طراحی راهبردهای برون رفت از شرایط رکود و احیای ‏بنگاه‌های صنعتی فعال در زمینه ‏قطعه‌سازی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

2 استاد گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی،تبریز، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

چکیده

هدف: هدف این پژوهش طراحی مدل راهبردهای برون رفت از شرایط رکود و احیای ‏بنگاه‌های صنعتی فعال در ‏صنعت ‏قطعه‌سازی ایران بوده است.
روش‌شناسی: این پژوهش از نوع توسعه‌ای-کاربردی بوده و رویکردی ترکیبی (کیفی و کمی) دارد. بخش کیفی با استفاده از رویکرد ‏تحلیل مضمون و تحلیل‌های کمی برای اعتبارسنجی مدل کیفی و با استفاده از رویکرد آماری تحلیل عاملی تاییدی انجام شده است.‏ مدل کیفی بر اساس انجام 18 مورد مصاحبات نیمه‌ساختاریافته از خبرگان دانشگاهی، صنعتی و حاکمیتی در زمینه تحقیق و تا دستیابی به کفایت نظری انجام شده است. اعتبار یافته‌های بخش کیفی با استفاده از رویکرد مثلث سازی، بررسی کیفی روایی سازه‌ها و نظرات داوران بیرونی تایید شده است. جامعه تحقیق بخش کمی نیز شامل تمامی رؤسا و مدیران ارشد شرکت‌های قطعه‌سازی خودرو مستقر در شمال‌غرب کشور بوده است که نمونه آماری از میان آن‌ها به صورت تصادفی نسبی و به تعداد 360 نفر انتخاب شده است. پرسش‌نامه بر اساس اعتبارسنجی مدل کیفی تشکیل و پس از بررسی و تایید روایی و پایایی با رویکردهای محتوایی و بررسی سازگاری درونی مابین نمونه آماری توزیع شد.
یافته‌ها: یافته‌های نهایی در قالب راهبردهای برون رفت از رکود برای بنگاه‌های قطعه‌سازی در قالب 63 مفهوم ‏اصلی، 11 مقوله فرعی و 3 مقوله کلی تحت عناوین: ‏"راهبردهای ‏درگیر با منابع ‏و ‏عوامل درون ‏بنگاهی"، "راهبردهای ‏سطح زنجیره در ‏خروج از شرایط ‏رکود ‏‏(میان ‏بنگاهی)‏" ‏و "راهبردهای ‏حمایت محور در ‏سطح حاکمیتی ‏و عاملین کلان ‏برون ‌‏بنگاهی"‏بخش‌بندی و ‏جمع‌بندی شده است. ‏

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing strategies to get out of stagnation and turnaround for industrial enterprises active ‎in the field of auto-parts manufacturing

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Akbarzadeh 1
  • Hoshang Taghizadeh 2
  • Majid Bagherzadeh khajeh 3
1 Ph.D. student of Management Department, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
2 Professor of Management Department, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
3 Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

This research aimed to design a model of exit strategies from stagnation and turnover of industrial enterprises active in Iran's auto parts manufacturing industry.
Methodology: This research is developmental-applied and has a mixed approach ‎‎(qualitative and quantitative). The qualitative part has been carried out using ‎the thematic analysis approach and quantitative analysis to validate the qualitative ‎model and using the statistical approach of confirmatory factor analysis. The ‎qualitative model is based on conducting 18 semi-structured interviews with ‎academic, industrial and governmental experts in The field of research that has been ‎carried out until reaching theoretical adequacy. The validity of the findings of ‎the qualitative section has been confirmed by using the triangulation approach, ‎the qualitative review of construct validity, and the opinions of external judges. ‎The research community of the quantitative part also included all the heads and ‎senior managers of the automobile parts manufacturing companies located in ‎the northwest of the country, and the statistical sample was selected from ‎among them by relative randomness and in the number of 360 people. The ‎questionnaire was created based on the validation of the qualitative model. After checking and confirming the validity and reliability with content ‎approaches and checking the internal consistency among the statistical sample, ‎it was distributed.‎
Findings: The final findings in the form of strategies to get out of the recession for ‎component companies in the form of 63 main concepts, 11 subcategories and 3 ‎general categories under the headings: "Strategies involving ‎resources and internal factors", "Strategies at the chain level to get out of ‎recession (inter-firm)" and "support strategies focused on the governance level ‎and macro factors outside the firm" were divided and summarized.‎

کلیدواژه‌ها [English]

  • Designing strategies
  • get out of stagnation
  • turnaround for industrial enterprises
اسماعیلی، احمد؛ قاضی نوری، سید سروش؛ نقی‌زاده، محمد؛ بامداد صوفی، جهانیار و منطقی، منوچهر.‏‏(a1400). قابلیت‌های عملیاتی به عنوان یکی از پیش‌شرط‌های حضور در شبکه تأمین جهانی صنعت ‏قطعه‌سازی خودرو؛ تحلیل چندموردی. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 9(1)، 95-133. ‏
اسماعیلی، احمد؛ قاضی نوری، سیدسروش؛ نقی زاده، محمد؛ بامدادصوفی، جهانیار و منطقی، منوچهر.(b1400). الگوی توسعه صنعتی در صنعت قطعه‌سازی خودرو ایران: بینش هایی برای درک واقعیت کنونی. بهبود مدیریت، 15(1 (پیاپی 51) )، 125-147.
اسماعیلی، مهدی و حیدری، علی.(1391). عوامل کلیدی موفقیت در استقرار سیستم تولید کششی ‏‏(مورد ‏مطالعه: صنعت قطعه‌سازی خودرو ایران). چشم انداز مدیریت صنعتی، 2(6)، 45-‏‏66. ‏
امیری، صبا، نادری، نادر، محمدی فر، یوسف، رضایی، بیژن.(1399). تحلیل سلسله مراتبی اجزای مدل رکود بنگاه‌های صنعتی با هدف ارائه راهبرد. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 12(24)، 181-207.
امیری، صبا، نادری، نادر، محمدی فر، یوسف، رضایی، بیژن.(1399). تدوین مؤلفه‌های اصلی رکود بنگاه‌های ‏صنعتی غذایی و دارویی. مدیریت صنعتی، 12(1)، 143-171. ‏
امیری، صبا؛ نادری، نادر؛ محمدی‌فر، یوسف و رضایی، بیژن.(1398). طراحی و تدوین مدل بازاحیای بنگاه‌های‌ صنعتی ‌راکد (مورد مطالعه: استان کرمانشاه). چشم‌انداز مدیریت صنعتی، 9(4)، 63-88.
براتی، مسعود.(1396). تأثیر مدیریت روابط زنجیره تأمین بر رقابت پذیری شرکت‌های کوچک و متوسط صنعت قطعه‌سازی خودرو. چشم انداز مدیریت صنعتی، 7(26)، 169-188.
پاکزاد، مهدی؛ قاضی نوری، سیدسپهر و فاطمی، مهدی.(1400). طراحی آمیزه سیاستی برای توسعه بوم ‏سازگان نوآوری آذربایجان شرقی؛ مورد مطالعه: صنعت قطعه‌سازی خودرو. سیاستگذاری عمومی، 7(1)، 97-‏‏117. ‏
تاری، غفار؛ فقهی فرهمند، ناصر؛ تقی‌زاده، هوشنگ و بافنده زنده، علیرضا.(1394). طراحی یک مدل رشد سازمانی در صنعت قطعه‌سازی خودرو با استفاده از رویکرد پویایی سیستم. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 7(13)، 13-38.
تقی‌زاده، هوشنگ.(1397). شناسایی و بررسی موانع ایجاد ارزش در صنعت قطعه‌سازی خودرو با رویکرد مدل سازی ساختاری تفسیری. مدیریت بهره وری (فراسوی مدیریت)، 12(46)، 211-231.
تقی‌زاده، هوشنگ؛ حیدرزاده، ناهیده و هنرمند عظیمی، مرتضی.(1399). شناسایی عوامل موثر بر همکاری استراتژیک زنجیره تامین در صنعت قطعه‌سازی تبریز، آینده پژوهی مدیریت، 31 (3)، 122، 13-27.
رحمان سرشت، حسین؛ حساس یگانه، یحیی؛ فلاح شمس، میرفیض و ایراندوست، منصور.(1392). ‏راهبردهای احیا و عملکرد تجاری در شرایط رکود اقتصادی. مطالعات مدیریت راهبردی، 4(15)، 15-35. ‏
رزاقی هریس، محمد علی؛ جوانمرد، حبیب اله و نوری، ایرج.(1402). ارائه الگوی زنجیره تأمین مالی در صنعت مونتاژ با رویکرد کیفی تحلیل مضمون (مطالعه موردی: صنعت لوازم خانگی). فصلنامه مدیریت راهبردی در سیستم‌های صنعتی (مدیریت صنعتی سابق) ،64 (18)،48-65.
رضائی بنفشه، رحیم؛ کسائی، مسعود و موتمنی، علیرضا.(1401). طراحی مدلی به منظور شناسایی عوامل اثرگذار و میزان تأثیر آنها در احیای صنایع غذایی کوچک و متوسط راکد شده و نیمه فعال. مدیریت بهره وری (فراسوی مدیریت)، 16(2 (61 پیاپی))، 51-73.
رضوی، سید مصطفی؛ کریمی، بهروز و رفیعی راد، داوود.(1396). مطالعۀ مؤلفه‌های تأثیرگذار بر تأمین مالی ‏شرکت‌های کوچک و متوسط در زنجیره‌های تأمین قطعه‌سازی خودرو. مدیریت صنعتی، 9(3)، 435-454. ‏
ضیائی حاجی‌پیرلو، مصطفی؛ تقی‌زاده، هوشنگ؛ هنرمند عظیمی، مرتضی.(1400). طراحی مدل ارزیابی ساختار بالادستی زنجیره‌‌های ‏تأمین در ‏صنعت خودروسازی‏ با رویکرد تطبیقی خوشه‌بندی طیفی. مطالعات مدیریت صنعتی، 19(61)، 147-180. ‏
الفت، لعیا؛ قاضی نوری، سیدسروش و قاسمی، مهدی (1398). ارتباط تصمیمات استراتژیک تولید با اولویت‌های رقابتی و تاثیر آن بر عملکرد شرکت ها در صنعت قطعه‌سازی خودرو در ایران. مدیریت تولید و عملیات، 10(2 (پیاپی 19) )، 17-35.
کمالی سیدبیگلو، میرتوحید و تقی‌زاده، رحیم.(1396). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر موفقیت بنگاه‌های کوچک و متوسط با استفاده از فرایند تحلیل شبکه‌ای فازی مطالعه موردی: بنگاه‌های مستقر در نواحی و شهرک‌های صنعتی شهرستان ارومیه. مجلس و راهبرد، 24(91)، 291-318.
مدنی‌زاده، علی؛ کریمی‌راد، علی و محمودزاده، امینه.(۱۳۹۷) شواهدی از نحوه اثرگذاری رکود بر بنگاه‌های ‏صنعتی ایران فصلنامه برنامه ریزی و بودجه، ۲۳(۳)، ۵۷-۲۳. ‏
موتمنی، علیرضا؛ رحیمی، اکبر و رضائی بنفشه، رحیم.(1402). ارائه مدل ساختاری تفسیری برهم‌‌کنش ‏راهبردهای احیای شرکت‌های تولیدی کوچک و متوسط رو به افول و ورشکسته (مورد مطالعه:صنایع غذایی ‏استان اردبیل). چشم‌انداز مدیریت صنعتی، (پیش انتشار)، 1-37. ‏
Bugeja, M., Shan, Y. and Zu, Y.(2023). The disciplinary role of unsuccessful takeovers and changes in corporate governance. Accounting & Finance, n/a(n/a). doi:https://doi.org/10.1111/acfi.13170
Castelló-Sirvent, F. and Roger-Monzó, V.(2022). Research agenda on turnaround strategies beyond systemic disruptions. Journal of Organizational Change Management, ahead-of-print(ahead-of-print). doi:10.1108/JOCM-05-2022-0160
Conde, J., Munoz-Arcentales, A., Romero, M., Rojo, J., Salvachúa, J., Huecas, G. and Alonso, Á.(2022). Applying digital twins for the management of information in turnaround event operations in commercial airports. Advanced Engineering Informatics, 54, 101723. doi:https://doi.org/10.1016/j.aei.2022.101723
Kekana, M. K., Pretorius, M. and De Abreu, N. V. A.(2024). Enhancing creditor decision-making in South African business rescue proceedings: a comprehensive analysis of information requirements in business rescue plans. International Journal of Law and Management, 66(5), 555-577.
Marodin, G. A., Frank, A. G., Tortorella, G. L. and Fetterman, D. C.(2019). Lean production and operational performance in the Brazilian automotive supply chain. Total Quality Management & Business Excellence, 30(3-4), 370-385.
Miglani, S., Ahmed, K. and Henry, D.(2020). Corporate governance and turnaround: Evidence from Australia. Australian Journal of Management, 45(4), 549-578.
Okello, A. S.(2017). Relationship Between Turnaround Strategies and Performance of Small and Medium Enterprises in Kenya Antony Sije. COHRED, JKUAT, Retrieved from http://hdl.handle.net/123456789/3292.
Rico, M., Pandit, N. R. and Puig, F.(2021). SME insolvency, bankruptcy, and survival: an examination of retrenchment strategies. Small Business Economics, 57(1), 111-126. doi:10.1007/s11187-019-00293-z
Rosslyn-Smith, W. J. and Pretorius, M.(2022). Establishing turnaround potential before commencement of formal turnaround proceedings. Southern African Journal of Entrepreneurship and Small Business Management, 14, 1-10. Retrieved from http://www.scielo.org.za/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-31852022000100013&nrm=iso
Sarvankar, S. G. and Yewale, S. N.(2019). Additive manufacturing in automobile industry. Int. J. Res. Aeronaut. Mech. Eng, 7(4), 1-10.
Scherrer, P. S.(2003). Management turnarounds: Diagnosing business ailments. Corporate Governance: The International Journal of Business in Society, 3(4), 52-62.
Soori, M., Arezoo, B. and Dastres, R.(2023). Digital twin for smart manufacturing, A review. Sustainable Manufacturing and Service Economics, 2, 100017. doi:https://doi.org/10.1016/j.smse.2023.100017
Wyk, I. v.(2023). Strategic decision-making in small and medium enterprises in South Africa. The Southern African Journal of Entrepreneurship and Smal Business Management, 15(1), 684. doi:doi:10.4102/sajesbm.v15i1.684.