شناسایی موانع و چالش های اجرای نظام جامع تربیت و آموزش آجا در حوزه دفاع هوایی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری. تهران، ایران

2 استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.

3 کارشناس ارشد دانشکده مدیریت، دانشگاه دافوس آجا، تهران، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: اجرای اثربخش نظام جامع تربیت و آموزش در حوزه دفاع هوایی، نیازمند شناسایی دقیق موانع است، از این رو این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت‌بندی موانع اجرای نظام آموزشی آجا انجام شد تا راهکارهای بهبود آن ارائه گردد.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی با روش آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) است. در بخش کیفی، با ۱۰ خبره (تا رسیدن به اشباع نظری) مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام شد و داده‌ها به روش تحلیل مضمون و با نرم افزار Maxquda تحلیل گردید. در بخش کمی، نظرات 100 نفر از فرماندهان و مدرسان با پرسشنامه محقق‌ساخته مورد بررسی قرار گرفتند. برای روایی ابزار از نظر متخصصان و برای پایایی از آلفای کرونباخ (بالای ۰.۷) استفاده گردید. تحلیل داده‌های کمی با آزمون t تک‌نمونه‌ای انجام گرفت.
یافته ها: موانع اجرای نظام آموزشی در ۴ بعد (فرایندی، سیستمی، ساختاری، کارکردی)، ۱۱ مؤلفه (مانند کمبود اعتبارات، ضعف فناوری) و ۳۱ شاخص دسته‌بندی شدند. مهم‌ترین چالش‌ها عبارتند از: غفلت از تغییرات تکنولوژیکی (میانگین: ۴.۸۳ از ۵) و محدودیت مشوق‌های مالی (میانگین: ۴.۸۳).
نتیجه گیری: اگرچه نظام آموزشی آجا با چالش‌های متعددی روبه‌رو است، تمرکز بر آموزش الکترونیکی و تأمین منابع مالی هدفمند می‌تواند به بهبود وضعیت موجود کمک کند. یافته‌های این پژوهش می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری مدیران تربیت و آموزش نیروهای مسلح قرار گیرد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying obstacles and challenges to implementing a comprehensive AJA training and education system in the field of air defense

نویسندگان [English]

  • Hossein Namdar 1
  • ali farhadi 2
  • Behroz Farnaghi 3
1 Assistant Professor, Faculty of Management, Shahid Sattari University of Aeronautical Sciences and Technology. Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Faculty of Management, Shahid Sattari University of Aeronautical Sciences and Technology, Tehran, Iran.
3 Master of Science, Faculty of Management, Dafos Aja University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Background & Purpose: Effective implementation of a comprehensive training and education system in the field of air defense requires accurate identification of obstacles. Therefore, this research was conducted with the aim of identifying and prioritizing obstacles to the implementation of the AJA training system in order to provide solutions for its improvement.
Methodology: The present study is an applied research with a mixed exploratory method (qualitative-quantitative). In the qualitative part, semi-structured interviews were conducted with 10 experts (until theoretical saturation was reached) and the data were analyzed using thematic analysis and Maxquda software. In the quantitative part, the opinions of 100 commanders and instructors were examined with a researcher-made questionnaire. For the validity of the instrument from the experts' point of view, Cronbach's alpha (above 0.7) was used for reliability. Quantitative data analysis was performed with a one-sample t-test..
Findings: Barriers to the implementation of the education system were categorized into 4 dimensions (process, systemic, structural, functional), 11 components (such as lack of funds, weak technology), and 31 indicators. The most important challenges are: neglect of technological changes (average: 4.83 out of 5) and limited financial incentives (average: 4.83).
Conclusion: Although the AJA education system faces numerous challenges, focusing on e-learning and providing targeted financial resources can help improve the current situation. The findings of this study can serve as a basis for decision-making by armed forces education and training managers..

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aja's comprehensive education and training system
  • obstacles and challenges
  • functional dimension