تأثیر شیوه‌های جنگ نرم بر تعهد سازمانی کارکنان در یک سازمان نظامی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

مدیریت - مرکز علوم پایه

چکیده

مقالة حاضر به بررسی شیوه‌های جنگ نرم و تأثیر آن بر تعهد سازمانی کارکنان در یک سازمان نظامی پرداخته است. اهداف پژوهش شامل اهداف توصیفی (بررسی میزان شناخت از جنگ نرم) و اهداف تبیینی (استنباط و تعمیم نتایج) بود. جامعة آماری شامل کارکنان یک سازمان نظامی بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 171 نفر انتخاب گردید. روش تحقیق، پیمایشی - تبیینی و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامة محقق ساخته بود که پایایی آن در مطالعه مقدماتی 897/. به دست آمد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS استفاده شد. نتایج حاصله با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه نشان‌دهندة تأثیر شیوه‌های جنگ نرم ازجمله ایجاد تفرقه و تضاد، شایعه، انسانیت‌زدایی و ایجاد ترس و رعب بر کاهش تعهد سازمانی کارکنان بود. تأکید بر برنامه‌ریزی آینده‌نگر برای مقابله با تهدیدات نرم، در نظر گرفتن کارایی‌های چندگانه ابزارها و روش‌های مقابله، ترمیم آسیب‌های جنگ نرم با کمترین هزینه و تقویت بنیه‌های اعتقادی به‌ویژه در بین کارکنان از راه‌های مقابله با جنگ نرم بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of soft warfare practices on the organizational commitment of the employees of a military organization

چکیده [English]

This article examines the methods of soft warfare and its impact on the organizational commitment of personnel in a military organization. The objectives of the study included descriptive objectives (assessing the extent of knowledge of soft warfare) and explanatory objectives (inferring and generalizing the results). The statistical population included the employees of a military organization that 171 people were selected using simple random sampling method. The research method was survey-explanatory and the data collection tool was a researcher-made questionnaire whose reliability in the pilot study was 0/897. SPSS software was used to analyze the data. The results using Pearson correlation coefficient test and multiple regression showed the effect of soft warfare methods such as creating divisions and conflicts, rumors, dehumanization and creating fear and terror on reducing the organizational commitment of employees. Among the ways to deal with soft warfare were "Emphasis on Future Planning for Countering Soft Threats", "Considering the Multiple Efficiency of Countermeasures Tools and Methods", "Repairing the Costs of Soft Warfare at the Lowest Cost" and "Strengthening Beliefs Among Employees

کلیدواژه‌ها [English]

  • dihumanization
  • Passive defense
  • Organizational commitment
  • soft warfare
]۱[ احمدی، مجتبی؛ زارع درخشان، ابوذر؛ همازاده ابیانه، حسین (1389) از تهاجم فرهنگی تا جنگ نرم، چاپ اول، شرکت انتشارات کیهان.
]۲ [اشتیاقی، معصومه؛ علیزاده، توحید؛ کاظمیان، مهرداد (1391)، اینترنت و هویت دینی دانشجویان، مطالعة موردی: دانشجویان دانشگاه مازندران، مطالعات ملی، ویژه‌نامه شماره 2، سال سیزدهم: 119- 144.
]۳ [افتخاری، اصغر (1391)، الگوی جنگ روانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
]۴[ افتخاری، اصغر (1390)، برآورد تهدید؛ رویکردی نظام‌واره، تهران: دانشگاه عالی دفاع ملی.
]۵[ افتخاری، اصغر (1387)، دو چهره قدرت نرم، معنا و مفهوم، قدرت نرم و سرمایة اجتماعی، جلد اول، تهران: دانشگاه امام صادق (ع)، پژوهشکده مطالعات بسیج.
]6[ افتخاری، اصغر (1387)، انقلاب رنگی، طراحی چهارچوب تحلیلی در انقلاب رنگی و جمهوری اسلامی ایران، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
]7[ افتخاری، اصغر (1391)، مفهوم و جایگاه جنگ نرم در گفتمان انقلاب اسلامی (بر اساس اصول قرآن کریم)، پژوهش‌نامه انقلاب اسلامی، سال اول، شماره 2: 27-1.
]8[ برزگر، ابراهیم و لعل علیزاده، محسن (1390)، جنگ نرم، بازی‌های رایانه‌های اسلام‌ستیز و پدافند غیرعامل، فصلنامة مطالعات قدرت نرم، دوره1، شماره1، صص 93-117.
]9[ بیگی، مهدی (1389)؛ قدرت نرم، با مقدمه دکتر محمدباقر خرمشاد، چاپ دوم؛ اردیبهشت 1389، چاپ سوم: شهریور 1389، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
]10[ پورنقی، کیسان (1390) درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوه مقابله با آن، مطالعات راهبردی، سال چهاردهم، بهار 1390 شماره 1، پیاپی 51.
]11[ تقی‌زاده، حمید (1390)، جنگ نرم علیه انقلاب اسلامی و راهکارهای مقابله با تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری، فصلنامه علمی- تخصصی عملیات روانی؛ سال هشتم ؛ ش 29: 116-93.
]12[ جمعی از مؤلفان (1390) دانستنی‌های سیاسی ویژة جنگ نرم، معاونت سیاسی، ویژه کارکنان ناجا، انتشارات سازمان عقیدتی سیاسی ناجا.
]13[ حسینی، حسین(1389) جنگ نرم: از تهدید تا پاسخ، فصلنامه علمی- تخصصی عملیات روانی، سال هفتم، ش 26، تابستان 89: 62-33.
]14[ دادگران، محمد (1382)، افکار عمومی و معیار سنجی آن، تهران: مروارید.
]15[ رنجبران، داود (1388) جنگ نرم، چاپ ششم، تهران: ساحل اندیشه.
]16[ رهنورد، فرج‌اله؛ رادمنش، ایران، (1382)، تصمیم‌گیری مشارکتی و تعهد سازمانی، دانش مدیریت، شماره 62، صص 14-1.
]17[ سلطانی، محمد؛ هاشمی، شهناز (1382)، پوشش خبری، تهران، انتشارات سیمای شرق.
]18[ سورین، ورنر؛ تانکارد، جیمز (1384)، نظریه‌های محورهای ارتباطات، (چاپ دوم)، ترجمه دکتر علیرضا دهقان، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
]19[ شیرازی، محمد (1376)، جنگ روانی و تبلیغات، مفاهیم و کارکردها، تهران، انتشارات نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه.
]20[ شریفی‌راد، مریم (1390)، بررسی میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با جنگ نرم و راه‌های مقابله با آن، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
]21[ شهیدی‌نیا، سید امین (1372)، نقش تبلیغات در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، نشریه پیام پتروشیمی، شماره 5.
]22[ غلامحسینی، اسماعیل و اسماعیلی، احمدرضا (1390)، بررسی تأثیر تعهد سازمانی بر نگهداشت نیروی انسانی، فصلنامه منابع انسانی ناجا، سال ششم، شماره 23، صص 1-21
]23[ قدسی، امیر(1390)، نقش رسانه ملی در ایجاد قدرت نرم و مقابله با جنگ نرم (با تأکید بر بازتولید سرمایه اجتماعی)، مطالعات راهبردی، سال چهاردهم، بهار 1390 شماره 1، پیاپی 51.
]24[ قربان‌زاده سوار، قرانعلی و ناطقی، هاشم (1390)؛ جنگ نرم و جمهوری اسلامی؛ فصلنامه علمی- تخصصی عملیات روانی؛ سال هشتم؛ ش 31: 146- 129.
]25[ گاردنر، جرج (1383)، جنگ روانی و تبلیغات، تهران: معاونت فرهنگی ستاد مشرک سپاه.
]26[ گرانمایه‌پور، علی (1390)، بررسی نقش رسانه‌ها در شکل‌گیری انقلاب‌های رنگی، مطالعات راهبردی، سال چهاردهم، بهار 1390 شماره 1، پیاپی 51.
]27[ ماه‌پیشانیان، مهسا (1386)، راهکارهای آمریکا برای جنگ نرم با جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه علمی- تخصصی عملیات روانی، سال 5، ش 18، صص 49- 72.
]28[ متفکر، حسین (1385)؛ جنگ روانی؛ چاپ سوم؛ تهران: بهار.
]29[ محبیان، امیر (1387)، دیدگاه‌های نظری پدافند غیرعامل، گردآوری دکتر محسن فردرو، انتشارات امیدوار.
]30[ محمدی نجم، سید حسین (1388)؛ نقش رسانه‌های جدید در شکل‌گیری افکار عمومی- بررسی موردی حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد 1388؛ فصلنامه علمی- تخصصی عملیات روانی؛ سال ششم؛ ش 24: 108-96.
]31[ محمود مولایی کرمانی، بتول؛ عباس‌زاده، محمد (1390)، مطالعه جامعه‌شناختی رسانه‌های جمعی به‌مثابه ابزاری در قدرت نرم (با تأکید بر انقلاب اسلامی)، مطالعات راهبردی، سال چهاردهم، شماره 1 بهار، پیاپی 51.
]32[ مرادی، حجت الله (1388)؛ کاربرد فنون تبلیغات در جنگ نرم؛ فصلنامه علمی- تخصصی عملیات روانی؛ ش 23: 96-75.
]33[ مجیدی، عبدالله (1376)، بررسی تأثیر جابجایی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس.
[34] Biggs. David; Swailes. Stephen, (2006), “Relations, commitment and satisfaction in agency workers and permanent workers”, Employee Relations Vol. 28 No. 2, Pp. 130-143.
[35] Friday, E. O., & Sunday, M. (2019). Talent Management and Workers’ Commitment. SEISENSE Journal of Management2(3), 1-15.
[36] Jacques, Ellul (1965); propaganda: the formation of means attitudes (New York), pp. 256-557.
[37] Kanisin. Overton Githa, (2008), “Requesting a Commitment to Change: Conditions That Produce Behavioral or Attitudinal Commitment”, Journal of Continuing Education In The Health Professions, 28(2), Pp.: 60–66.
[38] Mowday, R. T., Steers, R. M., & Porter, L. W. (1979). The Measurement of Organizational Commitment. Journal of Vocational Behavior, 14, 224-247. http://dx.doi.org/10.1016/0001-8791 (79)90072-1.
[39] Porter, L., Steers, R., Nowday, R., & Bulian, P. (1974). Organizational commitment, job satisfaction, and turnover among psychiatric technicians. Journal of Applied Psychology, 76, 603-609.
[40] Rego, A & Cunha, M. (2008). Workplace spirituality and organizational commitment: an empirical study. Journal of Organizational Change Management, 21(1), 1-29.
[41] Tang, Y., Shao, Y. F., & Chen, Y. J. (2019). Assessing the mediation mechanism of job satisfaction and organizational commitment on innovative behavior: The perspective of psychological capital. Frontiers in Psychology10, 2699.
[42] Tang, W. G., & Vandenberghe, C. (2019, July). Affective Organizational Commitment and Proactive Behavior. In Academy of Management Proceedings (Vol. 2019, No. 1, p. 12293). Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management.