رابطۀ یادگیری سازمانی با عملکرد بالای کارکنان دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه پدافندهوایی خاتم الانبیاء (ص)

2 دکتری مدیریت‌آموزشی، دانشیار پایه 22 و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش، تبیین رابطة یادگیری سازمانی با عملکرد بالای کارکنان دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران است. جامعۀ آماری شامل کلیه کارکنان پایور دانشگاه 320 نفر و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و کِرجسی 175 نفر می باشد که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 220 فقره پرسش‌نامه توزیع و تعداد 210 فقره پرسش‌نامه تجزیه‌وتحلیل گردید. نوع تحقیق "کاربردی"، و روش تحقیق "همبستگی"، است. جهت جمع­آوری اطلاعات از روش مطالعات کتابخانه­ای و اینترنتی و در روش میدانی برای سنجش روابط بین متغیرها، از پرسش­نامه 43 سؤالی یادگیری سازمانی، ارایه­شده توسط واتکینز و مارسیک (1997)؛ و پرسش­نامه 31 سؤالی عملکرد بالای کارکنان، ارایه­شده توسط دیمیتریوس (2016)؛ با مقیاس لیکرت برای پاسخگویی به سئوالات استفاده گردید. پایایی پرسش­نامه با محاسبه آلفای کرونباخ 948/0 کل پرسش­نامه تأیید گردید. برای داده‌های جمع‌آوری ‌شده؛ شاخص‌های آمارتوصیفی از نرم­افزار SPSS، و آماراستنباطی از نرم­افزار AMOS، جهت تجزیه­وتحلیل داده­ها و آزمون روابط علّی میان متغیرهای مستقل و وابسته پژوهش، استخراج گردید. در دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) به­عنوان یک سازمان آموزشی- پژوهشی؛ عدم آشنایی یا ضعفِ کارکنان، اساتید و اعضای هیئت­علمی با وظایف مربوط به کار و تدریس؛ می‌تواند مانع جدی سطح و کیفیت عملکرد بالای کارکنان بوده، اثربخشی و بهره­وری سازمان را کاهش دهد یافته‌ها و الگوی مفهومی تحقیق نشان می‌دهند که بین یادگیری سازمانی با عملکرد بالای کارکنان دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص)، با ضریب استاندارد 46/0 درصد، رابطة مثبت و معنادار وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship Between Organizational Learning With Employees' High Performance of Khatam Al-Anbia Air Defense University (PBU)

چکیده [English]

The purpose of this study is to explain the relationship between organizational learning with employees' high performance of Khatam Al-Anbia Air Defense University (PBU). The statistical population of the study is 320 people, and the sample volume using the morgan and krejcie sampling table was 175 people, then 220 items questionnaires were distributed by simple random sampling method, and 210 items of correct questionnaires were analyzed. The type of research is "applied", and the research method is "correlation". To collect information, from the library and internet studies method, and in the field method to measure the relationships between variables, from the 43-item organizational learning questionnaire, presented by watkins and marsick (1997); and the 31-item employees' high-performance questionnaire, presented by dimitrios (2016); with the likert scale, was used. The reliability of the questionnaire through cronbach's alpha calculation, for the organizational learning questionnaire, equal to 0.949; for the employees' high-performance questionnaire, equal to 0.921; and for the whole questionnaire, equal to 0.948; confirmed. For the data collected by the standard questionnaire, descriptive statistics indices were obtained using SPSS software; and in the inferential statistics section to analyze the data, structural equation modeling by AMOS software, was used to test causal relationships between the independent and dependent variables of the research. Findings and the conceptual model of the research, show that there is a positive and significant relationship, with a standard coefficient of 0.46 %, between organizational learning with employees' high performance of Khatam Al-Anbia Air Defense University (PBU).

کلیدواژه‌ها [English]

  • High performance work systems
  • Organizational learning
  • employees' high performance
]1 [اسفندیاری، کتایون. (1395). بررسی تأثیر به­کارگیری سیستم­های کاری با عملکرد بالا بر انعطاف­پذیری منابع­انسانی (مورد مطالعه: شرکت پارس­خودرو)، پایان­نامه کارشناسی­ارشد رشته مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، دانشگاه پیام نور، مرکز تهران غرب.
]2 [درخشان، زهرا‌؛ ‌عیسی‌خانی، احمد. (1394). تبیین ‌تأثیرگذاری‌ سیستم­های‌ کاری‌ با‌ عملکرد بالا ‌بر ‌رضایت ‌شغلی ‌و‌ رفتار شهروندی‌ سازمانی، اولین‌ همایش ‌بین‌المللی‌ حسابداری، ‌حسابرسی ‌مدیریت ‌و ‌اقتصاد،‌ اصفهان،‌ دبیرخانه همایش.
]3 [فتاحی، مصطفی؛ گودرزی، ساجد؛ نوروزی، محمدحسین. (1390). سازمان و مطالعه تأثیر سیستم­های کاری با عملکرد بالا بر عملکرد آن و بررسی نقش میانجی انعطاف‌پذیری منابع انسانی (مورد مطالعه: شرکت‌های تجاری واقع در منطقة 6 تهران)، کنفرانس اسلام و پژوهش­های مدیریتی، سال اول، شماره سوم، تهران.
]4 [قاسمی، وحید. (1392). الگوسازی معادلات ساختاری در پژوهش­های اجتماعی با کاربردAMOS Graphic ، انتشارات جامعه شناسان، دوم، تهران.
]5 [قبادی، صیاد؛ رودگرنژاد،‌ ‌علی ‌و‌ فروغ. (‌1394). بررسی ‌رابطة‌ سیستم‌های ‌کاری ‌با ‌عملکرد بالا ‌و‌ بهره­وری‌ نیروی‌کار ‌با ‌نقش ‌میانجی اثربخشی ‌مدیریت ‌دانش ‌(مورد مطالعه:‌ صنعت ‌کشتی‌سازی ‌در‌ شمال)، چهارمین‌ کنفرانس ‌ملی ‌و‌ دومین ‌کنفرانس ‌بین‌المللی‌ حسابداری ‌و‌ مدیریت،‌ شرکت خدمات برتر، تهران.
]6 [کوپاهی، مهدیه. (1391). بررسی رابطة بین ابعاد و سطوح یادگیری با عملکرد سازمانی، پایان‌نامه کارشناسی­ارشد در رشته EMBA گرایش بازاریابی، پردیس بین­المللی ارس، گروه مدیریت اجرایی.
]7 [گنجعلی،‌ اسدالله؛ رضایی،‌ سعید. (1394). سیستم ‌کاری ‌عملکرد بالا ‌و ‌کارآفرینی‌ سازمانی (بررسی‌ نقش ‌قدرت‌ سیستم‌ منابع ‌انسانی)، ‌پژوهش­های ‌مدیریت ‌منابع انسانی، ‌دورة ‌پنجم‌، شماره ‌چهارم، تهران.
]8 [محمودشاهی، شهرزاد. (1395). تأثیر سیستم­های کاری با عملکرد بالا و شهرت سازمانی ادراک­شده بر خروجی­های نگرشی منابع انسانی (رضایت شغلی، تعهد سازمانی و انگیزش شغلی)، پایان­نامه کارشناسی­ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خلیج فارس، گروه مدیریت بازرگانی، بوشهر.
]9 [مؤمنی، ‌منصور؛ ‌فعال قیومی،‌ علی. (1397). تحلیل­های ‌آماری‌ با ‌استفاده ‌از‌SPSS ، ‌نشر کتاب‌نو، تهران.
]10 [مهراجی، عباس. (1396). تأثیر نظام کاری با عملکرد بالا بر بهره­وری سازمانی (مورد مطالعه: شعب فروشگاه­های زنجیره­ای اتکا استان اصفهان)، پایان­نامه کارشناسی­ارشد (M-A) مدیریت دولتی، گرایش تشکیلات و روش­ها، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نراق.
]11 [ناظم، فتاح. (1387). یادگیری سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی، مجلة اندیشه­های تازه در علوم تربیتی، سال سوم، شمارة چهارم، تهران.
]12 [نوربخش، خدیجه؛ ناظم، فتاح. (1398). رابطة بین توانمندسازی و تعهد سازمانی با عملکرد بالا در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، فصل­نامه علمی پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال یازدهم، شماره دوم، تهران.
[13] Chin-Ju Tsai. (2006). High Performance Work Systems And Organizational Performance: An Empirical Study Of  Taiwan’s Semiconductor Design Firms, In: Conference Of The European Academy Of Management, Munich, Germany, Published In: International Journal Of Human Resource Management, Vol.17, No.9, Pp.1512-1530.
[14] Dimitrios M. Mihail, Panagiotis V. Kloutsiniotis. (2016). The Effects Of High-Performance Work Systems On Hospital Employees' Work-Related Well-Being: Evidence From Greece, Department Of Business Administration, University Of Macedonia,156 Egnatia Street, Thessaloniki 54006, Greece, European Management Journal, Pp.1-15.
[15] Gittell, J. H., Seidner, R., & Wimbush, J. (2010). A Relational Model Of How High Performance Work Systems Work, Organization Science, Vol.21, No.2, Pp.490-506.
[16] Michaelis, B., Wagner, J. D., & Schweizer, L. (2015). Knowledge As A Key In The Relationship Between High-Performance Work Systems And Workforce Productivity. Journal Of Business Research, Vol.68, No.5, Pp.1035-1044.
[17] Pfeffer, J. (1998). The Human Equation: Building Profits By Putting People First, Harvard Business School Press, Boston, Ma.
[18] Shih, H. A., Chiang, Y. H., & Hsu, C. C. (2013). High Performance Work System And HCN Performance. Journal Of Business Research, Vol.66. No.4, Pp.540-546.
[19] Watkins, Karen E., & Victoria J. Marsick, (1997). Dimensions Of The Learning Organization, Warwick, Ri: Partners For The Learning Organization, London, England.