ارایه الگوی مدیریت دانش بر اساس سبک رهبری عملگرا و تحولگرا

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشیار مدیریت آموزشی، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر، نوشهر، ایران

چکیده

زمینه و هدف: در محیط‌های سازمانی پیچیده و رقابتی امروز، مدیریت دانش به عنوان یکی از عوامل کلیدی در حفظ و ارتقای مزیت رقابتی سازمان‌ها شناخته می‌شود. در این میان، نقش رهبری در شکل‌گیری، تسهیم و بهره‌برداری مؤثر از دانش سازمانی، اهمیتی دوچندان یافته است. سبک‌های رهبری به ویژه رهبری عمل‌گرا و تحول‌گرا، هر یک با ویژگی‌ها و رویکردهای متفاوت خود می‌توانند تأثیرات متنوعی بر فرآیندهای مدیریت دانش داشته باشند. هدف این پژوهش ارایه الگوی ساختاری مدیریت دانش بر اساس سبک رهبری تحول گرا و عمل گرا در سازمان های دریایی استان مازندران است.
روش‌شناسی: روش پژوهش از نوع همبستگی و با هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل ۱۷۸۸ نفر از کلیه کارکنان رسمی شاغل در سازمان‌های دریایی استان مازندران در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ بود. نمونه‌گیری به روش تصادفی ساده نسبی انجام شد و حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، ۳۱۴ نفر تعیین گردید. برای گردآوری داده‌ها، از دو پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش و سبک رهبری استفاده شد. روایی ابزارها از طریق روایی محتوا مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد؛ به‌گونه‌ای که پایایی پرسشنامه مدیریت دانش ۰.۹۴ و سبک رهبری تحول‌گرا ۰.۹۱ به دست آمد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که سبک رهبری عمل‌گرا بیشترین تأثیر و سبک رهبری تحول‌گرا کمترین تأثیر را بر مدیریت دانش دارند. همچنین، در میان مؤلفه‌های سبک رهبری تحول‌گرا، مؤلفه‌های «رفتار کمال‌گرایانه» و «ترغیب به تلاش فکری» بیشترین تأثیر و مؤلفه «نفوذ آرمانی» کمترین تأثیر را بر مدیریت دانش داشته‌اند. در میان مؤلفه‌های سبک رهبری عمل‌گرا نیز، مؤلفه «رهبری فعال مبتنی بر استثنا» بیشترین و مؤلفه «رهبری منفعل مبتنی بر استثنا» کمترین تأثیر را بر مدیریت دانش نشان دادند.
نتیجه‌گیری: نتایج بیانگر آن است که در سازمان‌ مورد مطالعه، رویکردهای نظارتی و مبتنی بر عملکرد ملموس، بیش از رویکردهای الهام‌بخش و تحولی، زمینه‌ساز تقویت فرایندهای مدیریت دانش هستند. بنابراین، طراحی الگوی مدیریت دانش متناسب با سبک‌های رهبری غالب، به‌ویژه با تقویت جنبه‌های عمل‌گرایانه رهبری، می‌تواند به ارتقاء اثربخشی دانش در سازمان‌های دریایی منجر شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting a Knowledge Management Model Based on a Pragmatic and Transformational Leadership Style

نویسنده [English]

  • Abutaleb Motallebi
Associate Prof. of Educational Management, Imam Khomeini University of Marine Sciences, Nowshahr
چکیده [English]

Background & Purpose: In today's complex and competitive organizational environments, knowledge management is recognized as one of the key factors in maintaining and enhancing the competitive advantage of organizations. In the meantime, the role of leadership in the formation, sharing, and effective utilization of organizational knowledge has become doubly important. Leadership styles, especially pragmatic and transformational leadership, each with their own characteristics and approaches can have diverse effects on knowledge management processes. The purpose of this study is to present a structural model of knowledge management based on transformational and pragmatic leadership styles in maritime organizations in Mazandaran province.
Methodology: The research method was correlational and with an applied purpose. The statistical population included 1788 people from all official employees working in maritime organizations of Mazandaran province in 1402 and 1403. Sampling was done by simple relative random method and the sample size was determined as 314 people using Krejci and Morgan table. To collect data, two standard questionnaires of knowledge management and leadership style were used. The validity of the tools was confirmed through content validity and the reliability of the questionnaires was calculated using Cronbach's alpha coefficient; so that the reliability of the knowledge management questionnaire was 0.94 and the transformational leadership style was 0.91.
Findings: The results of the path analysis showed that the pragmatic leadership style had the greatest impact and the transformational leadership style had the least impact on knowledge management. Also, among the components of the transformational leadership style, the components of "perfectionist behavior" and "encouragement of intellectual effort" had the greatest impact and the component of "ideal influence" had the least impact on knowledge management. Also, among the components of the pragmatic leadership style, the component of "active leadership by exception" had the greatest impact and the component of "passive leadership by exception" had the least impact on knowledge management.
Conclusion: The results indicate that in the organization under study, supervisory and performance-based approaches are more conducive to strengthening knowledge management processes than inspirational and transformational approaches. Therefore, designing a knowledge management model that is appropriate to the dominant leadership styles, especially by strengthening the pragmatic aspects of leadership, can lead to improving knowledge effectiveness in maritime organizations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge management
  • Transformational Leadership Style
  • Pragmatic Leadership Style
  1. افضلیان، میترا.( 1401). بررسی وضعیت مدیریت دانش در سیستم سازمان های دریایی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن.

    بخشی حاجی خواجه لو، شهرام؛ نامور، یوسف و پوراصغر، نصیبه.(1402). طراحی الگوی عوامل درون سازمانی مؤثر بر مدیریت دانش ضمنی سازمان تأمین اجتماعی: رویکرد نظریات داده بنیاد. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت.2؛ 13.

    بیدختی، علیرضا.(1390). بررسی و ارزیابی وضعیت استقرار مدیریت دانش در سازمان ها.فصلنامه توسعه انسانی پلیس، 39. 12-25.

    ساعتچی، محمود و عزیز پور، علی اکبر.(1384). طراحی الگوی رهبری اثر بخش دانشگاهی. دو ماهنامه علمی پژوهشی دانشور رفتار، 12، 114.

    خلیفه سلطانی، حشمت، (1389)، سبک های رهبری توانمند ساز مدیریت دانش، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی، دانشگاه امام حسین، 4، 12-19.

    خیراندیش، مهدی.(1388). الگوی ساختاری، فرهنگی و تکنولوژیکی متناسب با رویکرد مدیریت دانش، رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.

    رضایی دولت آبادی، حسن، خزایی پول، جواد،(1392)، طراحی مدل تأثیرگذاری فرهنگ سازمانی بر تسهیم دانش و ایجاد چابکی در مهار شرایط بحرانی با رویکرد پدافند غیرعامل، دو فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت بحران، 3، 15.

    عموزاد خلیلی، مجید و اسکندری، راضیه.(1402). پژوهشی تحت عنوان ارزیابی رابطه رهبری تحول آفرین و تسهیم دانش، سومین کنفرانس مدیریت اجرایی.

    مشبکی، اصغر؛ عندلیب اردکانی، نادر.(1391). بررسی تاثیر سبک های رهبری بر فراموشی سازمانی، رویکردی نوین در مدیریت دانش. فصلنامه مدیریت سلامت، 14، 16.

    نیکبخت، اکرم. (1402). رابطه بین مدیریت دانش با سبک های رهبری مدیران گروه های آموزشی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. پایانامه کارشناسی ارشد.

    Antonakis, J., Avolio, B. J., & Sivasubramaniam, N. (2003). Context and leadership: An examination of the nine-factor full-range leadership theory using the Multifactor Leadership Questionnaire. The Leadership Quarterly, 14(3), 261–295.

    Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1994). Improving organizational effectiveness through transformational leadership. Sage.

    Bass, B.M.and Avolio.B.J.(1990). Form Transformational Leadership: Learning to share The vision organizational Dynamics.vol.18, no.3,pp,19-31.

    Bejan David Analoui, Clair Hannah Doloriert, Sally Sambrook .(2024). Leadership and knowledge management in UK ICT organisations, Journal of Management Development, 32(1),4-17.

    Bryant, S. E. (2003). The role of transformational and transactional leadership in creating, sharing and exploiting organizational knowledge. Journal of Leadership & Organizational Studies, 9(4), 32–44.

    1. B. Crawford, (2008). Transformational Leadership, Innovation And Knowledg Management, Journal of Knowledge Management and Leadership,2, 16.
    2. B. Crawford.(2012). Exploring The Relationship Between Knowledge Management And Transformational Leadership. Journal of Knowledge Management and Leadership,

    Davenport, T. H., & Prusak, L. (1998). Working knowledge: How organizations manage what they know. Harvard Business Press.

    Donate, M. J., & de Pablo, J. D. S. (2015). The role of leadership in the management of knowledge: A study of the Spanish ICT sector. International Journal of Human Resource Management, 26(1), 1–25.

    Farooq, R. (2024). A review of knowledge management research in the past three decades: a bibliometric analysis. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 54(2), 339-378.

    Hsin-Kuang. C. and Chun.(2012). The moderating  effect of transformational leadership on knowledge management and organizational  effectiveness. Journal of Social  Behavior And  Personality, 40(6),1015-1024.

    John D. Polities. (2001). The relationship of various leadership styles to knowledge management, Leadership & Organization Development Journal, 22(8), 354 – 364.

    Nguyen, H. N., & Mohamed, S. (2011). Leadership behaviors, organizational culture and knowledge management practices: An empirical investigation. Journal of Management Development, 30(2), 206–221.

    Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation. Oxford University Press.

    Politis, J. D. (2001). The relationship of various leadership styles to knowledge management. Leadership & Organization Development Journal, 22(8), 354–364.

    Politis, J.D. (2012). The relationship of various leadership styles to knowledge management. Leadership and Organisation Development Journal, 22(8), 354–364.

    Saeed, I., Khan, J., Zada, M. and Zada, S. (2024). Employee sense making in organizational change via knowledge management: leadership role as a moderator. Current Psychology, 43(7), 6657-6671.

    Valerie (C. Y.) Zhu and Linyan Sun.(2012). The Interactive Relationship between Corporate Cultures, Leadership Style and Knowledge Management, 1(3), 1-15.