Linkages between empowering leadership and subjective well-being and work performance via perceived organizational and co-worker support", Leadership & Organization Development Journal, https://doi.org/10.1108/LODJ-06-2017-0173.
[14] Ertürk, A., & Vurgun, L. (2015). Retention of IT professionals: Examining the influence of empowerment, social exchange, and trust. Journal of Business Research, 68, 34–46. http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2014.05.010.
[15] Haghighi, M.A., Tabarsa, G.A., and Kameli, B. (2014). Investigation the Relationship between Knowledge Management Processes and Empowerment of Human Resources. Global Journal of Management Studies and Researches, 1(2), 122-130.
[16] Harandi, M.J., and Motlagh, A.N. (2014). Studying the Relationship between Knowledge Management and Employee Empowerment, Case Study. Computer Research Center of Islamic Sciences, 2(3), 221-228.
[17] Joseph A. Allen, Nale Lehmann-W. And Stephanie J. Sands., (2016), Meetings as a positive boost? How and when meeting satisfaction impacts employee empowerment, Journal of Business Research, 75, p. 1-8.
[18] Khansharifan, A., Omran, M.S., and Askarzadeh, H. (2015). Investigating the Relationship between Knowledge Management and Employee Empowerment (Case study: Education Organization of Bojnourd City). MAGNT Research Report, 3(2), 502-512.
[19] Marjolein Caniëls, Carmen Neghina, Nico Schaetsaert, (2016), "Ambidexterity of em