طراحی الگوی تجاری‌سازی نوآوری‌ها در صنعت مواد منفجره تجاری: تحلیل کیفی مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه ازاد اسالمی واحد تهران جنوب

2 استاد، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران

3 استادیار گروه صنعتی مدیریت، دانشکده مدیریت، آزاد دانشگاه، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.

چکیده

هدف اصلی مطالعهی حاضر طراحی الگوی تجاری‌سازی نوآوری‌ها در صنعت مواد منفجره تجاری میباشد. این پژوهش به صورت کیفی و با تکنیک گراندد تئوری اجرا شد. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری گردید. در این راستا، 10 مصاحبه با اساتید دانشگاه و خبرگان حوزه تجاری‌سازی و با توجه به موضوع تحقیق انجام گرفته است. سپس براساس رویکرد نظاممند نظریهای استراوس و کوربین در سه گام اصلی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، الگوی تجاری‌سازی نوآوری‌ها ارائه گردید. نتایج حاصل از کدگذاری مصاحبه‌های انجام شده نشان داده است که عوامل علّی و به وجود آورنده تجاری‌سازی نوآوری‌ها در صنعت مواد منفجره تجاری عمدتا مربوط به هفت فاکتور می‌شود. توسعه افقی و عمودی محصولات مهم‌ترین سازه از شرایط علّی محسوب می‌شود. رقابت‌پذیری یکی دیگر از سازه‌های پرکاربرد بوده است. اغلب خبرگان بر این باورند رقابت در این صنعت بالا است و این موضوع، اهمیت تجاری‌سازی را چند برابر می‌کند. پیشران ‌فناوری‌های مواد منفجره و پاسخ به نیاز گسترده مصرف مواد منجره تجاری در رتبه بعدی قرار دارند. هم‌چنین ایجاد ارزش افزوده اقتصادی و دسترسی به بازارهای بین المللی و استفاده ظرفیت‌های بالقوه از دیگر سازه‌های الگوی تجاری‌سازی نوآوری‌ها در صنعت مواد منفجره تجاری می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing Designing a Model for Commercialization of Innovations in Commercial Explosives Industry: A Qualitative Analysis Based on Data-Based Theorizing

نویسندگان [English]

  • Reza Saadatzadeh 1
  • Hossein Dehghani Poodeh 2
  • Peyman Hajizadeh 3
1 PhD student in industrial management, Islamic Azad University, South Tehran branch
2 Full Professor, Malik Ashtar University of Technology, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Industrial Management, School of Management, Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The main goal of the present study is to design the model of commercialization of innovations in the commercial explosives industry. This research was conducted qualitatively and with grounded theory technique. Data were collected through semi-structured interviews. In this regard, 10 interviews have been conducted with university professors and experts in the field of commercialization and according to the research topic. Then, based on the theoretical systematic approach of Strauss and Corbin in three main steps of open coding, central coding and selective coding, the model of commercialization of innovations was presented. The results of coding the conducted interviews have shown that the causal factors that bring about the commercialization of innovations in the commercial explosives industry are mainly related to seven factors. The horizontal and vertical development of products is considered the most important structure of causal conditions. Competitiveness has been another widely used construct. Most experts believe that the competition in this industry is high and this issue multiplies the importance of commercialization. The drivers of explosives technologies and the response to the widespread need for the consumption of commercial explosives are in the next rank. Also, the creation of economic added value and access to international markets and the use of potential capacities are other structures of the model of commercialization of innovations in the commercial explosives industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • human resources
  • human capital accounting
  • Foundation data