الگوی موانع توسعه نظام دورکاری در راستای ارتقای نظام اداری

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 استادیار، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.

3 استادیار گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: گسترش گونه‌های مختلف فعالیت‌های مجازی از جمله دورکاری از پدیده‌های نوظهور همزمان با عصر اطلاعات است که نهادینه‌سازی آن همواره با موانعی روبرو بوده است. در این تحقیق به شناسایی موانع توسعه نظام دورکاری در سازمان دولتی به منظور ارائه خدمات مطلوب در راستای ارتقای نظام اداری پرداخته شد.
روش‌شناسی: تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر مسیر توصیفی و پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 556 نفر از کارکنان سازمان دولتی بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای- تصادفی و فرمول نمونه‌گیری کوکران تعداد 290 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شدند. برای جمع‌آوری داده­های تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. داده‌های پژوهش استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری و آزمون تی تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که موانع فنی، موانع مالی، موانع فرهنگی-اجتماعی، موانع مدیریتی، موانع قانونی-سیاسی از موانع توسعه نظام دورکاری در جامعه آماری پژوهش بودند محسوب می‌شوند. همچنین، عامل فنی در بین موانع دارای بیشترین اهمیت بود. بعد از آن به ترتیب عامل مالی و  عامل فرهنگی-اجتماعی، عامل مدیریتی و عامل قانونی-سیاسی در اولویت‌های بعدی قرار داشتند.
نتیجه‌گیری: الگوی نهایی پژوهش حاضر می‌تواند راهنمای عمل مدیران برای برنامه‌ریزی و اقدام موثر برای تحقق اهداف نظام دورکاری و ارتقای نظام اداری قرار گیرد. این الگو موجب سرمایه‌گذاری هدف‌مند و ارتقای کارایی اجرای برنامه‌ها خواهد شد. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Pattern of Obstacles to the Development of Teleworking System in order to Improve the Administrative System

نویسندگان [English]

  • Hossein Sotudeh Arani 1
  • Samad Barani 2
  • Yasaman Khalili 3
1 Assistant Prof, Department of Paublic Administration, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 Assistant Prof., Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology, Tehran, Iran
3 Assistant Prof, Department of Accounting, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background & Purpose: The spread of various types of virtual activities, including teleworking, is one of the emerging phenomena at the same time as the information age, the institutionalization of which has always faced obstacles. In this research, In this research, the barriers to the development of the teleworking system in the public organization were identified in order to improve the administrative system
Methodology: The research was applied in terms of purpose and descriptive and survey in terms of direction. The statistical population of the research included 556 employees of the government organization. Using stratified-random sampling method and Cochran's sampling formula, the number of 290 people was determined as the sample size. A researcher-made questionnaire was used to collect research data. The research data were analyzed using structural equation modeling and t-test.
Findings: The results of the research showed that technical barriers, financial barriers, cultural-social barriers, managerial barriers, legal-political barriers are among the barriers to the development of remote work system in the statistical population of the study. Also, the technical factor was the most important among the obstacles. After that, financial factor, socio-cultural factor, managerial factor and legal-political factor were in the next priorities.
Conclusion: The final model of the current research can be used as a guide for managers to plan and take effective action to achieve the goals of the remote work system and improve the administrative system. This model will lead to targeted investment and improve the efficiency of program implementation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teleworking System
  • Technical Obstacles
  • Financial Obstacles
  • Socio-Cultural Obstacles
  • Managerial Obstacles
  • Legal-Political Obstacles
اکبری بورنگ، محمد؛ سادات موسوی، علی و اعظمی، محمد.(1396) دیدگاه مدیران و کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان کرمان نسبت به دورکاری: شناسایی مزایا، موانع و راه های گسترش، نشریه علمی پژوهشی تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی، (91)، 447-502.
آماده، حمید و جعفرپور، محمود.(1388). تبیین موانع و راهکارهای توسعه بانکداری الکترونیکی در چارچوب سند­چشم­انداز(1404). مجله دانش و توسعه(علمی پژوهشی)، 16(26)، 1-43.
قادی پاشا، مسعود؛ نجیب زاده، حوریه؛ قره داغی، جابر وحسن مرادی، نرگس.(1395). شناسایی عوامل موثر بر ضرورت پذیرش دورکاری از نگاه مدیران مورد مطالعه: سازمان پزشکی قانونی کشور. مجله پزشکی قانونی ایران، 21(2)، 127-138.
تهوری، زهرا.(۱۳۹۰)، دورکاری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 23(3). 22-35.
جامی پور، مونا و طاهری، فاطمه.(1394) ارائه چارچوب ارزیابی آمادگی سازمان ها در پیاده‌سازی دورکاری: رویکردی آمیخته. نشریه علمی پژوهشی بهبود مدیریت،  8(3)، 123-145.
حقیقی کفاش، مهدی؛ الماسی فرد، محمدرسول و بامداد صوفی، جهانیار.(1393). بررسی تاثیر فعالیت های منابع انسانی برروی بهره وری شغلی ادراک شده دورکاران. مدیریت بهره وری، 31، 7-36.
حسینی، میرزاحسن و سلاجقه پور، احمد.(1392). طراحی مدلی جهت امکان سنجی اجرای نظام دورکاری (مطالعه موردی: شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران). مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، (19)، 23-37.
خیراندیش، مهدی؛ شاکری نوایی، غلامرضا و غنی زاده، عبدالرضا(1399). آسیب‌شناسی اثربخشی کاربرد فناوری اطلاعات و خدمات اداری در قانون مدیریت خدمات کشوری مدیریت سازمان های دولتی، 4(2)، 117-136.
شیدایی، سایه و محرابی، جواد.(1398). بررسی عوامل موثر بر بهبود عملکرد دورکاری در دستگاه های اجرایی کشور با رویکرد فصل اول قانون تحول اداری دولت. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول،(34)، 73-80.
 کریمی، سعید؛ یعقوبی، مریم؛ آقارحیمی، زهرا؛ حیاتی آب باریک، هادی و محمدی، رقیه.(1390). دیدگاه مدیران درباره­ موانع، معایب و مزایای واگذاری در مراکز ارایه دهنده­ خدمات سلامت در اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، 5، 718-725.
فتحیان، محمد و جهانی، علیرضا.(1390) به بررسی موانع مؤثر بر تحقق دورکاری در کشور. نشریه علمی راهبردهای بازرگانی، 9(50)، 17-30.
قنبری، على الله و بخت جو، شراره.(۱۳۹۰). دورکاری (مبانی و اصول و روش ها به انضمام طرح دور کاری در نظام اداری ایران). تهران : پردازش فرآزما.
ممدوحی، امیررضا و اردشیری، آنام.(1391). مدل شبکه عصبی در برآورد تقاضای دورکاری: روشی برای کاهش ترافیک شهری، مجله علمی- پژوهشی عمران مدرس، 13(2)، 149-159.
Abreu, E.; Silva, P. and Melo, C.(2018). Home telework, travel behavior, and land-use patterns. Journal of Transport and Land Use, 11(1), 419-441.
Abreu, E.; Silva, P. and Melo, C.(2019). Intra-Household travel behavior effects of Home-Telework in Great Britain. Transportation Research Board 98th Annual Meeting.
Alfaraj, P.L. M.(2015). Home-based telecommuting and intrahousehold interactions in work and non-work travel: a seemingly unrelated censored regression approach, Transp. Res. Part A: Policy Practice, 80. 197–214.
Aguilera,A., Lethiais, V., Rallet, A.,Proulhac, L., (2017),Home-Based telework in france: characteristics, barriers and perspectives. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 92, 1–11.
Allen, T.D.; Golden, K.M. and Shockley, K.(2015). How effective is telecommuting? Assessing the status of our scientific findings, Psychol. Sci. in Public Interest, 16(2). 40–68.
Alvani, S. M. (2015). Public Management. Tehran: Ney Publication.
Anders S.G. A. and Tomas, E.(2016). On global electricity usage of communication technology: trends to 2030, Challenges, 6 (1), 117–157.
Elldér, E.(2019). Who is eligible for telework? Exploring the fast-growing acceptance of and ability to telework in Sweden, 2005–2006 to 2011–2014, Social Sciences, 8 (7), 200.
Kuruzovicha, J.; Patch, W.; Goldena, T.; Goodarzic, S.; Venkatesh, V.(2021). Telecommuting and job outcomes: A moderated mediation model of system use, software quality, and social Exchange. Information & Management, 58(3), 103431.
Giovanis, E.(2018). The relationship between teleworking, traffic and air pollution, Atmos. Pollut. Res, 9(1). 1–14.
Hambly, J. and Lee, D.(2019). The rural telecommuter surplus in Southwestern Ontario, Canada. Telecommunications Policy, 43 (3). 278–286.
Mohebali Poor, M.; Amiri Rad, A. and Khaef Elahi, A. A.(2017). Analyzing and solving challenges to implementing the teleworking program in Iran: Delphi Method. The first National Conference of Iranian Management.
Monavarian, A.and Asgari, N.(2016). Organization in Industry, Information and Knowledge Age. Tehran: Tehran University Publication.
Noonam, M.  and Glass, L.(2012). The hard truth about telecommuting. Monthly Labor Review, 135(6), 38-45.
 Soren, T.D.  and Golden, K.M. S.(2015). How effective is telecommuting? Assessing the status of our scientific findings, Psychol. Sci. in Public Interest, 16(2). 40–68.