مدلسازی کمی عملکرد نوآورانه شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنایع هوایی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

چکیده

زمینه و هدف: امروزه، شرکت‌های دانش‌بنیان به زمینه‌ای برای نوآوری و ارزش‌آفرینی پایدار تبدیل شده‌اند. با این حال، شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به دلیل عدم درک پیچیدگی محیط کسب‌وکار و نیز وجود شکاف میان روتین‌های فعلی آنها با الزامات محیطی، توفیق چندانی در اقدامات نوآورانه و تجاری‌سازی آن نداشته‌اند. با توجه به این مسئله، این مطالعه با تبیین نقش میانجی قابلیت تجزیه و تحلیل کلان‌داده، قابلیت پلتفرم دیجیتال و چابکی بنگاه به بررسی تأثیر ظرفیت جذب دانش بر عملکرد نوآوری این شرکت‌ها پرداخته است.
روش‌شناسی: این پژوهش هدفی کاربردی دارد و به لحاظ ماهیت و روش گردآوری داده‌ها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل 279 شرکت‌ دانش‌بنیان فعال در صنایع هوایی بود. حجم نمونه با جدول مورگان 162 نفر تعیین شد. داده‌ها با پرسشنامه استاندارد به‌صورت آنلاین گردآوری شد. مدل پژوهش نیز با تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرم‌افزار اسمارت پی‌ال‌اس 3 تحلیل گردید.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد ظرفیت جذب دانش بر چابکی، قابلیت‌های‌ تجزیه و تحلیل کلان‌داده و پلتفرم دیجیتال و عملکرد نوآوری تأثیر مثبت و معناداری دارد. تأثیر چابکی، قابلیت‌های‌ تجزیه و تحلیل کلان‌داده و دیجیتال نیز بر عملکرد نوآوری تأیید شد. به‌علاوه، نقش میانجی قابلیت‌های‌ تجزیه و تحلیل کلان‌داده و پلتفرم دیجیتال تأیید گردید اما نقش میانجی چابکی بنگاه از نظر آماری رد شد.
نتیجه‌گیری: ارتقای عملکرد نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنایع هوایی در گرو بهبود قابلیت‌هایی همچون تجزیه و تحلیل کلان‌داده، پلتفرم دیجیتال و چابکی است و این به شرطی مهیا خواهد بود که این شرکت‌ها در وهله اول بر ظرفیت جذب دانش متمرکز شوند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Quantitative Modeling of Knowledge-based Enterprises Innovation Performance in the Aviation Industry Sector

نویسندگان [English]

  • Samad Barani 1
  • Rasoul Nosratpanah 2
  • Esmaeil Esmaeilpour 3
1 Assistant Prof., Department of Management, Shahid Sattari Aeronautical University, Tehran, Iran
2 MSc., Department of Business Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
3 MSc., Department of Business Management, Faculty of Management, Economics and Accounting, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Background & Purpose: Today, knowledge-based enterprises are key to innovation and sustainable value creation. However, Iranian knowledge-based enterprises have not been very successful in innovative actions, and commercialization due to the lack of understanding of the complexity of the business environment and the existence of a gap between their current routines and environmental requirements. Considering this issue, this study has investigated the effect of knowledge absorption capacity (KAC) on the innovation performance (IP) by explaining the mediating role of big data analysis capability (BDAC), digital platform capability (DPC) and firm agility (FA).
Methodology: This research has an applied purpose, and it is descriptive-survey in terms of the nature and method of data collection. The statistical population included 279 knowledge-based enterprises active in the aviation industry. The sample size was determined using Morgan's table of 162 people. The data was collected online using a standard questionnaire. The research model was also analyzed with structural equation modeling technique through SmartPLS3 software.
Findings: The findings showed that KAC has a positive and significant effect on FA, BDAC, DPC, and IP. The impact of FA, BDAC, and DPC on IP was also confirmed. In addition, the mediating role of BDAC and DPC was confirmed, but the mediating role of FA was statistically rejected.
Conclusion: Improving the innovation performance of knowledge-based enterprises in the aviation industry depends on the improvement of capabilities such as BDAC, DPC, and FA, and this will be a condition that these enterprises focus on KAC in the first place.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Absorption Capacity
  • Big Data Analysis Capability
  • Digital Platform Capability
  • Agility
  • innovation performance