ارتقای تمایل به استخدام از طریق برندسازی کارفرمایی در دانشگاه‌های آجا

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت بازرگانی، مدرس دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران

2 دکترای مدیریت منابع انسانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران

3 استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: برند کارفرمایی تصویری است که یک سازمان در ذهن کارجویان، کارکنان فعلی و سایر ذینفعان ایجاد می‌کند. این تصویر بر اساس عوامل مختلفی مانند فرهنگ سازمانی، ارزش‌ها، مزایا و فرصت‌های شغلی شکل می‌گیرد. برند کارفرما عاملی برای جذب نیروهای مستعد و ماهر است. اهمیت برندسازی کارفرما برای جذب استعدادها در سازمان­ها به سرعت در حال افزایش است و سازمان‌ها تلاش می­کنند از این ظرفیت به خوبی استفاده نمایند. از این­رو در این پژوهش به بررسی تأثیر ابعاد برندکارفرمایی بر تمایل به استخدام شدن در دانشگاه­های آجا (مطالعه موردی در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری) پرداخته می‌شود. 
روش‌شناسی: تحقیق حاضر از نوع استفاده، کاربردی است و در آن از روش انجام آن توصیفی- پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری بود. برای جمع­آوری داده­های مربوط به متغیرهای شخصیت، اعتماد و احساس به برندکارفرما از پرسشنامه لین و پیتر (2014) و همچنین برای سنجش متغیرهای جذابیت و شهرت کارفرما و تمایل به استخدام از پرسشنامه آنه و همکاران (2013) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها از طریق مدل­سازی معادلات ساختاری با نرم­افزار لیزرل انجام شد.
یافته‌ها: بر اساس تحلیل داده‌های پژوهش، شخصیت برند کارفرما بر اعتماد برند و احساس برند تأثیر مثبت و معناداری دارد و اعتماد برند و احساس برند بر جذابیت برند کارفرما تأثیر مثبت و معناداری دارد. از طرفی دیگر، جذابیت برند بر شهرت سازمان و تمایل به استخدام شدن تأثیر مثبت و معناداری دارد. در نهایت شهرت سازمان نیز به نوبه خود بر تمایل به استخدام شدن تأثیر مثبت و معناداری دارد.
نتیجه‌گیری: افزایش شهرت سازمان و ارتقای تمایل کارکنان به استخدام، مستلزم افزایش جذابیت برند کارفرماست که خود به تعهد، احساس و شخصیت برند کارفرما وابسته است. بنابراین مدیران سازمان­های دفاعی باید در راستای بهبود برند کارفرمایی تلاش نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Promoting Willingness to Employment by Employer Branding in AJA Universities

نویسندگان [English]

  • Salman Javashi Jadid 1
  • Alireza Kameli 2
  • Faramarz Ghorani 3
1 Phd in Bussiness Management., lecture of Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology, Tehran, Iran.
2 PhD in Human Resource Management, Faculty of Management and Accounting, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran
3 Assistant Prof., Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology, Faculty of Management, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Background & Purpose: An employer brand is the image an organization creates in the minds of job seekers, current employees, and other stakeholders. This image is formed based on various factors such as organizational culture, values, benefits and job opportunities. The employer's brand is a factor for attracting talented and skilled workers. The importance of employer branding to attract talents in organizations is increasing rapidly and organizations are trying to use this capacity well. Therefore, in this research, the effect of employer brand dimensions on the willingness to be employed in AJA universities (a case study in Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology) is investigated.
Methodology: The current research is applied and descriptive-survey method is used in it. The statistical population of the research included the students of Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology. Lin and Peter (2014) questionnaire was used to collect data related to the variables of personality, trust and feeling towards the employer brand, and Aneh et al. Data analysis was done through structural equation modeling with Lisrel software.
Findings: Based on research data analysis, employer brand personality has a positive and significant effect on brand trust and brand feeling, having  a positive and significant effect on employer brand attractiveness. On the other hand, the attractiveness of the brand has a positive and significant effect on the organization's reputation and willingness to employment.
Conclusion: Increasing the reputation of the organization and improving the willingness of employees to hire requires increasing the attractiveness of the employer's brand, which is dependent on the commitment, feeling and personality of the employer's brand. Therefore, managers of defense organizations should strive to improve the employer brand.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Employer Brand
  • Employer Brand Personality
  • Attractiveness of the Employer's Brand
  • Reputation of the Organization
  • Desire to be Employed
اصغری صارم، علی؛ پناهی نیا، حسین و سعیدی، مهدی. (1400).  تأثیر جذابیت برند کارفرمایی بر تمایل به ماندگاری کارکنان با نقش واسطه دلبستگی شغلی (مورد مطالعه؛ بانک ملت). فصلنامه علمی رهیافتی در مدیریت بازرگانی، 2(3)، 132-152.
افجه، سیدعلی اکبر و علیزاده‌فر، زهرا. (1396). رابطه ادراک برند کارفرما با نگرش­های شغلی کارکنان. فصلنامه مطالعات مـدیریت بهبود و تحول، 26 (84)، 73-95.
باباشاهی، جبار؛ حمیدی­زاده، علی؛ محمدنژاد فدردی، منصوره و سیدامیری، نادر. (1396). برنـد کارفرمـا؛ راهبـردی نـوین در جـذب نیروهای خلاق تداعی معانی، تصویر سـازمان و تناسـب شـخص سـازمان در نقـش میـانجی. فصـلنامه اندیشـه مـدیریت راهبردی، 1(12)، 222-203.
بیات، الناز؛ شاه­حسینی، محمدعلی؛ امیری، مجتبی و یزدان­پناه، احمدعلی. (1399). ارائه مدل هویت سازمانی با رویکرد برندکارفرما؛ یک مطالعه کیفی. پژوهش­های مدیریت منابع انسانی، 12(1)، 73-106.
جمعه­پور، شهربانو؛ خبیری، محمد؛ سجادی، نصراله؛ جاللی فراهانی، مجید. (1400). عوامل مؤثر بر برند کارفرمایی خارجی وزارت ورزش و جوانان ایران از منظر دانشجویان تربیت بدنی. فصلنامه علمی دانشگاه فنی و حرفه­ای، 18(2)، 165-184.
حاتمی، کیوان (1391). طراحی الگوی ارزش پیشنهادی کارفرما از دیدگاه نخبگان دانشجویی. دانشکده علوم اقتصادی و ادرای دانشگاه مازندران-بابلسر، پایان نامه کارشناسی ارشد.
حسنقلی­پور، طهمورث؛ ملایری نوریجانی، عزیز محمد؛ باباشاهی، جبار و صادق وزیری، فراز ( 1394). تأملی بر جنبه انسـانی برنـد: بررسی تأثیر شخصیت برند سازمان ارتش جمهوری اسلامی ایران بر رضایت سرمایه­های انسانی. فصلنامه بهبود مدیریت، 1(9)، 79-94.
حضوری، شیما؛ محمد اسمعیلی، ندا. (1401). عوامل تاثیرگذار بر تجربه متقاضیان استخدام. پژوهش­های مدیریت عمومی. 15(58)،261-288.
حقیقی، محمد؛ قارلقی، ابراهیم؛ و نیکبخت، فاطمه (1390). بررسی عوامل موثر بر برندسازی سالن­های نمایشگاه­های بین­المللی (مورد مطالعه: نمایشگاه بین­المللی تهران). مدیریت بازرگانی، 3(9)، 71-90.
حمیدیان­پور، فخریه؛ ضیایی بیده، علیرضا و سعید اردکانی، محمد. (1392). ارائه مدلی جهت بررسی پیامدهای ارزش ویژه برند کارفرما با استفاده از رویکرد مدل­سازی معادلات ساختاری. کاوش­های مدیریت بازرگانی، 5(1)، 1-20.
حمیدی­زاده، محمدرضا؛ کریمی علویجه، محمدرضا و رضایی، مرتضی. (1391). بررسی روابط ابعاد شخصیت برند و نقش تعدیل­گری صفات اخلاقی. تحقیقات بازاریابی نوین، 2(3)، 35-50.
حمیدی­زاده، علی؛ باباشاهی، جبار و محمدنژاد فدردی، منصوره. (1395). شناسایی، اعتباریابی و رتبه­بندی ابعاد جذابیت­های برند کارفرما (موردمطالعه: جویندگان کار در شهر قم). مدیریت فرهنگ سازمانی، 14(1)،301-321.
رحیمیان، اشرف. (1392). برند کارفرما؛ راهبرد نوین مدیریت سرمایه­های انسانی. پژوهش­های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 5(2)، 125-150.
رضادوست، مهدی؛ ایرانی، حمیدرضا و حمیدی­زاده، علی (1395). تأثیر برنـد کارفرمـا بـر نگهداشـت کارکنـان بـا در نظـر گـرفتن متغیرهای میانجی عجین شدن و رفتار شهروندی سازمانی. فصلنامه مدیریت برند، 8(4)، 65-94.
رضایی دولیت­آبادی؛ خزائی پول، جواد؛ و امانی، مجتبی. (1392). تأثیر شخصیت برند بر وفاداری برند: بررسی نقش میانجی سازه­های تأثیر، اعتماد و ترجیح برند. علوم مدیریت ایران، 8(1)، 73-88.
رعنایی کردشولی، حبیب­اله؛ ابراهیمی، ابوالقاسم و مباشری، علی اصغر. (1397). سنجش برنـد کارفرمـا. فصـلنامه علمـی مطالعـات مدیریت(بهبود و تحول)، 19(20)، 931-969.
سفیدگر، افروز و وظیفه­دوست، حسین. (1399). تأثیر برند کارفرما و ابعاد آن بر رضایت شغلی کارکنان. فصلنامه مدیریت کسب وکار، 12(47)، 214-234.
عسگری، ناصر. (1397). نقش میانجی تفاخر سازمانی در تأثیر برند کارفرمایی بر عملکرد فروش. مـدیریت بازرگـانی، 2(10)، 399-420.
علیزاده­ثانی، محسن و نجات، سهیل. (1395). بررسی تأثیر جذابیت برند کارفرما بر تمایل استخدام نخبگان (مطالعۀ موردی: شرکت‌های زیر مجموعۀ وزارت نفت). مدیریت بازرگانی، 8(1)، 225-228.
کردنائیج، اسداله و نجات، سهیل. (1397). تأثیر شهروندی شرکتی بر جذابیت و وفاداری به برند کارفرمـا (برنـد دانشـگاه مازنـدران). فصلنامه پژوهش­های مدیریت منابع سازمانی، 2(8)، 133-113.
مزرعه، شیرین؛ شائمی برزکی، علی و صفری، علی. (1400). طراحی الگوی برندسازی کارفرما بر مبنای انتظارهای نیـروی انسـانی مستعد. مدیریت بازرگانی، 13(2)، 337-361.
مشبکی، اصغر و تقی­زاده، امیرحسین. (1398). تأثیر برند کارفرما بر رفتار قهرمان برند: نقش واسـطه­ای هویـت سـازمانی. فصـلنامه علمی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 93(28)، 63-91.
موتمنی، علیرضا و مرادی، هادی. (1391). تأثیر شخصیت نام تجاری و شهرت سازمان بر شکل­گیری ارزش ویژه نام تجاری. پژوهشنامه بازرگانی، 16(63)، 169-192.
والافر، امیر؛ فیض، داود؛ زارعی، عظیم­اله و غلامی، محمود (1401). شناسایی و رتبه­بنـدی پیشـایندهای توسـعه برنـد کارفرمـایی بـااستفاده از روش کیو (نمونه­کاوی: دانشگاه­های دفاعی). مطالعات منابع انسانی، 12(1)، 107-130.
Abiodun A. j., Adeyemi, K, S., Oyeniyi, O. and  Olayiwola, A. O. (2015). Do reputation and image matter for recommendations and switching intentions in the telecommunications industry? Asia-Pacific Journal of Management Research and Innovation, 11(2), 134–142.
Adler, H. and  Ghiselli, R. (2015). The importance of compensation and benefits on university students' perceptions of organizations as potential employers. Journal of Management and Strategy, 6(1), 1-9.
Ambler, T. and  Barrow, S. (1996). The employer brand. Journal of Brand Management, 4)3(, 185-206.
Alnıaçık, E. and  Alnıaçık, Ü. (2012). Identifying dimensions of attractiveness in employer branding: effects of age, gender, and current employment status. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 58, 1336-1343.
Anne-Mette S., Etty R. N. and  Anja H. O. (2013). Employer branding: employer attractiveness and the use of social media. Journal of Product & Brand Management, 22(7), 473 – 483.
Arasanmi, C.N. and  Krishna, A. (2019). Employer branding: perceived organisational support  and employee retention – the mediating role of organisational commitment. Industrial  and Commercial Training, 51(2). https://doi.org/10.1108/ICT-10-2018-0086.
Bakanauskiene, I., Bendaraviciene, R., Krikstolaitis, R. and Lydeka, Z. (2011). Discovering an  employer branding: identifying dimensions of employer’s attractiveness in university.  Management of Organizations: Systematic Research, 59, 7-22.
Berthon, P., Ewing, M. and  Hah, L.L. (2005). Captivating company: dimensions of attractiveness in employer branding. International Journal of Advertising, 24(2), 151-172.
Brewer, A. and  Zhao, J. (2010). The Impact of a Pathway College on Reputation and Brand Awareness for Its Afflicted University in Sydney. International Journal of Educational Management, 24(1), 34-47.
Christopher , N. and  Aiswarya, K. (2019). Employer branding: perceived organisational support and employee retention – the mediating role of organisational commitment. Industrial and Commercial Training, 51(3), 214-227.
Collins, C.J. and  Han, J. (2004). Exploring applicant pool quantity and quality: the effects of early recruitment practice strategies, corporate advertising, and firm reputation. Personnel Psychology, 57(3), 685-717.
Dell, D., Ainspan, N., Bodenderg, T., Troy, K. and  Hickey, j. (2001). Engaging Employees through Your Brand. The Conference Board (Research Report 1288-01-RR (.
DelVecchio, D., Jarvis, C. B., R. R. and  Dineen, B. R. (2007). Leveraging brand equity to attract human capital. Marketing Letters (property of Springer Science & Business Media B.V), 18(3), 149-164.
Ewing, M. T., Windisch, L. and  F. J. Newton (2010). Corporate Reputation in the People’s Republic of China: A B2B Perspective. Industrial Marketing Management, 39(5), 728-736.
Fernandez-Lores, S., Gavilan, D., Avello, M. and  Blasco, F. (2016). Affective commitment to the employer brand: Development and validation of a scale. BRQ Business Research Quarterly, 19, 40-54.
Freer, T. (2012). Social media gaming – a recipe for employer brand success. Strategic HR Review, 11(1), 13-17.
Gatzert, N., Schmit. J. T. and  Kolb, A. (2015). Assessing the Risk of Insurance Reputation Risk. The Journal of Risk and Insurance.  DOI: 10.1111/jori.12065.
Gomes, D. and  Neves, J. (2011). Organizational attractiveness and prospective applicants' intentions to apply. Personnel Review, 40(6), 684-699.
Heavey, C., Halliday, S.V., Gilbert, D. and  Murphy, E. (2011). Enhancing performance: bringing trust, commitment and motivation together in organisations. Journal of General Management, 36(3), 1-18.
Highhouse, S., Thornbury, E. E. and  Little, I.S. (2007). Social-identity functions of attraction to organizations, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 103(1), 134-146.
Hult, G.T.M. (2011). Toward a theory of the boundary-spanning marketing organization and insights from 31 organization theories. Journal of the Academy of Marketing Science, 39(4), 509-536.
Kapoor, V. (2010). Employer Branding: A Study of Its Relevance in India. The IUP Journal of Brand Management, 7(2), 51-75.
Keller, K.L. and  Lehmann, D.R. (2006). Brands and branding: research findings and future priorities. Marketing Science, 25(6), 740-759.
Jiang, T. and  Iles, P. (2011). Employer brand equity, organizational attractiveness and talent management in the Zhejiang private sector, China. Journal of Technology Management  in China, 6(1), 97-110.
Lai, C. S., Chiu, C. J., Yang, C. F. and  Pai, D. C. (2010). The effects of corporate social responsibility on brand performance: The mediating effect of industrial brand equity and corporate reputation. Journal of Business Ethics, 95(3), 457–469.
Lievens, F. (2007). Employer branding in the Belgian Army: the importance of instrumental and symbolic beliefs for potential applicants, actual applicants, and military employees. Human Resource Management, 46(1), 51-69.
Linn V. R. and  Peter, K. (2014). Employer brand trust and affect: linking brand personality to employer brand attractiveness. European Journal of Marketing, 48(2), 218–236.
Louis, D. & Lombart, C. (2010). Impact of brand personality on three major relational consequences (trust, attachment, and commitment to the brand). Journal of Product & Brand Management, 19(2), 114-130.
Marcel, J. H., Martin G.M. and  Willemijn, M. (2008). Effectiveness of corporate employment web sites how content and form influence intentions to apply. International Journal of Manpower, 29(8), 731-751.
Martin, G., Gollan, P.J. and  Grigg, K. (2011). Is there a bigger and better future for employer branding? Facing up to innovation, corporate reputations and wicked problems in SHRM. International Journal of Human Resource Management, 22(17), 3618-3637.
McKnight, D.H. & Chervany, N.L. (2001). What trust means in E-Commerce customer relationships: An interdisciplinary conceptual typology. International Journal of E-commerce, 6(2), 35-59.
Mishra, S. and  Kumar, S.P. (2019). E-recruitment and training comprehensiveness: untapped antecedents of employer branding. Industrial and Commercial Training, https://doi.org/10.1108/ICT-12-2017-0106.
Mölk, A. and  Auer, M. (2018). Designing brands and managing organizational politics: A  qualitative case study of employer brand creation. European Management Journal, 36(4),  485-496.
Mukesh, B. and  Damodar, S. (2013). Which Employees’ Values Matter Most in the Creation of Employer Branding? Journal of Marketing Development and Competitiveness, 7(1), 93-102.
Ong, L. D. (2011). Employer Branding and its Influence on Potential Job Applicants. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 5(9), 1088-1092.
O’Reilly, C.A. III, Chatman, J. and  Caldwell, D. F. (1991). People and organizational culture: a profile comparison approach to assessing person-organization fit. Academy of Management Journal, 34(3), 487-516.
Renee B. K. and  Monica Z. (2014). Chinese consumers brand loyalty for consumer products: importance of brand personality as major antecedent of brand loyalty. Asian Academy of Management Journal, 19(1), 1–15.
Sung, Y. and  Kim, J. (2010). Effects of brand personality on brand trust and brand affect. Psychology & Marketing, 27(7), 639-661.
Tanwar, K. & Prasad, A. (2016). Exploring the Relationship between Employer Branding and Employee Retention. Global Business Review, 17(3S), 1–21.
Venkatesh, A.N. and  Geetha, R. (2016). Conceptualizing a Strategic Business Model for Employer Branding and Talent Management. International Journal of Scientific Research, 4(1), 220-221.
Vercic, A. T. (2021). The impact of employee engagement, organisational support and employer  branding on internal communication satisfaction. Public Relations Review, 47(1), 21-34.
Walsh, G., Dinnie, K. and  Wiedmann, K. (2006). How Do Corporate Reputation and Customer Satisfaction Impact Customer Defection. Journal of Services Marketing, 20(6), 412-420.
Yongjun S., Jooyoung K. and  Jong-Hyuok J. (2009). The Predictive Roles of Brand Personality on Brand Trust and Brand Affect: A Study of Korean Consumers. Journal of International Consumer Marketing, 22(1), 5-17.