نقش فرهنگ کارآفرینی بین‌المللی، نوآوری دو سویه و قابلیت‌های بازاریابی پویا بر عملکرد نوآوری

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران.

2 گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 کارشناس ارشدمدیریت، دانشگاه پیام نور ، واحد یزد، یزد، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: در دهه‌های اخیر، نوآوری به عنوان یکی از عوامل اساسی توسعه و رشد اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا، توجه به ارتقا فرهنگ کارآفرینی بین‌المللی و بهره‌گیری از قابلیت‌های بازاریابی پویا می‌تواند بهبود و سرعت بخشیدن به فرآیند نوآوری و افزایش کارایی آن را تسهیل کند. هدف اصلی این تحقیق بررسی نقشی است که فرهنگ کارآفرینی بین‌المللی، نوآوری دو سویه و قابلیت‌های بازاریابی پویا در بهبود عملکرد فرآیند نوآوری ایفا می‌نماید.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر بر اساس ماهیت، توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل 1700 نفر از کارکنان یک شرکت تولیدی بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 350 کارمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و روش کتابخانه‌ای و میدانی و ابزار پرسشنامه استاندارد بوچیریا و همکاران (2020) استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار اِس‌پی‌اِس‌اِس و پی‌اِل‌اِس و مدل معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که نوآوری دو سویه رابطه بین فرهنگ کارآفرینی بین‌المللی و عملکرد نوآوری و قابلیت‌های بازاریابی را میانجیگری می‌کند، قابلیت‌های بازاریابی رابطه بین فرهنگ کارآفرینی بین‌المللی و عملکرد نوآوری را میانجیگری می‌کند، قابلیت‌های بازاریابی رابطه بین نوآوری دو سویه و عملکرد نوآوری را میانجیگری می‌کند، پویایی محیط رابطه بین فرهنگ کارآفرینی بین‌المللی و نوآوری دو سویه و قابلیت‌های بازاریابی را تعدیل می‌کند، فرهنگ کارآفرینی بین‌المللی تاثیر مثبتی بر نوآوری دوسویه دارد و فرهنگ کارآفرینی بین‌المللی تاثیر مثبتی بر قابلیت‌های بازاریابی دارد.
نتیجه‌گیری: مدیران جامعه آماری  باید به توسعه و ارتقا فرهنگ کارآفرینی بین‌المللی و قابلیت‌های بازاریابی خود توجه ویژه‌ای داشته باشند. علاوه بر این، نیاز است که این شرکت برنامه‌ها و استراتژی‌هایی را برای پیاده‌سازی نوآوری دو سویه و افزایش پویایی محیط خود ایجاد کنند. در نتیجه، با توجه به تأثیر مثبت این عوامل بر عملکرد نوآوری، این شرکت می‌توانند بهبود و توسعه مستمر را تجربه کنند و رقابت‌پذیری خود را در بازار افزایش دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of International Entrepreneurial Culture, Two-Way Innovation and Dynamic Marketing Capabilities on Innovation Performance

نویسندگان [English]

  • Davood Shafei poor 1
  • Najmeh Jalalian 2
  • Farhad Mazidi sharafabadi 3
1 Assistant Professor of Public Administration, Payam Noor University, Tehran, Iran.
2 Department of Public Administration, Payam Noor University, Tehran, Iran
3 Master of Management, Payam Noor University, Yazd Branch, Yazd, Iran.
چکیده [English]

Background & Purpose: In recent decades, innovation has been considered as one of the essential factors of economic development and growth. In this regard, paying attention to the promotion of international entrepreneurship culture and taking advantage of dynamic marketing capabilities can facilitate the improvement and acceleration of the innovation process and increase its efficiency. The main purpose of this research is to investigate the role that international entrepreneurial culture, two-way innovation and dynamic marketing capabilities play in improving the performance of the innovation process.
Methodology: The current research was descriptive-survey based on nature and applied in terms of purpose. The study population included 1700 employees of a production Company, and 350 employees were selected as a sample using Cochran's formula. In this research, the simple random sampling method, the library and field method, and the standard questionnaire tool of Bochiria et al. (2020) were used. SPSS and PLS software and the structural equation model were used to analyze the data.
Findings: The results of data analysis showed that two-way innovation mediates the relationship between international entrepreneurial culture and innovation performance and marketing capabilities, marketing capabilities mediate the relationship between international entrepreneurial culture and innovation performance, marketing capabilities mediate the relationship between two-way innovation and innovation performance. mediates, the dynamism of the environment moderates the relationship between international entrepreneurial culture and two-way innovation and marketing capabilities, international entrepreneurial culture has a positive effect on two-way innovation and international entrepreneurial culture has a positive effect on marketing capabilities.
Conclusion: Managers of the statistical population should pay special attention to the development and promotion of the international entrepreneurial culture and their marketing capabilities. In addition, these companies need to develop plans and strategies to implement two-way innovation and increase the dynamism of their environment. As a result, due to the positive effect of these factors on innovation performance, these companies can experience continuous improvement and development and increase their competitiveness in the market.

کلیدواژه‌ها [English]

  • international entrepreneurial culture
  • extensive innovation
  • dynamic marketing capabilities
  • innovation performance
الهی، صفورا؛ رستگار، عباسعلی؛ شفیعی نیک آبادی، محسن. (1393). بررسی تاثیر قابلیت‌های فرآیندی مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری با اثر میانجی فرآیند نوآوری در سازمان ها با فناوری پیشرفته، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 1(4)،108-110.
بناری، ایرج. (1398). رابطة قابلیت‌های پویای سازمان با قابلیت‌های بازاریابی با در نظر گرفتن نقش میانجی پویایی محیطی (منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی ره). صنعت حمل‌ونقل دریایی، 5(4)، 55-68.
رضوانی، مهران؛ امین شکروی، نگار و رضائی، مرضیه. (1400). شناسایی تاثیر قابلیت‌های پویا بر اتخاذ و موفقیت استراتژی‌های بین المللی سازی (مورد مطالعه: شرکت کاشی مرجان). مدیریت کسب‌وکار بین المللی، 4(1). 43-65.
صفرزاده، حسین؛ تدین، اعظم و حرمحمدی، مریم. ( 1401).بررسی تأثیر استراتژی‌های مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد سازمانی، فصلنامه علمی پژوهشی دانشکده بهداشت یزد، 11(1)، 86.
غمخواری، سیده معصومه. (1401). بررسی تاثیر قابلیت‌های بازاریابی پویا و سازگار بر عملکرد بازاریابی بین المللی با نقش تعدیلگر شدت رقابت مورد مطالعه: صنایع غذایی سحر همدان. نگرش‌های نوین بازرگانی، 3(2): 62-87.
فراهانی، حسن؛ شعبانی، رضا و غفاری، هادی. (1402). بررسی تأثیر گرایش به کارآفرینی و اطلاعات بازاریابی بر عملکرد شرکت‌های کوچک و متوسط استان مرکزی. مدیریت بازاریابی، 8(21)، 63-77.
فیض، داوود؛ نعمتی، محمدعلی؛ جبلی جوان، اشکان و زنگیان، سمیه. (1402).تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر پیامدهای عملکردی شرکت‌های کوچک و متوسط کارآفرین (مورد مطالعه: شرکت مواد غذایی تهران همبرگر)، نوآوری و ارزش آفرینی، 5(10)، 135-156.
معادی رودسری، محمد حسن. (1385). آشنایی با مفهوم کارآفرینی و جایگاه کارآفرینان در کشور. دفتر مطالعات زیربنایی، 8.
Anderson, N., Potočnik, K. and Zhou, J. (2014). Innovation and creativity in organizations: A state-of-the-science review, prospective commentary, and guiding framework. Journal of Management, 40(5), 1297-1333.‏
Barrales‐Molina, V., Martínez‐López, F. J. and Gázquez‐Abad, J. C. (2014). Dynamic marketing capabilities: Toward an integrative framework. International Journal of Management Reviews, 16(4), 397-416.‏
Bello, D. C., Radulovich, L. P., Javalgi, R. R. G., Scherer, R. F. and Taylor, J. (2016). Performance of professional service firms from emerging markets: Role of innovative services and firm capabilities. Journal of World Business, 51(3), 413-424.‏
Buccieri, D., Javalgi, R. G. and Cavusgil, E. (2020). International new venture performance: Role of international entrepreneurial culture, ambidextrous innovation, and dynamic marketing capabilities. International Business Review, 29(2), 101639.‏
Buccieri, D., Javalgi, R. G. and Cavusgil, E. (2020). International new venture performance: Role of international entrepreneurial culture, ambidextrous innovation, and dynamic marketing capabilities. International Business Review, 29(2), 101639.‏
Buccieri, D., Javalgi, R. G. and Jancenelle, V. E. (2021). Dynamic capabilities and performance of emerging market international new ventures: does international entrepreneurial culture matter?. International Small Business Journal, 39(5), 474-499.‏
Cabrilo, S. and Dahms, S. (2020). The role of multidimensional intellectual capital and organizational learning practices in innovation performance. European Management Review, 17(4), 835-855.‏
Cabrilo, S., Kianto, A. and Milic, B. (2018). The effect of IC components on innovation performance in Serbian companies. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 48(3), 448-466.‏
Dahlquist, S. H. (2021). How green product demands influence industrial buyer/seller relationships, knowledge, and marketing dynamic capabilities. Journal of Business Research, 136, 402-413.‏
Dangol, R. (2012). Linking dynamic capabilities, operational capabilities and firm resources to performance.‏
Dženopoljac, V., Janoševic, S. and Bontis, N. (2016). Intellectual capital and financial performance in the Serbian ICT industry. Journal of intellectual capital, 17(2), 373-396.‏
Efrat, K. and Shoham, A. (2012). Born global firms: The differences between their short-and long-term performance drivers. Journal of World Business, 47(4), 675-685.‏
Faroque, A. R., Torkkeli, L., Sultana, H. and Rahman, M. (2022). Network exploration and exploitation capabilities and foreign market knowledge: The enabling and disenabling boundary conditions for international performance. Industrial Marketing Management, 101, 258-271.‏
Ferreira, J., Coelho, A. and Moutinho, L. (2020). Dynamic capabilities, creativity and innovation capability and their impact on competitive advantage and firm performance: The moderating role of entrepreneurial orientation. Technovation, 92, 102061.‏
Gabrielsson, M., Gabrielsson, P. and Dimitratos, P. (2014). International entrepreneurial culture and growth of international new ventures. Management International Review, 54, 445-471.‏
Gong, L., Liu, Z., Rong, Y. and Fu, L. (2021). Inclusive leadership, ambidextrous innovation and organizational performance: the moderating role of environment uncertainty. Leadership & Organization Development Journal, 42(5), 783-801.‏
Hallbäck, J. and Gabrielsson, P. (2013). Entrepreneurial marketing strategies during the growth of international new ventures originating in small and open economies. International Business Review, 22(6), 1008-1020.‏
Harmancioglu, N., Sääksjärvi, M. and Hultink, E. J. (2020). Cannibalize and combine? The impact of ambidextrous innovation on organizational outcomes under market competition. Industrial Marketing Management, 85, 44-57.‏
Hoque, M. T. (2017). Dynamic Marketing Capability ‘Evolving dynamic marketing capability (DMC) and its role on export performance: An empirical study on export-oriented organizations in Bangladesh, University of East Anglia, Norwich.‏
Inkinen, H., Kianto, A., Vanhala, M. and Ritala, P. (2017). Structure of intellectual capital–an international comparison. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 30(5), 1160-1183.
Jabbouri, N. I., Siron, R., Zahari, I. and Khalid, M. (2016). Impact of information technology infrastructure on innovation performance: An empirical study on private universities in Iraq. Procedia Economics and Finance, 39, 861-869.‏
Kachouie, R., Mavondo, F. and Sands, S. (2018). Dynamic marketing capabilities view on creating market change. European Journal of Marketing, 52(5/6), 1007-1036.‏
Kamau, D. M. and Oluoch, J. (2016). Relationship between financial innovation and commercial bank performance in Kenya. International Journal of Social Sciences and Information Technology, 2(4), 34-47.‏
Kanchanabha, B. and Badir, Y. F. (2021). Top management Team's cognitive diversity and the Firm's ambidextrous innovation capability: The mediating role of ambivalent interpretation. Technology in Society, 64, 101499.‏
Koryak, O., Mole, K. F., Lockett, A., Hayton, J. C., Ucbasaran, D. and Hodgkinson, G. P. (2015). Entrepreneurial leadership, capabilities and firm growth. International Small Business Journal, 33(1), 89-105.‏
Li, Y., Song, Y., Wang, J. and Li, C. (2019). Intellectual capital, knowledge sharing, and innovation performance: Evidence from the Chinese construction industry. Sustainability, 11(9), 2713.‏
Lubatkin, M. H., Simsek, Z., Ling, Y. and Veiga, J. F. (2006). Ambidexterity and performance in small-to medium-sized firms: The pivotal role of top management team behavioral integration. Journal of Management, 32(5), 646-672.‏
Marlina, E. and Tjahjadi, B. (2019, December). Relationship between Management Accounting Innovations and Cost Performance in University. In International Conference of CELSciTech 2019-Social Sciences and Humanities track (ICCELST-SS 2019) (pp. 39-42). Atlantis Press.‏
Miller, D. and Friesen, P. H. (1983). Strategy‐making and environment: the third link. Strategic Management Journal, 4(3), 221-235.‏
Moorman, C. and Day, G. S. (2016). Organizing for marketing excellence. Journal of Marketing, 80(6), 6-35.‏
Morgan, N. A., Feng, H. and Whitler, K. A. (2018). Marketing capabilities in international marketing. Journal of International Marketing, 26(1), 61-95.‏
Morgan, R. E. and Berthon, P. (2008). Market orientation, generative learning, innovation strategy and business performance inter‐relationships in bioscience firms. Journal of Management Studies, 45(8), 1329-1353.‏
Morgan, N.A., Vorhies, D.W., & Mason, C.H.(2019). Market orientation, marketing capabilities and Firm Performance. Strategic Management Journal,  30, 909-920.
Muema, F. S. (2020). Strategies Used by Retail Business Managers to Address Disruptive Changes in Technology (Doctoral dissertation, Walden University).‏
Newbert, S. L. (2007). Empirical research on the resource‐based view of the firm: an assessment and suggestions for future research. Strategic management journal, 28(2), 121-146.‏
Niewöhner, N., Lang, N., Asmar, L., Röltgen, D., Kühn, A. and Dumitrescu, R. (2021). Towards an ambidextrous innovation management maturity model. Procedia CIRP, 100, 289-294.‏
Oviatt, B. M. and McDougall, P. P. (2018). Toward a theory of international new ventures. International Entrepreneurship: The Pursuit of Opportunities across National Borders, 49, 31-57.‏
Perks, K. J. and Hughes, M. (2008). Entrepreneurial decision-making in internationalization: Propositions from mid-size firms. International Business Review, 17(3), 310-330.‏
Randhawa, K., Wilden, R. and Gudergan, S. (2021). How to innovate toward an ambidextrous business model? The role of dynamic capabilities and market orientation. Journal of Business Research, 130, 618-634.‏
Rosenbusch, N., Gusenbauer, M., Hatak, I., Fink, M. and Meyer, K. E. (2019). Innovation offshoring, institutional context and innovation performance: A meta‐analysis. Journal of Management Studies, 56(1), 203-233.‏
Rowe .J. and Mackenzie, J. (2023). Impact of market orientation on business performance: Role of employee satisfaction and customer satisfaction. Vision, 16(4), 297-313.
Sakhdari, K. and Farsi, J. Y. (2018). Enhancing corporate entrepreneurship: an empirical test of Stevenson's conceptualisation of entrepreneurial management. International Journal of Management and Enterprise Development, 17(1), 1-20.‏
Schumpeter , J. A. (2013). Entrepreneurship, Style and Vision. New York: Kluwer Academic Publishers.
Seo, E. H., Kim, C. Y. and Kim, K. (2020). A study on the mechanisms linking environmental dynamism to innovation performance. Sustainability, 12(23), 9999.‏
Shahzad, K., Arenius, P., Muller, A., Rasheed, M. A. and Bajwa, S. U. (2019). Unpacking the relationship between high-performance work systems and innovation performance in SMEs. Personnel Review, 48(4), 977-1000.‏
Srisathan, W. A., Ketkaew, C. and Naruetharadhol, P. (2023). Assessing the effectiveness of open innovation implementation strategies in the promotion of ambidextrous innovation in Thai small and medium-sized enterprises. Journal of Innovation & Knowledge, 8(4), 100418.‏
Teece, D. J. (2012). Dynamic capabilities: Routines versus entrepreneurial action. Journal of management studies, 49(8), 1395-1401.‏
Thai, Q. H. and Mai, K. N. (2023). An evolution of entrepreneurial culture studies: A systematic literature review and future research agenda. Entrepreneurial Business and Economics Review, 11(2), 31-62.‏
Volberda, H. and Van Bruggen, G. (1997). Environmental turbulence: A look into its dimensionality.‏ In ERIM (Electronic) Books and Chapters. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/6438
Wijbenga, F. H. and Van Witteloostuijn, A. (2007). Entrepreneurial locus of control and competitive strategies–The moderating effect of environmental dynamism. Journal of Economic Psychology, 28(5), 566-589.‏
Xiao, P., Zhang, H., Sun, X., Zhang, F., Du, X. and Liu, G. (2022). International ambidexterity and innovation performance: The moderating role of the host country's institutional quality. Journal of Innovation & Knowledge, 7(3), 100218.‏
Zahra, S. A. and George, G. (2017). International entrepreneurship: The current status of the field and future research agenda. Strategic entrepreneurship: Creating a new mindset, 253-288.‏ DOI: 10.1002/9781405164085.ch12
Zhang, X., Le, Y., Liu, Y. and Chen, X. (2021). Fostering ambidextrous innovation strategies in large infrastructure projects: a team heterogeneity perspective. IEEE Transactions on Engineering Management.‏
Zhang, Z., Wang, X. and Chun, D. (2022). The effect of knowledge sharing on ambidextrous innovation: triadic intellectual capital as a mediator. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8(1), 25.‏
Zohourian, S., Rahimnia, F. and Nabizadeh, T. (2022). Dynamic Marketing Capabilities and Organizational Performance: The mediating role of Operational Marketing capabilities. Marketing Science and Technology Journal, 1(1), 143-164.‏