الگوی ارتقای هویت‌یابی کارکنان در نهادهای عمومی غیردولتی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 مدرس، دانشکده مدیریت، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: احساس هویت کارکنان با سازمان تاثیر زیادی بر رفتارها و نگرش‌های کارکنان و افزایش توان سازمان دارد. مدیران برای تحقق اهداف، تحریک رفتارهای فراوظیفه‌ای و غلبه بر چالش‌های محیطی باید هویت‌یابی سازمانی کارکنان را تقویت کنند. بر این اساس، در پژوهش حاضر به ارائه الگوی راهبردهای هویت‌یابی کارکنان در نهادهای عمومی غیردولتی پرداخته می‌شود. 
روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف، اکتشافی و از لحاظ نوع استفاده، پژوهشی کاربردی است و در آن از روش پژوهش آمیختـه اکتشـافی اسـتفاده شده است. در بخش کیفی، از راهبرد تحلیل مضمون و در بخش کمی، از راهبرد توصیفی ـ پیمایشی استفاده شـد. داده‌هـای بخش کیفی، از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 20 نفر از خبرگان منابع انسانی و داده‌های بخش کمی از طریق توزیع پرسشنامه گردآوری شدند. اعضای نمونه در بخش کیفی به کمک نمونه‌گیری غیراحتمالی گلوله برفی و در بخش کمی به کمک نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. داده‌های پژوهش در بخش کیفی از طریق کدگذاری و داده‌های بخش کمی از طریق مدل‌سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل داده‌های کیفی حاکی از شناسایی شش مفهوم فراگیر حمایت سازمانی درک شده، جامعه‌پذیری، ایجاد شادی در محیط کار، ارتقای خودشکوفایی، همراستایی فرد و سازمان و توسعه تصویر سازمانی برای ارتقای هویت‌یابی کارکنان در سازمان بود. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل داده‌های کمی حاکی از برازش مناسب مدل پژوهش بود.
نتیجه‌گیری: مدل نهایی پژوهش حاضر به ارتقای رفتارهای فرانقشی کارکنان، افزایش تعهد و مشارکت آنان و نگهداشت کارکنان در سازمان منجر می‌شود. مدیران می‌توانند با ارتقـای هویت‌یابی میزان جذب کارکنان جدید و حفظ کارکنان فعلی خود را بهبود دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Model of Promoting Employee Identification in Non-Governmental Public Institutions

نویسندگان [English]

  • Seyedeh Masoumeh Ghamkhari 1
  • Davood Shafiepoor 2
  • Yousef Hashemi 3
1 Assistant Prof., Department of Business Management, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Assistant Prof., Department of Management, Payam Noor University, Tehran, Iran
3 Lecturer, Faculty of Management, Shahid Sattari Aeronautical University of Sciences and Technology, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Background & Purpose: The employees' sense of identity with the organization has a great impact on the employees' behaviors and attitudes and increasing the organization's power. In order to achieve goals, stimulate extra-task behaviors and overcome environmental challenges, managers should strengthen employees' organizational identification. Hence, in the present research, the model of Promoting employee identification in non-governmental public institutions is presented.
Methodology: This research is exploratory in terms of its purpose and applied research in terms of its use, and in it, the exploratory mixed research method has been used. In the qualitative part, the thematic analysis strategy was used, and in the quantitative part, the descriptive-surveillance strategy was used. Qualitative data were collected through semi-structured interviews with 20 human resource experts and quantitative data were collected through questionnaire distribution. The sample members were selected in the qualitative section using non-probability snowball sampling and in the quantitative section using cluster sampling. The research data were analyzed in the qualitative part through coding and the quantitative part data through structural equation modeling.
Findings: The results of the qualitative data analysis indicated the identification of six comprehensive concepts of perceived organizational support, sociability, creating happiness in the work environment, promoting self-actualization, aligning the individual and the organization, and developing the organizational image to promote the identification of employees in the organization. Also, the results of the quantitative data analysis indicated the appropriate fit of the research model.
Conclusion: The final model of the current research leads to the promotion of extra-role behaviors of employees, increase of their commitment and participation and retention of employees in the organization. Managers can improve the recruitment of new employees and the retention of their current employees by improving identification.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Identity
  • Employee Identification
  • Public Organizations
آغاز، عسل و هاشمی، امین. (1391). بررسی تجربی مدل بسط یافته هویت سازمانی با توجه به ویژگی‌های شخصیتی کارکنان. چشم انداز مدیریت دولتی، 3(4)، 87-106.
آقایی، نجف و مرادی, عرفان. (1396). تعیین روابط علی فرهنگ و سکوت سازمانی: نقش میانجی هویت سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان البرز. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 4(1)، 31-40.
اللهیاری، محبوبه؛ حمیدی، مهرزاد؛ همتی نژاد، مهرعلی  و اللهیاری، فاطمـه. (1390). رابطـه هویـت سـازمانی و عوامـل اجتمـاعی ـ جمعیتشناختی با رفتار شهروندی سازمانی در ورزش. پژوهش در علوم ورزشی، 3(9)، 95-112.
تقی‌زاده، هوشنگ و سلطانی ، غلامرضا. (1394). نقش هویتیابی و باورهای اخلاقی کارکنان در نتایج عملکردی رهبـری اخلاقی. اخلاق در علوم و فناوری، 10(4)، 97-106.
رحمان سرشت، حسین؛ مولائی، سوران (1396). اثر منبع کنترل و جامعه‌پذیری بر هویت‌یابی سـازمانی در کارکنـان سـازمان‌هـای نظامی. منابع انسانی ناجا، 8(49)، .9-34.  
رستگار و همکاران. (1391). بررسی نقش رهبری معنوی در هویت‌یابی سازمانی. پژوهش‌های مدیریت عمومی5(16)، 39-63.
کریمی‌نیا، رضا؛ سیدحسین، سلیمی و امینی، علی. (1389). رابطه سبک رهبری بـا فرهنـگ سـازمان و تعهـد سـازمانی در نیروهـای نظامی. طب نظامی، 12(2)، 65-70.  
لطفی جلال آبادی، مصطفی؛ موغلی، علیرضا؛ فیضـی، طـاهره؛ امیرخـانی، امیرحسـین. (1394). بررسـی تـأثیر رهبـری اصـیل بـر هویتیابی سازمانی (مطالعه موردی: کارکنان یکی از واحدهای صنعتی دفاعی کشور). مدیریت نظامی، 15(58)، 24-42.
محمدزاده، زهرا؛ رحمان سرشت، حسین و کوشازاده، سیدعلی. (1392). اثر اعتماد شناختی و عاطفی به رهبر بر هویت سازمانی: نقش میانجی اعتماد به سازمان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4(15)، 1-20.
موغلی، علیرضا؛ فیضی، طاهره؛ امیرخانی، امیرحسین؛ لطفی جلال آبـادی، مصـطفی. (1392). طراحـی و تبیـین مـدل هویـت‌یـابی سازمانی (مطالعه موردی دانشگاه پیام نور). فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی، 2(1)، 119-133.
نوری، زهرا. (1396). بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر رضایت شغلی، تعهد کارکنان و هویتیابی کارکنان از بانـک (مطالعـه مـوردی بانک سپه استان گلستان)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، وزارت علـوم، تحقیقـات و فناوری، مؤسسه آموزش عالی شرق گلستا
وحیدی، علی‌اکبر؛ برزگر، مجید و احمدی، عباداله. (1390). نقش واسطه‌گری امنیت شغلی در رابطه بین هویت‌سازمانی با توانمندسازی کارکنان آموزش و پرورش شهر مرودشت، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 8(2)، 85-104.
 هیکلی، علی. (1395). تأثیر مدیریت هویت سازمانی بر جذابیت هویت و رضایت شغلی (موردمطالعـه: بانـک کشـاورزی). پایـاننامـه کارشناسی ارشد مدیریت دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تبریز.
Barika, Eliyana, A., Hamidah, Buchdadi, A. D., & Lakspakarti, R. Z. (2020). The effect of transformational leadership on employee creative self efficacy with creative role identity as a mediation variables. Systematic Reviews in Pharamacy,11(9), 788-797.
Broberg, P., Umans, T., Skog, P., Theodorsson, E. (2018). Auditors’ professional and organizational identities and commercialization in audit firms. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 31(2), 374-399.
Cheney, G. (1983). The rhetoric of identification and the study of organizational communication. Quarterly journal of speech, 69,143-158.
Cole, M. and Heike, B. (2006). Organizational Identity Trength, Identification and Commitment and their Relationships to Turnover Intention: Does Organizational Hierarchy Matter?. Journal of Organizational Behavior, 27, 585-605
Deepak, S. (2019). Antecedent and consequences of organizational identification: a study in the tourism sector of Sikkim. Future Business Journal, 5(4), 38-70.
Gkorezis, P., Mylonas, N. and Petridou, E. (2011). The effect of perceived external prestige on Greek public employees’ organizational identification: Gender as a moderator management. Gender in Management: an International Journal, 26(8), 550-560
Guglielmi, D., Panari, Ch. Simbula, S. and Mazzetti, G. (2014). Is it possible to motivate teachers? The role of organizational identification procedia. Social and Behavioral Sciences, 116,1842-1847.
Kalemci Tüzün I. and  Çağlar I. (2009). Investigating the Antecedents of Organizational Identification. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 10 (2), 284-293.
Kang, D.S., Stewart, J. and Kim, H. (2011). The effects of perceived external prestige, ethical organizational climate, and leader-member exchange (LMX) quality on employees’ commitments and their subsequent attitudes. Personnel Review, 40(6), 761-784.
Puusa, A. (2006). Conducting Research on Organizational Identity. Electronic Journal of Business Ethics and Organization Studies, 11(2), 123- 135.
Riketta, M. (2005). Organizational identification: A meta-analysis.  Journal of Vocational Behavior, 66(2), 358-384.
Shahnawaz, F. (2012). Impact of organizational identification on employeeswork commitment. International Journal of Behavioral Social and Movement Sciences, 1(3), 126-132.
Shalini, S. (2020). Linking personal growth initiative and organizational identification to employee engagement: Tetsing the mediating- moderating effects in Indian hotel industry. Journal of Hospitality and Tourism Management, 45, 79-89.
Tang, C. and Naumann, S. E. (2016). The impact of three kinds of identity on research and development employees’ incremental and radical creativity. Thinking Skills and Creativity, 21, 123-131.
 Wang, H. J., Demerouti, E. and Le Blanc, P. (2017). Transformational leadership, adaptability, and job crafting: The moderating role of organizational identification. Journal of Vocational Behavior, 100, 185-195.